Godišnji skup Udruženja istoričara automobilizma, treći po redu, održaće se u subotu 11. aprila u 10 sati na Saobraćajnom fakultetu, piše list "24 sata".
Godišnji skup Udruženja istoričara automobilizma, treći po redu, održaće se u subotu 11. aprila u 10 sati na Saobraćajnom fakultetu, piše list "24 sata".
Posetioci će, pored izložbe oldtajmera, moći da čuju i zanimljiva predavanja, a kao iznenađenje organizator najavljuje najstarije vozilo koje dolazi iz Nemačke.
"Pored oldtajmera biće izložena i privatna kolekcija starih kućnih radio aparata, a premijerno ove godine predstavićemo i najstarije vozilo, sa kojim će doći naš gost iz Nemačke. Pored izložbe pripremili smo i predavanja na kojima će publika moći da čuje o pojavi automobila u jugoslovenskim filmovima, prodavcima motornih vozila i prvim oglasima ili prvim srpskim trkačkim motociklima", kaže za "24 sata" Vladimir Veselinović iz Udruženja istoričara automobilizma.
Na izložbi će, između ostalog moći da se čuje predavanje Aleksandra Vidojkovića "Automobili na filmu". Prikaz pojave automobila na jugoslovenskom filmu kroz desetak najinteresantnijih i najpopularnijih filmova. Jedan od prvih je "Grešnica bez greha" iz 1927. godine Koste Novakovića. Iako 60-ih godina prošlog veka automobil počinje da igra značajnu ulogu u filmovima, naročito partizanskim, gledaoci najviše pamte kultne filmove "Nacionalna klasa", "Maratonci trče počasni krug" i čuveni Mercedesov autobus sa natpisom "Krstić i sin" iz filma "Ko to tamo peva".
Izložbu traktora Milivoja Žeravice takođe ne bi trebalo propustiti. Muzej je osnovan 80-ih godina prošlog veka, a kolekcija u njemu sadrži preko 50 traktora iz Nemačke, Austrije, Srbije, SAD, Mađarske, Engleske, Italije i Švajcarske. Najstariji i najznačajniji eksponat koji će biti na izložbi je američki Hart Par iz 1920 godine. Naći će se tu i traktor "zadrugar dizel" iz 1955. godine, proizveden u Industriji motora u Rakovici. Muzej se nalazi u Novom Miloševu kod Kikinde.
Posebna zanimljivost na ovogodišnjem skupu Udruženja istoričara automobilizma, biće predavanje Miroslava Milutinovića "Automobil u kome je ubijen kralj Aleksandar". Iako je kralj trebalo da se vozi zatvorenim automobilom, u poslednjem trenutku je odlučeno da to bude otvoreni automobil, "kako bi narod video kralja". Čuveni "delage", posle ubistva kralja 1934. godine, Francuske vlasti poklonile su auto Srbiji, koji je sve do 40-ih bio u Vojnom muzeju. Posle Drugog svetskog rata prebačen je na vojni depo, a zatim u Loznicu, gde mu se gubi trag.
Prošle godine najvredniji automobil na izložbi bio je "lamborgini espada", proizveden 1969. godine u Italiji. Dizajn karoserije uradio je čuveni Marčelo Gandini, a ovaj automobil dostiže brzinu i do 250 kilometara na čas. Ukupno ih je proizvedeno 1.217 komada. Najstariji izloženi primerak u 2008. godini bio je motocikl DKW 250 proizveden 1927. godine.Posetioci će, pored izložbe oldtajmera, moći da čuju i zanimljiva predavanja, a kao iznenađenje organizator najavljuje najstarije vozilo koje dolazi iz Nemačke.
"Pored oldtajmera biće izložena i privatna kolekcija starih kućnih radio aparata, a premijerno ove godine predstavićemo i najstarije vozilo, sa kojim će doći naš gost iz Nemačke. Pored izložbe pripremili smo i predavanja na kojima će publika moći da čuje o pojavi automobila u jugoslovenskim filmovima, prodavcima motornih vozila i prvim oglasima ili prvim srpskim trkačkim motociklima", kaže za "24 sata" Vladimir Veselinović iz Udruženja istoričara automobilizma.
Na izložbi će, između ostalog moći da se čuje predavanje Aleksandra Vidojkovića "Automobili na filmu". Prikaz pojave automobila na jugoslovenskom filmu kroz desetak najinteresantnijih i najpopularnijih filmova. Jedan od prvih je "Grešnica bez greha" iz 1927. godine Koste Novakovića. Iako 60-ih godina prošlog veka automobil počinje da igra značajnu ulogu u filmovima, naročito partizanskim, gledaoci najviše pamte kultne filmove "Nacionalna klasa", "Maratonci trče počasni krug" i čuveni Mercedesov autobus sa natpisom "Krstić i sin" iz filma "Ko to tamo peva".
Izložbu traktora Milivoja Žeravice takođe ne bi trebalo propustiti. Muzej je osnovan 80-ih godina prošlog veka, a kolekcija u njemu sadrži preko 50 traktora iz Nemačke, Austrije, Srbije, SAD, Mađarske, Engleske, Italije i Švajcarske. Najstariji i najznačajniji eksponat koji će biti na izložbi je američki Hart Par iz 1920 godine. Naći će se tu i traktor "zadrugar dizel" iz 1955. godine, proizveden u Industriji motora u Rakovici. Muzej se nalazi u Novom Miloševu kod Kikinde.
Posebna zanimljivost na ovogodišnjem skupu Udruženja istoričara automobilizma, biće predavanje Miroslava Milutinovića "Automobil u kome je ubijen kralj Aleksandar". Iako je kralj trebalo da se vozi zatvorenim automobilom, u poslednjem trenutku je odlučeno da to bude otvoreni automobil, "kako bi narod video kralja". Čuveni "delage", posle ubistva kralja 1934. godine, Francuske vlasti poklonile su auto Srbiji, koji je sve do 40-ih bio u Vojnom muzeju. Posle Drugog svetskog rata prebačen je na vojni depo, a zatim u Loznicu, gde mu se gubi trag.
Posetioci na predavanjima mogu da saznaju i kakvi su se automobili vozili pre Prvog svetskog rata, kao i gde se nalazio prvi auto-servis u Beogradu. Prvi automobil kod nas se pojavio 3. aprila 1903. godine, a nedugo zatim počela je i prodaja automobila.
Već 1905. godine beogradski trgovci Ljubinković i Obradović su u Trgovinskom glasniku dali oglas za prodaju putničkih i teretnih automobila sa istaknutim cenama, ali bez marke vozila. Inženjer Andra Ristić 1908. godine otvorio je zastupništvo za prodaju nemačkih autmobila N.A.G, a kasnije i Fordovog modela "T".
Inženjer Ristić je poznat i po tome što je 1911. godine otvorio prvi savremeni servis za popravke automobila, koji se nalazio u garaži u Brankovoj broj 30. Tih godina ponuda vozila na srpskom tržištu bila je u usponu, a na ulicama su se mogli videti Opel, Fiat, De Dion Buton, Lorin Klement i drugi.
(MONDO)