Iako se kalkuliše sa cifrom od 100.000 novo registrovanih automobila u 2009. godini (računajući i polovnjake iz privatnog uvoza) negativni zvanični trendovi u plasmanu uvoznih automobila poslednja dva meseca 2008. godine nastavili su se nesmanjenom žestinom i 2009.

Uprkos opštem sniženju cena, uvoznici automobila su u ukupnom bilansu zabeležili slabiju prodaju od čitavih 40 odsto u odnosu na prethodnu godinu.

Uzroka za ovakav 'debakl' ima na pretek. Osnovni se mogu potražiti u krizi domaće ekonomije zasnovane na monopolima trgovačkih lanaca, otežanom i nepovoljnom finansiranju kupovine vozila ali su vidljivi i na psihološkom planu, pošto se nabavka novog vozila u ovakvim nepovoljnim okolnostima ostavlja za 'sretnija vremena'.

Jedina svetla tačka na domaćem tržištu, je ona vezana za pokretanje proizvodnje u "Zastavi" i zaključenje strateškog ugovora sa "Fijatom", koji je spasao domaće tržište od potpunog kolapsa, pišu "Vrele gume".

Prema tržišnom udelu domaćeg proizvođača koji premašuje trećinu svih prodatih novih vozila, primetan je stvarni početak opšte nacionalne motorizacije i podmlađivanja voznog parka u Srbiji. Ovo se desilo pre svega zahvaljujući subvencijskim potezima Vlade Srbije, prihvatljivoj ceni modela "punto" i vrlo primamljivim uslovima finasiranja, što sve ukupno daje 'recepturu' daljeg razvoja tržišta u ovom segmentu.

Ipak kriza nije bila podjednaka za sve.

Negativni šampioni u kategoriji velikih igrača su "Fijat" (-70 odsto), "Opel" (-61 odsto) i VW (-59 odsto). Krizni dobitnici su "Dačia" (+22 odsto), "Hjundai" (+6 odsto) i "Mazda" sa prihvatljivim minusom od 14 odsto.

Sve u svemu, prava borba za tržište tek počinje. Oni koji u 2010 računaju na dobru prodaju, moraju da se prestroje u hodu, da ponude dobar, kvalitetan i jeftin automobil pod povoljnim uslovima finansiranja.

Ovu godinu treba izdržati i ulagati u tržište kroz promocije, marketing i prisutnost brenda. Sve pokazuje da će 2011. biti jedna sasvim druga, dobra priča koju će osetiti oni koji prežive ovu godinu.

(MONDO)