Kupovati stanove, kuće, automobile najlakše je ako imate gotov novac. A u slučaju kada ga nemate, što je najčešće, do automobila se u Srbiji može doći na veresiju, odnosno na kredit ili lizing.
Kupovati stanove, kuće, automobile najlakše je ako imate gotov novac. A u slučaju kada ga nemate, što je najčešće, do automobila se u Srbiji može doći na veresiju, odnosno na kredit ili lizing.Pitanje je kako se opredeliti - za kredit ili lizing? "Auto svet", dodatak beogradskog lista "Politika" objašnjava postupak kupovine automobila na lizing.
Vlasnik predmeta lizinga je lizing kompanija sve do otplate poslednje rate. Dok traje ugovor o lizingu nema otudjenja automobila. Postoji samo mogućnost da klijent pronadje osobu koja će preuzeti njegove obaveze iz lizing ugovora.
Vreme za odobravanje lizinga je mnogo kraće nego kod odobravanja kredita. Za fizička lica zahtevi se rešavaju za 24 sata. Kredit se ponekad čeka i do desetak dana. Kasko osiguranje je obavezno za sve vreme trajanja lizinga, a kod kupovine na kredit nije, osim u nekim slučajevima.
Korišćenjem lizinga ne umanjuje se kreditna sposobnost, jer lizing nije kredit. Mnogi preduzetnici koriste lizing za nabavku opreme i vozila, a kredit za obrtna sredstva i investicije.
Uz olakšavajuću okolnost da za lizing nisu potrebni žiranti, ovaj način kupovine vozila na veresiju postaje sve češći. Trenutno u Srbiji ima 14 lizing kuća, a upućeni kažu da će ih biti još.
Propisano je da učešće kod lizinga bude 20 odsto od bruto vrednosti, a PDV na neto cenu vozila uračunava se i plaća odmah.
Zato je u praksi zaživeo takozvani operativni lizing, ili narodski rečeno, nešto slično najmu automobila. Učešće je manje - samo šest odsto i to od neto cene, a porez na dodatu vrednost (PDV) plaća se tek po otplati poslednje rate.
Kako odabrati lizing kuću koja daje najpovoljnije uslove? Često nema velikog prostora za manevar. Većina prodavaca automobila ima već sklopljene ugovore sa odredjenim lizing kućama. U principu, nema velikih razlika u ponudama lizing kuća u Srbiji.
Efektivne godišnje kamate su od sedam do 9,99 odsto. Medjutim, opasniji su takozvani "skriveni troškovi", koji naravno padaju na teret kupca. Na primer, zakonom je predvidjeno da se svaki lizing ugovor registruje kod Agencije za privredne registre a taj trošak je i do 5.000 dinara.
Obrada zahteva za lizing kreće se od jedan od 2,5 odsto od vrednosti vozila i taj raspon se kreće od nekoliko hiljada do čak 25.000 dinara. Zatim, overa kod Trgovinskog suda i overa ovlašćenja koje lizing kuća daje kupcu, a to je trošak od po nekoliko hiljada dinara. I troškovi registracije (probne tablice, tehnički pregled, obavezno osiguanje, drumarine i takse vu vezi sa registracijom votila), sve to pada na teret kupca.
Vezivanje rate za kurs evra (devizna klauzula) krije opravdan strah od devalvacije dinara, ali i stavka "indikator euribor" može da uveća visinu rate, bez obzira na kurs evra i dinara.
(MONDO)