Drugu generaciju modela Superb karakteriše potpuno nov dizajn koji se ne oslanja na modele iz Volkswagen game, ali i velika količina prostora. To ne samo da znači da je Škoda kao brend uspeo, već i da je krenuo svojim (auto)putem...
Škoda će uskoro moći da slavi jedan mali jubilej. Prošlo je čak osamnaest godina od kako je Volkswagen preuzeo ovu češku marku. Ranije, i pored bogate tradicije, Škoda nije uživala velik ugled. No, danas je slika potpuno drugačija. Čak i na veoma zahtevnim tržištima, kao što je nemačko ili englesko, gde su kupci naročito probirljivi, Škoda ostvaruje dobre prodajne rezultate. Kako je Volkswagen od češke fabrike napravio "brend" i šta je to što jedan proizvođač automobila treba da uradi da bi njegova marka (p)ostala cenjena, a modeli uspešni?
Ovim drugim pitanjem trenutno se bavi velik broj proizvođača (pogotovo na američkom kontinentu), jer svetska ekonomska kriza ni malo nije poštedela auto-industriju. No, njeni "pipci" ne stežu sve proizvođače automobila podjednako. Kako je onda Škoda u ovakvoj klimi uspela da održi prodaju? Odgovor možda leži u najnovijem modelu ove češke fabrike, modelu Superb.
Puno prostora
Ono što se odmah primećuje je markantan prednji deo i zadnja vrata koja deluju izduženo, na način koji se viđa na modelima premijum klase i to u produženim, "L" verzijama. A kada se ona otvore, ima šta i da se vidi. Količina prostora pozadi prevazilazi svako očekivanje za automobil ove, ali i više klase. Putnici koji budu sedeli pozadi zaista mogu da uživaju u punom komforu po pitanju količine prostora za kolena.
Dobro rešenje
Korak dalje, i dolazi se do prtljažnika od izvanrednih 565 litara zapremine, koji pokrivaju velika peta vrata, sa jednim vrlo inteligentnim rešenjem. Iza twin-door naziva krije se mehanizam koji omogućava da se peta vrata otvaraju na dva načina. Pritiskom na taster (koji je pozicioniran na sredini), ona se otvaraju kao kod klasične, trozapreminske limuzine. Međutim, prtljažnik Superba ima dva tastera.
Drugi gumeni taster zaključava šarke "malih vrata" prtljažnika, pa kada on odradi "svoju magiju", sistem signalizira treptanjem trećeg stop-svetla. Tada se Superb pretvara u dvozapreminsku limuzinu i kada se peta vrata otvore, ukazuje se prtljažnik, koji je toliko velik da je u njega potrebno ući ukoliko se traženi predmet naslonio na poleđinu zadnje klupe.
Obaranjem sedišta, njegova zapremina raste na kolosalnih 1675 litara. Poređenja radi, Golf Variant raspolaže sa 1495, a Passat Variant sa 1731 litrom. Slično je i na "radnom mestu" vozača. Velik opseg podešavanja sedišta omogućavaju vozaču da se namesti kako želi, a njihova ergonomija i oblik, da udobno sedi. Sedište ima solidne dimenzije i dobru potporu na svim bitnim mestima, a u skupljim verzijama, sa kožnim presvlakama, ona su skoro identična onim koja se ugrađuju u Audi modele.
Novi princip
Od tri benzinska i dva turbodizel agregata koji se trenutno nalaze u ponudi, na našem testu našao se novi TDI dizel motor od dve litre zapremine, sa 170 konjskih snaga. Ono što je bitno jeste da se modeli iz VW koncerna sa pumpa-dizna tehnologije, "prebacuju" na common-rail sistem ubrizgavanja goriva, što je donelo nekoliko važnih prednosti. Kada se startuje, motor deluje tiše i mirnije od svog prethodnika. Boljem subjektivnom utisku doprinosi i značajno veća stabilnost rada, tako da prilikom kretanja više nema potrebe za posebnom pozornošću i preciznošću prilikom otpuštanja kvačila, ne bi li automobil krenuo bez trzaja. Šta više, imamo utisak da bi svaki model sa ovim motorom lako mogao da krene i iz drugog stepena prenosa, što ranije nije bio slučaj.
Novi, dvolitarski TDI motor raspolaže i sa 350 Nm, dostupnih u rasponu od 1750 do 2500 obrtaja u minuti. To nije samo podatak iz brošure, već se u vožnji itekako oseti. Ispod 1500 obrtaja, motor nema naročito puno snage, ali se 1500 kilograma težak automobil može voziti i pri manjem režimu, bez "režanja" koje je bilo karakteristično za stare TDI motore.
Snažan i pitom
Velika promena napravljena je u pogledu isporuke snage koja je sada daleko linearnija i bolje raspoređena u celom rasponu obrtaja. Dakle, nema više onog karakterističnog udara prilikom ubrzanja, kao ni nestanka snage u višem režimu rada. Ubrzavanje novim Superbom deluje tiše, civilizovanije i harmoničnije, što više odgovara prirodi ove limuzine. I što je najbolje, motor sa lakoćom "puni" svih šest stepeni prenosa. Superb do 100 kilometara na čas stiže za nešto manje od 9, a do 140 km/h za 16 sekundi. Pri tome, dobre performanse nije pokvarila visoka potrošnja goriva. Putni računar prikazao je prosek od 7,4 litre, dok se konstantnom vožnjom na otvorenom putu realno može ostvariti potrošnja od oko 5 litara.
Superb i pored mase od jedne i po tone, ne deluje kao težak i velik automobil. Elektro-servo upravljač nije previše lak, a upravljač, zahvaljujući većem obimu, lepo leži u ruci. Prilikom vožnje u nazad, potrebno je osloniti se na retrovizore i parking senzore, ali ovo je već uobičajna pojava za vozila ove klase. Komfor je na zaista zavidnom nivou, čemu značajno doprinosi pomenuta količina prostora. Ogibljenje svoj posao obavlja vrlo uspešno i tiho, a može se primetiti da je Škoda
dosta poradila na zvučnoj izolaciji, pogotovo u domenu prigušivanja buke kotrljanja točkova.
Muzika i pare
Iskreno rečeno, prilično je teško pronaći manu ovom automobilu. Stoji da se zadnji deo možda neće svima dopasti, ali to spada u domen ličnog ukusa i afiniteta. S druge strane, može se reći da novi Superb deluje originalno, što se za prethodni model nije baš moglo reći.
Vozeći se novi Superb, jasno se može primetiti veličina Volkswagen koncerna. Počevši od zvuka zatvaranja vrata, do utiska koji se stiče pritiskanjem prekidača. Sve deluje odmereno i kvalitetno, a svaki od detalja dobro je uklopljen. Uostalom, postavljen zadatak u potpunosti je ispunjen. Kako po pitanju konačne ocene modela Superb, tako i po pitanju marke Škoda. I na kraju krajeva, top model u neku je ruku i merilo vrednosti određene marke jer predstavlja njegovo krajnje dostignuće. Ako se u obzir uzme i cena, slika je onda potpuna.
Model koji smo mi vozili iznosi 28.450 evra, dok je ukupna cena osnovnog modela manja od 20 hiljada evra u Comfort paketu opreme, koji obuhvata sve ono što se očekuje od automobila ovog kalibra. Dakle, kupac koji se odluči za novi Superb imaće utisak da je dobio kvalitetan automobil "za sve novce".
Škoda Superb 2,0 TDI
Motor
Tip/broj cilindara - turbo-dizel, redni/4
Radna zapremina ccm - 1968
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 16/common-rail
maks. snaga kW/KS/o/min - 125/170/4200
obrtni moment Nm/o/min - 350/1750-2500
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - hečbek/5/5
D x Š x V mm - 4838x1817x1462
međuosovinski razmak mm - 2761
masa vozila/nosivost kg - 1498/502
zapremina prtljažnika l - 565-1670
Ogibljenje
napred - McPherson, poprečno
rane, spiralne opruge,
amortizeri, popr. stabilizator
pozadi - multilink, spiralne opruge,
amortizeri, popr. Stabilizator
Kočnice
napred/pozadi - samovent. diskovi/diskovi
Pneumatici
dimenzije - 205/55 R16
Prenos snage
pogon - na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa - manuelni/6
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 9,2
maksimalna brzina km/h - 222
prosečna potrošnja l/100 km - 5,8
Cena (sa PDV-om) € - 28.450
(Vrele Gume)