Voznja u pijanom stanju kolike su kazne za voznju u pijanom stanju

  • Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

ALKOHOL I VOLAN - NE!

NIKADA, ali NIKADA alkohol i vožnja! (ANKETA)

Izvor mondo.rs
Izvor mondo.rs

Još jedan u nizu tekstova kojima želimo da skrenemo pažnju na sve opasnosti u saobraćaju. Pročitajte podatke o broju nesreća izazvanih alkoholom i kolike su kazne.

Izvor: Guliver/Getty Images/Istock/Getty Images Plus/Denis Torkhov

/autor teksta: Igor Velić, master inž. saobraćaja/

Iako je o ovoj temi dosta pisano, nije naodmet da se neke stvari ponove, pre svega zbog mladih vozača, koji zbog svog neiskustva često precenjuju svoje sposobnosti i testiraju svoje mogućnosti. Naime, najviše vozača pod dejstvom alkohola koji su učestvovali u saobraćajnoj nezgodi pripada starosnim grupama od 25-29 godina i 30-34 godine.

Možda će vas zanimati

Alkohol je jedan od najčešćih uzroka saobraćajnih nezgoda sa poginulim i povređenim licima. Istraživanja pokazuju daje u Srbiji kod oko 15% poginulih i povređenih vozača prisutan alkohol u krvi.

Dok godišnje u proseku 80 osoba smrtno strada u saobraćaju zbog alkohola.

Prema istraživanjima Agencije za bezbednost saobraćaja, iz 2018. godine, u Srbiji prosečno svaki 150. vozač u saobraćajnom toku upravlja vozilom pod dejstvom alkohola. Moramo priznati da su ovo uznemiravajući podaci koji nam govore da se nešto mora preduzeti kako bismo zaštitili živote ljudi u saobraćaju.

Pogledajte video prilog Agencije za bezbednost saobraćaja, vožnja sa pijanim naočarima (kao da je vozač popio tri rakije i dva piva).

Vožnja pod dejstvom alkohola - simulacija
Izvor: YouTube/ABS Republika Srbija

Vozači koji su u vreme nastanka nezgode upravljali vozilom pod dejstvom alkohola su u trenutku nezgode najčešće putovali u svrhu "zabave" (više od 60% vozača), dok je oko 12% vozača putovalo u svrhu "posla" (profesionalni vozači, službena putovanja i sl.).

Dejstvo alkohola utiče na smanjenje akomodacije oka, dovodi do poremećaja dubinskog vida, vidno polje se sužava, pa vozač ima problema da proceni udaljenost i brzinu vozila. Vozač koji nije konzumirao alkohol vidi saobraćajni znak na gotovo 140 metara, a pijani vozač na 118 metara, pa čak i manje.

Alkohol utiče i na sluh, pa tako trezan vozač čuje drugo vozilo na udaljenosti od 340 metara, a pijain na 203 metara. Alkoholisani vozači od 1,5 mg/ml imaju 40 puta veću šansu da naprave neki nepromišljen potez u odnosu na vozače koji nemaju alkohola u krvi, ili za oko 30 puta veću šansu uo dnosu na one vozače koji imaju dozvoljenu koncentraciju od 0,20 mg/ml alkohola u krvi.

Dalje, smanjuje se i sposobnost odlučivanja jer trezan vozač reaguje na opasnost u opsegu 0,75 i 1 sekunde, a vozaču pod dejstvom alkohola treba najmanje 2 sekunde da donese odluku. U vožnji pri brzini od 50 km/h, u mraku, pošto vozača zaslepi vozilo koje mu dolazi u susret, vozaču koji nije pod uticajem alkohola potrebno je 68 metara da se privikne na novonastalu situaciju, dok je alkoholisanom vozaču potrebno 126 metara da obavi istu radnju.

Pogledajte potresnu ispovest Nikole Kovačevića koji je kao dete pretrpeo teške povrede u nezgodi koju je izazvao vozač pod dejstvom alkohola

Nastradao kao dete zbog pijanog vozača
Izvor: YouTube/ABS Republika Srbija

KOJE GREŠKE PRAVE VOZAČI KOJI VOZE POD DEJSTVOM ALKOHOLA

Vozači pod dejstvom alkohola obično prave sledeće greške: nepravilno obilaženje i preticanje, nepoštovanje prednosti prolaska, nepropisna brzina, nepravilno mimoilaženje, kasnije reaguju na svetlosne i zvučne signale, teže raspoznaju crvenu i zelenu boju, teže raspoznaju smetnje pri vožnji noću i u sumraku, često umesto kočnice pritisnu pedalu gasa ili obratno, nekritični su, samouvereni, lakomisleni, precenjuju svoje sposobnosti, potcenjuju opasnost...

Najčešće saobraćajne nezgode vozača koji voze pod uticajem alkohola su: sletanje vozila, obaranje ili gaženje pešaka, sudari pri vožnji u istom smeru, sudari iz suprotnih smerova, bočni sudari, prevrtanje vozila na putu, udar vozila u drugo vozilo ili objekat, ispadanje - padanje lica iz vozila u pokretu.

VRSTE ALKOHOLISANOSTI

Utvrđivanje količine alkohola u krvi vrši se: analizom krvi i urina, sredstvima i uređajima, ali i kontrolnim zdravstvenim pregledom.

Vozač ne sme da u svom organizmu ima alkohol ili psihoaktivne supstance, ali i da pokazuje znakove poremećaja koji su posledica  konzumiranja istih. Koncentracija alkohola u krvi zavisi od mnogo činilaca: količine hrane, vrste alkoholnog pića, brzine kojom se alkoholno piće ispija, telesne težine, genetike i tolerancije, stanja jetre, lekova...

Pogledajte video prilog Agencije za bezbednost saobraćaja

Vožnja pod dejstvom alkohola
Izvor: YouTube/ABS Republika Srbija

Apsorpcija alkohola počinje odmah posle uzimanja, a u krv dospeva posle samo 1,5 minuta. Nakon pola sata i jednog sata po konzumiranju unesena količina se nalazi u krvi i struji po organizmu, tako da je nakon sat vremena po uzimanju alkoholnog pića i najveća koncentracija alkohola u organizmu.

Da bi se eliminisao alkohol iz organizma potrebno je duže vremena, nego što je to bio slučaj sa apsorpcijom. Za jedan sat kod žena se prosečno eliminiše od 0,10 do 0,12 promila, a kod muškaraca od 0,10 do 0,15 promila. Ove podatke ne treba uzeti zdravo za gotovo, jer stvarna eliminacija alkohola iz organizma zavisi od slučaja do slučaja.

Međunarodna klasifikacija određuje nivoe alkoholne intoksikacije i uticaj alkohola na čoveka (prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji) kao:

Izvor: Mondo

Samo dve čaše su dovoljne da se dostigne 0,50 grama alkohola u litri krvi - a to je prag za koji se već naplaćuje kazn ai uzima dozvola. Pri toj količini, većina nema osećaj pripitosti, ali piće uprkos tome utiče na njihov organizam. Opada sposobnost opažanja u vožnji i znatno se produžava vreme reakcije. Ova količina alkohola izaziva osećaj opuštenosti, čovek postaje hrabriji, manje pažljiv, pospaniji ili veseliji, bezbrižniji, ali i površniji u proceni sposobnosti za vožnju i uslova na putu, a istovremeno se smanjuje i budnost i usporavaju se refleksi.

ŠTA ALKOHOL RADI TELU

Izvor: Mondo

Vidno polje se sužava u tolikoj meri da vozač ne uočava pešake koji žele da pređu ulicu, kao ni vozila koja nailaze iz smerova pod pravim uglom. Treba imati na umu da alkohol pruža osećaj lažne sigurnosti, jer vozača navodi da potcenjuje rizik ida se lakše upusti u kršenje zabrana.

Vožnja pod dejstvom alkohola
Izvor: YouTube/ABS Republika Srbija

Psihoaktivni lekovi takođe nepovoljno utiču na vožnju. Oni deluju na psihofizičku sposobnost vozača, pa zato pre upotrebe treba pročitati upustvo, i ako je to potrebo posavetovati se sa vašim lekarom ili farmaceutom. Kako biste ih lakše prepoznali na pakovanju ćete ugledati crveni trougao. Trougao može biti prazan i ispunjen. Crveni prazan trougao predstavlja upozorenje da lek deluje štetno u kombinaciji sa alkoholom, dok crveni ispunjen trougao predstavlja upozorenje da lek štetno deluje na vozačku sposobnost.

Pogledajte video prilog uticaj narkotika na bezbednu vožnju (youtube/Transport Accident Commission Victoria)

Vožnja pod dejstvom opijata
Izvor: YouTube/ Transport Accident Commission Victoria

Razne vrste narkotika takođe predstavljaju opasnost po vozače, pa je zato korišćenje, odnosno uživanje droge zabranjeno. Vozač koji je konzumirao psihoaktivne supstance ima 2-5 puta veći rizik da doživi saobraćajnu nezgodu od vozača koji nije pod uticajem narkotika. Tako je mogućnost da se doživi ozbiljna saobraćajna nezgoda 200 puta veća ukoliko je korišćenja marihuana, ukoliko pre toga osoba već ima nivo alkohola u krvi od 0,08%.

kazne, kazne za vozače, vožnja Izvor: Mondo

SVE O KAZNAMA

Anketa

Da li treba pooštriti kazne za vožnju pod dejstvom alkohola?

  • Trajno oduzimanje vozačke dozvole za vozače koji upravlju vozilo u stanju potpune alkoholisanosti (preko 2,0 mg/ml)

    39.3% (90)

  • Nulta tolerancija za alkohol za sve vozače

    30.57% (70)

  • Ne, trenutna kaznena politika je dovoljna

    15.28% (35)

  • Obavezna instalacija alko-brava za vozače recidiviste

    14.85% (34)

Da li treba pooštriti kazne za vožnju pod dejstvom alkohola?

Rezultati



/autor teksta: Igor Velić, master inž. saobraćaja. osnivač i urednik portala posvećenog bezbednosti saobraćaja www.sigurnestaze.com/

MONDO SERIJAL: OPREZNO U VOŽNJI

Inicijalizacija u toku...

Komentari 11

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Bole

Bravo za tekst! Brdo koristnih informacija

Ivan

Odličan vam je serijal tekstova o bezbednosti u saobraćaju, sve pohvale.

Micko

Ja bih ostavio do 0.3 promila za ne-profi vozace dozvoljenost. Eto.

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU

loader