Slušaj vest

Još 2019. godine novinarka Džaja Tolentino je u svom eseju "Doba lica sa društvenih mreža" opisala fenomen tipizacije ženske lepote u digitalnom dobu. Danas, kada je TikTok postao glavna vizuelna platforma i potisnuo sve druge mreže, ovaj trend je dostigao vrhunac. Algoritmi masovno promovišu devojke koje imaju potpuno identičan izgled: pune usne, lutkaste crte lica, blistavu kožu, uzak struk i zavodljiv pogled u kameru.

Ovaj trend dobio je ime TikTok Pretty, postao je nova "valuta želje", a muška publika masovno podleže tom idealu. Zašto se to dešava?

Odgovor leži u složenom spoju tehnologije, neurologije i društvene psihologije. Tolentino je primetila da su društvene mreže kreirale lice po uzoru na slavne osobe - porodicu Kardašijan, Belu Hadid i anime likove. Dok je nekada ideal lepote bio statičan, kao savršeni selfi, devojke koje pripadaju TikTok Pretty tipu sada se kreću, igraju, namiguju u kameru i time stvaraju snažnu iluziju interakcije sa gledaocem.

TikTok Pretty
Foto: Instagram/printscreen

Neurolozi odavno znaju da mozak jače reaguje na pokret i direktan kontakt očima nego na statičnu sliku. Algoritmi TikTok-a to kao da znaju - korisnicima stalno preporučuju savršene "oživljene lutke".

Lepota na TikTok-u postala je čist algoritamski proizvod. Kako Tolentino kaže: "Što češće vidimo jedan te isti tip lica, to nam on više izgleda ispravno". Algoritam prepoznaje koji video duže zadržava pažnju gledalaca, devojke sa "pravim" crtama lica dobijaju više pregleda, a ostale ih imitiraju ne bi li i same završile u preporukama. Rezultat?

Sve počinju da izgledaju isto, jer ih algoritam inače neće ni primetiti.

Tipičan primer je trend "clean girl aesthetic", koji je trebalo da promoviše prirodnu lepotu, ali su devojke do tog izgleda dolazile pomoću pudera, bronzera, hajlajtera i precizno iscrtane konture usana. Čak je i "prirodnost" na TikTok-u postala još jedna digitalna iluzija.

TikTok Pretty
Foto: Instagram/printscreen

Tolentino je istakla da ta lica deluju "nestvarno, ali savršeno". TikTok Pretty devojke ne stare zahvaljujući filterima, njihov sadržaj je 99 odsto pozitivan, a ne traže nikakvu emotivnu uključenost.

Za muškarce, to su idealni odnosi bez obaveza - aplikaciju mogu da zatvore kad god požele i time ih "isključe". Ipak, ta iluzija ima svoju cenu: što više živimo u digitalnom svetu, to on više utiče na naša očekivanja od stvarnog života. Sve više devojaka objavljuje snimke u kojima pozivaju da se ne koriste filteri jer brišu realnu predstavu o izgledu i ruše samopouzdanje.

TikTok Pretty
Foto: Instagram/printscreen

Slika na telefonu i ona u ogledalu često se razlikuju, pa mnoge biraju drugi put - plastične operacije. Mnogima je porodica Kardašijan uzor idealne spoljašnjosti, porodica poznata po brojnim kozmetičkim i hirurškim zahvatima. Tako je nastao i pojam "efekat Kardašijan". Sve više žena se odlučuje za zahvate jer ih je ta porodica učinila popularnim.

TikTok Pretty nije bezazleni trend, već nova faza u oblikovanju standarda ženske lepote. Svet ide ka tome da algoritmi ne određuju samo šta ćemo videti, već i šta (ko) će nam se dopasti.

Zato je važno da smanjimo korišćenje filtera, da prihvatimo svoj izgled i težimo zdravoj i negovanoj lepoti pomoću pravilne ishrane, dobrog režima, kvalitetne nege i ljudi koji nas vole i kojima se sviđamo takvi kakvi jesmo - a ne samo zbog trenda na društvenim mrežama.

BONUS VIDEO:

02:21
TikTok izazov sa decom Izvor: TikTok/austingeter