Svake godine na putevima Srbije nažalost život izgubi dosta ljudi, dok mnogi budu povređeni. U poslednjih 30 godina u Srbiji je 40.000 ljudi umrlo kao posledica neodgovorne vožnje, što predstavlja čitav grad veličine Jagodine koji je nestao, navodi Agencija za bezbednost saobraćaja.
Zato je važno čuvati i sebe i druge, a posebno dobro je znati koji položaj tela dok sedimo u autu može da smanji rizik od povreda u slučaju sudara.
Tomas Hartka, docent i doktor hitne pomoći na Univerzitetu Virdžinija koji proučava saobraćajne nesreće, smatra da rizik od povrede zavisi od godina, opšteg zdravlja i vrste sudara. Hartka kaže da su najčešće povrede prelomi rebara, povrede glave, krvarenje u mozgu, prelomi kostiju, oštećenje organa (creva, jetre i bubrega).
On posebno ističe da treba paziti na vazdušne jastuke. Koliko god da mogu da spasu život, mogu da budu i opasni.
"Ljudi se mogu povrediti vazdušnim jastucima ili zadobiti ogrebotine, ali takođe mogu i prolete kroz njega i udare u volan. I često nije lako razlikovati da li je povreda nastala od vazdušnog jastuka ili od volana.“
Zato iz američkog Instituta za bezbednost na putevima navode da u slučaju sudara treba imati kontrolu, ali biti podalje od volana, oko 25 cm, što je otprilike udaljenost između ručnog zgloba i lakta. Sve manje od toga može povećati rizik od povreda gornjeg dela tela.
"Koji god auto da vozite, maksimalna zaštita od trzajne povrede je pravilno postavljen naslon za glavu. On treba da seže najmanje do vrha vaših ušiju, po mogućstvu do vrha glave, i da bude relativno blizu - manje od 10 centimetara od potiljka. Mnogi ljudi to ne čine, što povećava rizik od ozbiljnih povreda”, dodaje Adrijen Lund, biohevioralni naučnik.
To znači da se ne treba naginjati na jednu stranu, savijati, ne treba prekrštati noge ili jednu nogu podići - već uspravno sedeti leđima oslonjenim na sedište.
BONUS VIDEO:
(MONDO)