Ako je prva generacija bila otkrovenje, a peta iznenađenje, šta se onda može očekivati od šeste generacije modela VW Golf GTI?
Međutim, ništa nije moglo da zaseni original te je potražnja za modelom GTI nadmašila mogućnosti proizvodnih kapaciteta. Najbolji primer koji opisuje koliko je ovaj automobil zaista bio popularan je činjenica da se na njega čekalo čak i Velikoj Britaniji, iako se prodavao isključivo u verziji sa volanom na levoj strani. Jednostavno rečeno, ovaj je model imao sve karakteristike koje su ljudskom biću muškog roda godile.
Druga generacija bila je još snažnija i vizuelno atraktivnija, ali se onda na tržištu desilo nešto što je bukvalno desetkovalo hot hatch automobile. Cena osiguranja za ovakve modele odjednom je postala značajna stavka i samo je mali broj kupaca bio zainteresovan. Zbog toga su treća i četvrta generacija bile relativno "blede" u poređenju sa mašinama koje su se proizvodile ranije. Međutim, sa petom generacijom, duh prvobitnog modela se vratio. GTI pete generacije oduševljavao je vozača, baš kao što je to nekada činio njegov predak.
Dvadeset i "kusur" godina kasnije, iz fabrike u Wolfsburgu, izašao je novi GTI. Ako je suditi na osnovu razlika između "civilnih" verzija pete i šeste generacije, onda tu neće biti velikih iznenađenja. Međutim, automobilska istorija već je nebrojeno puta dokazala da Golf GTI ni u kom slučaju nije "običan" Golf. To istovremeno znači i da naš ponovni susret neće biti ni malo dosadan.
Povratak korenima
Dakle, na parkingu me je čekao automobil čiji je prednji deo bio "tapaciran" mušicama. Odmah sam shvatio da automobil ima potencijala, jer, da se radi o modelu koji kod vozača izaziva "zev" efekat, vozač ne bi bio inspirisan da ga "dekoriše" na ovaj način. Kratka tura oko automobila otkriva da dizajneri u VW znaju tajnu dobre šminke. Baš kao i kod žena, ona treba da bude prisutna, ali diskretna. U mom rečniku, ukusno dizajniran model znači da svaki detalj treba da izgleda kao da je deo celine, a ne dodatak koji štrči i na vulgaran način privlači pažnju.
A u smislu dizajna, novi GTI ima nekih sličnosti i sa prvom generacijom - horizontalna maska hladnjaka oivičena je crvenom linijom, poput karmina na usnama. Sa druge strane, usmerivači vazduha na donjem delu "grila" izdaleka podsećaju na žilete i jasno daju do znanja da ovo nikako nije osnovni model. Čak ni farovi nisu isti. Oblik jeste, ali sočiva nisu. Do istog zaključka može se doći ako se pogledaju specijalne aluminijumske felne od 18 cola, u obliku starog telefonskog brojčanika, koje deluju veće nego što zaista jesu. Pozadi se nalazi dvostruki izduv i nešto veći spojler iznad zadnjeg stakla.
Iako detalji na njemu deluju diskretno i suptilno, kada se nađu na jednom mestu, evropski bestseller koji se na našim ulicama relativno često viđa - ne deluje ni malo "obično".
Najinteresantniji "detalj" u enterijeru jesu sportska sedišta sa GTI logom i tradicionalnim kariranim dezenom. Na mestu gde se ranije nalazila "Golf loptica", nalazi se kožom obložena ručica šestostepenog DSG menjača. Čini mi se da zaista nema potrebe trošiti reči na ergonomiju koja je još u prošloj generaciji dostigla svoj vrhunac.
Golf je bio i ostao praktičan automobil, bez obzira da li je u pitanju GTI verzija ili ne. Možda je to bila jedna od "tajni" njegovog uspeha, s obzirom da se njegovi osnovni automobilski kvaliteti kao što je praktičnost, nikada nisu dovodili u pitanje. I pored toga što su sedišta relativno tvrda i imaju snažan profil, ona su istovremeno i veoma udobna. Jedino bi instrument tabla mogla imati nešto više "GTI detalja", ali to je već deo dizajnerske politike koji VW vodi.
U "petici" su mi se naročito dopali drugačiji instrumenti koji su bili rezervisani samo za ovu verziju. Zasečen kožni upravljač vrlo lepo "leži" u rukama, relativno je mali, a napred se nalaze "leptiri" za manuelnu promenu stepena prenosa.
Pun snage
U trenutku kada sam hteo da startujem motor, dobio sam informaciju da automobil nije u potpunosti serijski. Naime, pod haubom standardne verzije nalazi se dvolitarski turbo motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva koji je za 10 KS snažniji od svog prethodnika, ima 10 procenata manju potrošnju goriva i 10% manju emisiju štetnih gasova. U osnovi, od serijskog se modela šeste generacije mogu očekivati skoro identične performanse kao što ih je imala i "petica".
Automobil koji smo mi imali priliku da vozimo imao je nešto više "konjića". Da budem precizan - 50 više! To je postignuto zahvaljući "čip tjuningu" ili preciznije rečeno "optimalizaciji softvera". S obzirom da ne želim da obučem beli mantil, stavim "štreberske" naočare i počnem esej na temu "povećanje pritiska turbine, mapiranje ubrizgavanja i paljenja smeše", smatram da je dovoljno reći da agregat u sebi ima dovoljno potencijala da se bez zamene mehaničkih komponenti motor može "pojačati" za 50 KS i 100 Nm. Potencijal motora je sa 210 povećan na 260 konjskih snaga, a obrtni moment je sa 280 "podignut" na 380 Nm.
Međutim, kada se motor startuje, ne dešava se ništa spektakularno. U putničkom prostoru on se oglašava samo tihim brujanjem, nagoveštavajući svoj sportski karakter. Ovaj agregat zbog direktnog ubrizgavanja goriva ima neobičan rad koji je sličan dizel motorima, ali je daleko "sitniji" i uglađeniji, i sa neobično brzim odzivom na pedalu gasa. Ono što nakon samo par stotina metara biva jasno je da GTI vrlo poslušno reaguje na svaki pokret volanom. Zbog toga sam jedva čekao da izađem iz grada i malo mu "protegnem noge".
Pod kontrolom
Čim se put "otvorio", do izražaja su došle sve osobine koje se kriju iza čuvena tri slova. Golf GTI sa ovim "čip paketom" do 100 kilometara na čas ubrzava za oko 1 sekundu brže od standardnog modela, tj. za oko 6 sekundi. Iako se 260 konjskih snaga možda čini kao prevelik zadatak za točkove koji u isto vreme treba da vuku i upravljaju, linearan dotok snage i više nego dobar donji postroj, učinio je da GTI bude onoliko pitom i upravljiv, koliko to vozač želi. Na punom gasu on pokazuje tendenciju ka "otimanju i probijanju trakcije", ali ga elektronika relativno uspešno drži pod kontrolom, prvenstveno zahvaljujući XDS sistemu koji simulira rad "šper" diferencijala.
XDS u krivinama kočnicama reaguje na rasterećenje "unutrašnjeg točka", eliminišući podupravljanje. Elektronski sistemi, ABS i ESP rade kao "sat", a njihova reakcija je suptilna i pravovremena. Impresivno je i sa koliko lakoće, Golf GTI, praktično bez pauze, "slaže" brzine i koliko je brz odziv na ručne komande.
U "Normal" modu, DSG menjač ponaša se skoro kao i običan "automatik", ali se zato u "Sport" režimu automobil pretvara u napregnutu sportsku mašinu koja jedva čeka da reaguje na komandu gasa. Naravno, postoji manuelni mod koji neće od vozača napraviti Schumachera, ali će ga svakako nagraditi osmehom na licu posle svakog "bvaaaarp" zvuka koji potiče od motora.
Karoserija je odlično izbalansirana i vrlo je teško isprovocirati nešto što bi se moglo pretvoriti u gubljenje kontrole. Čak i kada se u krivinu uđe prebrzo, ponašanje automobila je predvidivo, a puna kontrola uspostavlja se bez i malo drame. Upravljač je informativan i kao da "razgovara" sa vozačem, a automobil je toliko poslušan da sam stekao utisak da bih ga mogao voziti zatvorenih očiju kada bi mi neko govorio kuda da idem.
Sa druge strane, TSI agregat u svakom režimu rada ima toliko snage da je prosto nemoguće ne voleti ga, jer svaki, pa i poslednji stepen prenosa, "puni" sa velikom lakoćom, sve do maksimalne brzine od 255 kilometara na čas. Čak i standardna verzija sa manje snage deluje vrlo rafinirano, tako da je napredak u odnosu na "peticu" evidentan i pored činjenice da su "na oko" relativno slični. U jednom momentu poželeo sam čak da bi bilo bolje da je automobil malo siroviji i bučniji, kako bi subjektivni utisak brzine bi naglašeniji.
VW Golf 6 GTI
Motor
Tip/broj cilindara - benzinski, redni/4
Radna zapremina ccm - 1984
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 16/ turbo, direktno
maks. snaga kW/KS/o/min - 191/260/4600-6400
obrtni moment Nm/o/min - 380/3500-4700
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - hečbek/5/5
D x Š x V mm - 4200x1780x1480
međuosovinski razmak mm - 2580
masa vozila/nosivost kg - 0/0
zapremina prtljažnika l - 1453
Ogibljenje
napred - McPherson, trouglasto poprečno rame,
- spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator
pozadi - multilink, spiralne opruge,
amortizeri, poprečni stabilizator
Kočnice
napred/pozadi - samovent. diskovi/diskovi
Pneumatici
dimenzije - 225/40 R18
Prenos snage
pogon - na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa - DSG/6
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 6,2
ubrzanje 0-200 km/h, s - 24,5
maksimalna brzina km/h - 255
prosečna potrošnja l/100 km - 11,0
Cena (u EU) € - 28.525