Posle prezentacije ”kratkog” C4 Picassa, požurili smo da zaključimo kako Citroen poseduje ”poker vanova”, da bi nas ovaj jedva mesec dana kasnije iznenadio putničkom verzijom Jumpy, sposobnom da preveze do devet osoba...
Neko će možda primetiti da je novi Jumpy u osnovi transportno vozilo, i da kao takvo nema šta da traži u segmentu mini-vanova, ali ostvareni progres je toliki da ga sa lakoćom možemo ”prošvercovati” u kategoriju putničkih.
Sa njim smo već imali prilike da se upoznamo, ali do sada je u ponudi bila isključivo transportna verzija, sa dve različite dužine i visine karoserije. Kao što je to bio slučaj kod prethodnog modela Jumpy, koji je postigao zavidan komercijalni uspeh nakon 11 godina proizvodnje, i novi je predvidjen za ”transport trupa”, tako da se po želji i potrebi u njega može smestiti do devet osoba.
Ruku na srce, ni u Citroenu nisu kategorični gde smestiti Jumpy Combi, kako se zvanično naziva ova putnička varijanta. No, zbog odredjenih ”viših interesa”, ipak ga pre svrstavaju u transportna vozila, čime se donekle ”bilduju” statistike.
Jer Citroen je i te kako ponosan na činjenicu da je svako peto proizvedeno vozilo VU (vehicle utilitaires ili u prevodu transportno vozilo), tako da je već godinama na trećem mestu u Evropi, sa više od 10% osvojenog tržišta.
Jumpy ima sve šanse da poveća ovaj procenat, jer reč je o veoma savremenom i polivalentnom lakom transportnom vozilu, u kojem je koncentrisana sva tehnologija grupacije PSA. Počevši od agregata poslednje generacije, pa do najsavremenije platforme i ostalih komponenata. Uostalom, Citroen je morao da reaguje, jer modeli kao što su Renault Trafic i Mercedes Vito i Vivano već godinama skidaju ”kajmak”. Iako su u principu ovakva vozila namenjena profesionalcima, recimo, turističkim agencijama, hotelima i raznoraznim firmama, u poslednje vreme primetno je sve veće interesovanje i kod privatnih lica. Zašto? Kao prvo, jer su jeftinija i prostranija od velikih vanova, a zatim i zahvaljujući sve atraktivnijem dizajnu i poboljšanim voznim karakteristikama.
Čak se i veoma korpulentni putnici osećaju komotno, iako su sedišta u zadnjem redu fiksirana i nagib naslona nije moguće podešavati. Uprkos tome, formom i udobnošću potpuno zadovoljavaju, posebno u drugom redu, gde za kolena ima desetak centimetara prostora više i nagib se podešava. Sva poseduju naslone za glavu i sigurnosni pojas na tri tačke, od kojih su oni za putnike u sredini integrisani u naslon.
Ukoliko se, medjutim, želi dati prioritet stvarima, nema problema, sva sedišta, osim prednjih, moguće je kompletno izvaditi ili preklopiti. Citroen ama baš nigde nije naveo kolika je tada zapremina prtljažnika, no ukoliko se zna da u transportne verzije staje izmedju 5 i 7 m3 (do krova), jasno je da prostora ne nedostaje.
Dakle, bez obzira na spoljnje dimenzije, Jumpy se može poručiti u kombinaciji 2+3 sedišta (dva napred i tri pozadi), ili 3+3, 2+2+3, 2+3+3, odnosno, kao u našem slučaju sa 3+3+3 sedišta. Da bi se tada omogućio pristup zadnjem redu, preklapaju se spoljašnja sedišta u drugom redu, a kako se klizna vrata lako i široko otvaraju, nema problema sa ukrcavanjem i iskrcavanjem. Testirani Jumpy posedovao je samo jedna vrata sa desne strane (za druga se mora doplatiti 420 evra), što donekle komplikuje stvar putnicima i vozaču. Naime, ukoliko je nešto ostalo zaboravljeno na sedištima pozadi, neophodno je napraviti krug oko vozila.
Ergonomija komandi je isto tako bez ikakve zamerke, a upotrebljene plastike, iako tvrde, ne bi se postideo nijedan automobil više kategorije.
Pored svega nabrojanog, Jumpy poseduje takvu količinu dopunske opreme, da mu na njoj mogu pozavideti mnogi savremeni vanovi. Jeste da je dobar deo uz doplatu, no, ipak, retkost je u jednom ”kombiju” sresti se sa satelitskim navođenjem, automatskom klimom sa dve zone podešavanja (plus za putnike pozadi izduvi za vazduh na plafonu), kapacitetnim CD-radio prijemnikom (6 frontalnih proreza za isto toliko diskova), senzorima za vožnju unazad, sistemom za automatsko uključivanje svetla i brisača, električno podesivim retrovizorima koji se preklapaju po zaključavanju, regulatorom i limiterom brzine, osam vazdušnih jastuka, nezavisnim sistemom grejanja Webasto, pneumatskim ogibljenjem pozadi, aluminijumskim naplacima od 16 cola, i, naravno, svim mogućim elektronskim sistemima.
Kao što se moglo očekivati, svi raspoloživi agregati preuzeti su iz postojeće game grupacije PSA. Reč je o jednom dvolitarskom bloku od 143 KS, kao i dobro poznatim 1,6 HDi/ 92 KS i 2,0 HDi. Ovaj poslednji razvija u slabijoj verziji 122 KS, odnosno u snažnijoj 138 KS. Benzinac i 1,6 HDi u sprezi su sa petostepenim manuelnim menjačem, dok 2,0 HDi poseduje šestostepeni.
Problem je jedino kako razlikovati ova dva, jer osim u saobraćajnoj dozvoli, nigde drugde to nije naglašeno. Nekako smo, ipak, shvatili da u rukama imamo slabiji, koji postiže 300 Nm obrtnog momenta (od 138 KS - 320 Nm), no u svakodnevnoj upotrebi ovo se teško može osetiti. Bilo kako bilo, naš zadovoljava u svakom pogledu, bez obzira da li je pun ili prazan.
U drugom slučaju treba računati na preko dve tone, uzmemo li u obzir vozača i 80 litara goriva, koliko maksimalno staje u rezervoar.
Ubrzanja su veoma dobra za vozilo ovakvog tipa i namene, izmedju ostalog zahvaljujući korektno odmerenom menjaču sa šest stepeni prenosa. Do 100 km/h neophodno je 14,5 s, dok je maksimalna brzina čak i veća od obećanih 160 km. Nažalost, ovo se odnosi i na potrošnju, izmereni prosek iznosio je 9,7 l/100 km. Paradoksalno, na regionalnim putevima troši isto koliko i na autoputu, 9,5 litara, dok u gradskoj vožnji treba računati na najmanje 11 litara.
Što se tiče ponašanja na putu, logično je da su ”pravi” vanovi udobniji i stabilniji, bez obzira na uloženi trud konstruktora. Jumpy se po lošem putu ponaša kao klasičan kombi, što će reći da rupe upija prilično ”suvo”, dok pri višim brzinama i ne previše pravom putu, ogibljenje preterano ”pumpa”. Na zadnjem redu sedišta, troje klinaca ubrzo po polasku su ispraznili sadržaje svojih stomačića u kese...
Osim toga, izolacija agregata nije toliko temeljna, tako da je ovaj, bar dok je hladan, veoma prisutan u kabini.
Osim toga trebalo je obratiti pažnju na visinu, jer je u mnogim podzemnim parkinzima u Francuskoj visina ograničena na 1,9 metara, a Jumpy ima 4 cm više. Upravljanje je, srećom, lako i precizno (elektro-hidraulična asistencija), jer ukoliko se, na primer, želi izvršiti polukružno okretanje, neophodno je čitavih 12,2 m.
Podrazumeva sa da su na prednjim i zadnjim točkovima diskovi (napred samoventilirajući), tako da u saradnji sa efikasnim ABS-om i putničkim gumama 215/60 R16, koči dovoljno ubedljivo.
Na kraju, nakon svega navedenog, red bi bio da vam saopštimo i cenu! Nažalost, za ovaj podatak ćete ostati uskraćeni, jer smo Jumpy Combi ”oteli” iz press centra Citroena u Parizu, odmah po pojavljivanju, znatno pre privilegovanih francuskih novinara. Odgovorni komercijalista u jednom od najvećih prodajnih salona Citroena, uporno je tvrdio da ovakva verzija još ni ne postoji!?
Naprotiv, bratski Peugeot na internet sajtu daje detaljne podatke za svoj Expert Tepee (praktično isto vozilo), pa smo tako saznali da za najjeftiniji 1,6 HDi/90 KS, sa 6 mesta, treba 23.850 evra, a za najskuplji 2,0 HDi/ 140 KS Premium, sa 8 mesta, 33.500 evra. Jumpy bi po logici stvari trebao imati sličnu cenu, odnosno testirani vredi nešto manje od 30.000 evra.
Dopadljivog dizajna, sa integrisanim i sada već prepoznatljivim znakom Chevrona u prednjoj masci, Jumpy je interesantna alternativa velikim vanovima. Ne toliko udoban i zabavan za vožnju, pruža naprotiv znatno više prostora, što uz nižu cenu može biti presudan argument.
Karoserija - limuzina
Broj vrata/sedišta - 4/9
Dužina mm 5130
Visina mm 1940
Rezervoar l - 80
Motor - Četvorocilindarski redni dizel motor, common rail, vodeno hla¬đe¬nje, turbo punjač.
Radna zapremina cm3 - 1997
Maks. snaga - kW/KS 90/122
pri o/min - 4000
Maks. obrtni moment Nm - 300
pri o/min -2000
Ogibljenje - Napred McPherson i trouglasto poprečno rame‚ pozadi polukruta osovina, napred i pozadi amortizeri, spiralne opruge i poprečni stabilizator, napred samo¬ven¬ti¬lirajući diskovi‚ pozadi diskovi.
Pneumatici - 215/60 R16
Prenos snage - Pogon na prednje točkove, manuelni menjač sa 6 stepeni prenosa.
Performanse - Ubrzanje 0-100 km/h
Maksimalna brzina km/h - 160
Prosečna potrošnja l/100 km 9,7
Cena (u EU) oko 30.000 evra
(Vrele Gume/MONDO)
Sa njim smo već imali prilike da se upoznamo, ali do sada je u ponudi bila isključivo transportna verzija, sa dve različite dužine i visine karoserije. Kao što je to bio slučaj kod prethodnog modela Jumpy, koji je postigao zavidan komercijalni uspeh nakon 11 godina proizvodnje, i novi je predvidjen za ”transport trupa”, tako da se po želji i potrebi u njega može smestiti do devet osoba.
Ruku na srce, ni u Citroenu nisu kategorični gde smestiti Jumpy Combi, kako se zvanično naziva ova putnička varijanta. No, zbog odredjenih ”viših interesa”, ipak ga pre svrstavaju u transportna vozila, čime se donekle ”bilduju” statistike.
Jer Citroen je i te kako ponosan na činjenicu da je svako peto proizvedeno vozilo VU (vehicle utilitaires ili u prevodu transportno vozilo), tako da je već godinama na trećem mestu u Evropi, sa više od 10% osvojenog tržišta.
Jumpy ima sve šanse da poveća ovaj procenat, jer reč je o veoma savremenom i polivalentnom lakom transportnom vozilu, u kojem je koncentrisana sva tehnologija grupacije PSA. Počevši od agregata poslednje generacije, pa do najsavremenije platforme i ostalih komponenata. Uostalom, Citroen je morao da reaguje, jer modeli kao što su Renault Trafic i Mercedes Vito i Vivano već godinama skidaju ”kajmak”. Iako su u principu ovakva vozila namenjena profesionalcima, recimo, turističkim agencijama, hotelima i raznoraznim firmama, u poslednje vreme primetno je sve veće interesovanje i kod privatnih lica. Zašto? Kao prvo, jer su jeftinija i prostranija od velikih vanova, a zatim i zahvaljujući sve atraktivnijem dizajnu i poboljšanim voznim karakteristikama.
XL i XXL karoserija
Za razliku od najvećeg konkurenta, gorespomenutog Renault Trafic, Jumpy je na raspolaganju sa dve dužine i dva medjuosovinska rastojanja. Kraći, sa ”samo” 4,8 metara, duži je od Trafica za par centimetara, dok dugi ima tačno 5,13 m. Cilj je, naravno, povećati zapreminu prtljažnika, koja kod kraćeg iznosi 327 dm3, odnosno 522 dm3 kod produženog (do gornjeg dela naslona). Nije loše, ali sa trećim redom sedišta Trafic poseduje čitavih 673 dm3, no za uzvrat prostor za kolena u Citroenu je superiorniji.Čak se i veoma korpulentni putnici osećaju komotno, iako su sedišta u zadnjem redu fiksirana i nagib naslona nije moguće podešavati. Uprkos tome, formom i udobnošću potpuno zadovoljavaju, posebno u drugom redu, gde za kolena ima desetak centimetara prostora više i nagib se podešava. Sva poseduju naslone za glavu i sigurnosni pojas na tri tačke, od kojih su oni za putnike u sredini integrisani u naslon.
Ukoliko se, medjutim, želi dati prioritet stvarima, nema problema, sva sedišta, osim prednjih, moguće je kompletno izvaditi ili preklopiti. Citroen ama baš nigde nije naveo kolika je tada zapremina prtljažnika, no ukoliko se zna da u transportne verzije staje izmedju 5 i 7 m3 (do krova), jasno je da prostora ne nedostaje.
Dakle, bez obzira na spoljnje dimenzije, Jumpy se može poručiti u kombinaciji 2+3 sedišta (dva napred i tri pozadi), ili 3+3, 2+2+3, 2+3+3, odnosno, kao u našem slučaju sa 3+3+3 sedišta. Da bi se tada omogućio pristup zadnjem redu, preklapaju se spoljašnja sedišta u drugom redu, a kako se klizna vrata lako i široko otvaraju, nema problema sa ukrcavanjem i iskrcavanjem. Testirani Jumpy posedovao je samo jedna vrata sa desne strane (za druga se mora doplatiti 420 evra), što donekle komplikuje stvar putnicima i vozaču. Naime, ukoliko je nešto ostalo zaboravljeno na sedištima pozadi, neophodno je napraviti krug oko vozila.
Privilegije vozača
Kada spomenusmo vozača, možemo mirne savesti reći da pripada privilegovanoj kategoriji, iz više razloga. Kao prvo, sedište i upravljač se podešavaju u svim pravcima, a samo radno mesto, iako veoma uzdignuto, pre podseća na moderni van, nego na furgonet. Uz to, u brojne praktične police i pregrade, velike zapremine, staju svi neophodni ”rekviziti” za duži put (putne karte, flaše sa vodom, voće, kutije sa keksom, novine...).Ergonomija komandi je isto tako bez ikakve zamerke, a upotrebljene plastike, iako tvrde, ne bi se postideo nijedan automobil više kategorije.
Pored svega nabrojanog, Jumpy poseduje takvu količinu dopunske opreme, da mu na njoj mogu pozavideti mnogi savremeni vanovi. Jeste da je dobar deo uz doplatu, no, ipak, retkost je u jednom ”kombiju” sresti se sa satelitskim navođenjem, automatskom klimom sa dve zone podešavanja (plus za putnike pozadi izduvi za vazduh na plafonu), kapacitetnim CD-radio prijemnikom (6 frontalnih proreza za isto toliko diskova), senzorima za vožnju unazad, sistemom za automatsko uključivanje svetla i brisača, električno podesivim retrovizorima koji se preklapaju po zaključavanju, regulatorom i limiterom brzine, osam vazdušnih jastuka, nezavisnim sistemom grejanja Webasto, pneumatskim ogibljenjem pozadi, aluminijumskim naplacima od 16 cola, i, naravno, svim mogućim elektronskim sistemima.
Kao što se moglo očekivati, svi raspoloživi agregati preuzeti su iz postojeće game grupacije PSA. Reč je o jednom dvolitarskom bloku od 143 KS, kao i dobro poznatim 1,6 HDi/ 92 KS i 2,0 HDi. Ovaj poslednji razvija u slabijoj verziji 122 KS, odnosno u snažnijoj 138 KS. Benzinac i 1,6 HDi u sprezi su sa petostepenim manuelnim menjačem, dok 2,0 HDi poseduje šestostepeni.
Problem je jedino kako razlikovati ova dva, jer osim u saobraćajnoj dozvoli, nigde drugde to nije naglašeno. Nekako smo, ipak, shvatili da u rukama imamo slabiji, koji postiže 300 Nm obrtnog momenta (od 138 KS - 320 Nm), no u svakodnevnoj upotrebi ovo se teško može osetiti. Bilo kako bilo, naš zadovoljava u svakom pogledu, bez obzira da li je pun ili prazan.
U drugom slučaju treba računati na preko dve tone, uzmemo li u obzir vozača i 80 litara goriva, koliko maksimalno staje u rezervoar.
Ubrzanja su veoma dobra za vozilo ovakvog tipa i namene, izmedju ostalog zahvaljujući korektno odmerenom menjaču sa šest stepeni prenosa. Do 100 km/h neophodno je 14,5 s, dok je maksimalna brzina čak i veća od obećanih 160 km. Nažalost, ovo se odnosi i na potrošnju, izmereni prosek iznosio je 9,7 l/100 km. Paradoksalno, na regionalnim putevima troši isto koliko i na autoputu, 9,5 litara, dok u gradskoj vožnji treba računati na najmanje 11 litara.
Što se tiče ponašanja na putu, logično je da su ”pravi” vanovi udobniji i stabilniji, bez obzira na uloženi trud konstruktora. Jumpy se po lošem putu ponaša kao klasičan kombi, što će reći da rupe upija prilično ”suvo”, dok pri višim brzinama i ne previše pravom putu, ogibljenje preterano ”pumpa”. Na zadnjem redu sedišta, troje klinaca ubrzo po polasku su ispraznili sadržaje svojih stomačića u kese...
Osim toga, izolacija agregata nije toliko temeljna, tako da je ovaj, bar dok je hladan, veoma prisutan u kabini.
Nije bez mana
Sigurnost, medjutim, nije dovedena u pitanje, mada je činjenica da u krivinama ESP (nažalost, uz doplatu) mora često da reaguje. Možda mu još najviše prijaju ravni autoputevi, kada je buka od vetra i motora na pristojno niskom nivou. Po gradu, može se relativno lako voziti i parkirati (bar kraća verzija), gde senzori za vožnju unazad i veliki retrovizori zaista pomažu vozaču. Kroz zadnja vrata iz jednog dela vidljivost je sasvim korektna, ali kako su ova ogromna, ukoliko je drugo vozilo preblizu parkirano, nemoguće ih je otvoriti.Osim toga trebalo je obratiti pažnju na visinu, jer je u mnogim podzemnim parkinzima u Francuskoj visina ograničena na 1,9 metara, a Jumpy ima 4 cm više. Upravljanje je, srećom, lako i precizno (elektro-hidraulična asistencija), jer ukoliko se, na primer, želi izvršiti polukružno okretanje, neophodno je čitavih 12,2 m.
Podrazumeva sa da su na prednjim i zadnjim točkovima diskovi (napred samoventilirajući), tako da u saradnji sa efikasnim ABS-om i putničkim gumama 215/60 R16, koči dovoljno ubedljivo.
Na kraju, nakon svega navedenog, red bi bio da vam saopštimo i cenu! Nažalost, za ovaj podatak ćete ostati uskraćeni, jer smo Jumpy Combi ”oteli” iz press centra Citroena u Parizu, odmah po pojavljivanju, znatno pre privilegovanih francuskih novinara. Odgovorni komercijalista u jednom od najvećih prodajnih salona Citroena, uporno je tvrdio da ovakva verzija još ni ne postoji!?
Naprotiv, bratski Peugeot na internet sajtu daje detaljne podatke za svoj Expert Tepee (praktično isto vozilo), pa smo tako saznali da za najjeftiniji 1,6 HDi/90 KS, sa 6 mesta, treba 23.850 evra, a za najskuplji 2,0 HDi/ 140 KS Premium, sa 8 mesta, 33.500 evra. Jumpy bi po logici stvari trebao imati sličnu cenu, odnosno testirani vredi nešto manje od 30.000 evra.
Dopadljivog dizajna, sa integrisanim i sada već prepoznatljivim znakom Chevrona u prednjoj masci, Jumpy je interesantna alternativa velikim vanovima. Ne toliko udoban i zabavan za vožnju, pruža naprotiv znatno više prostora, što uz nižu cenu može biti presudan argument.
Karakteristike
Citroen Jumpy 2,0 HDiKaroserija - limuzina
Broj vrata/sedišta - 4/9
Dužina mm 5130
Visina mm 1940
Rezervoar l - 80
Motor - Četvorocilindarski redni dizel motor, common rail, vodeno hla¬đe¬nje, turbo punjač.
Radna zapremina cm3 - 1997
Maks. snaga - kW/KS 90/122
pri o/min - 4000
Maks. obrtni moment Nm - 300
pri o/min -2000
Ogibljenje - Napred McPherson i trouglasto poprečno rame‚ pozadi polukruta osovina, napred i pozadi amortizeri, spiralne opruge i poprečni stabilizator, napred samo¬ven¬ti¬lirajući diskovi‚ pozadi diskovi.
Pneumatici - 215/60 R16
Prenos snage - Pogon na prednje točkove, manuelni menjač sa 6 stepeni prenosa.
Performanse - Ubrzanje 0-100 km/h
Maksimalna brzina km/h - 160
Prosečna potrošnja l/100 km 9,7
Cena (u EU) oko 30.000 evra
(Vrele Gume/MONDO)