Uvid u trenutni razvoj omogućava stimulaciju deteta i usmeravanje u željenom pravcu. Uloga roditelja i terapeuta tokom stimulacije ranog razvoja veoma je važna i nosi sa sobom veliku odgovornost.
Prema rečima stručnjaka, odgovornost se ogleda ne samo u obavezi roditelja da pomogne razvoj deteta, već i u poštovanju ličnosti deteta i njegovih sposobnosti. Ličnost u razvoju moramo posmatrati celovito bilo da je taj razvoj skladan ili da je njegovo funkcionisanje poremećeno ili neujednačeno.
"Za pravilan rast i razvoj detetove ličnosti, neophodno je da se usklade svi razvojni elementi - psihički i fizički. Ne možete da otvorite glavu deteta i sipate mu, kao kroz levak, sva svoja iskustva, već morate da se bavite detetom kao jedinkom, u skladu sa njegovim mogućnostima. Pratite dete, osluškujete ga i usmeravate. Ako niste sigurni da to možete kao roditelj, najbolje je da konsultujete stručnjake", kaže Nenad Atanasovski logoped u Centru za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju "CSPER", koji deo svog profesionalnog delovanja posvećuje ranoj stimulaciji dece.
Stimulativni tretman ranih razvojnih poteškoća podstiče pojedine oblasti ili ih harmonizuje. Ukoliko se poteškoće ne primete ili olako shvate, na kasnijem uzrastu može doći do pojave različitih odstupanja koja dalje remete, produbljuju ili usložavaju razvoj deteta.
"Rana stimulacija podrazumeva stvaranje iskustva na osnovu kojeg će dete da shvata svet, da otkriva prostor i vreme, svoj pokret, glas, emocije. U okviru tretmana stavljamo dete u situacije koje će ponovo proživljavati. Dajemo detetu prostor da korguje greške koje uočava, da obnavlja naučeno, da saznaje", ističe Nenad.
Na tretmanu rane stimulacije učestvuje više terapeuta koji se bave razvojem govora, motorike, saznanjem deteta, socijalnim veštinama, emotivnim razvojem i konsultacijom roditelja.
"Za pravilan razvoj neophodno je da dete oseti svoje telo, da se oseća dobro u sopstvenoj koži, kako bi mogao da prilagodi ponašanje u odnosu na svet koji ga okružuje. Tek kada dete upozna svet kroz sebe, otvara se niz daljih mogućnosti za pravilan razvoj", kaže Dragana Čvorak defektolog Centra.
Do osamnaestog meseca života dete osluškuje svet i pasivno učestvuje u komunikaciji, prepoznajući ono što mu okolina govori, polako razvijajući govor i jezik.
"Prvo dete navikavamo na glas, učimo ga da razlikuje zvuke iz prirode od ljudskog glasa. To je ono što dete prihvata odr oditelja i upravo kroz glas pokazuje da li je zadovoljno, da liprepoznaje 'sagovornika' ili ne. Kada dete počne da imitira glas, prelazimo na vizuelni podsticaj, imenujemo predmete kako bi ih dete povezalo sa rečima", objašnjava Nenad Atanasovski.
S obzirom na to da se jezik i govor uče, logopedi nastoje da vežu pažnju deteta za predmet na osnovu kojeg žele da razviju interakciju sa detetom.
"Dete tako može da učestvuje u određenoj priči i da saznaje kroz komunikaciju sa terapeutom. Pričamo o predmetu na koji smo usmerili pažnju i 'smeštamo' dete i predmet u određene situacije. Zatim sledi povezivanje pokreta i glasa, na osnovu verbalnih igrica, poput zahteva da dete pokže kako izražava tugu ili radost, ili poput akcija poput igranja automobilićem", opisuje Nenad.
Kako kažu stručnjaci, najveći uspeh je kada dete odgovori na podsticaj i kada se otvori prema terapeutu i roditeljima. Kako bi do toga došlo, potrebni su vam istrajnost, strpljivost i osećaj za meru.
"Siliti dete da izgovori rečenicu koju očekujemo od njega ili reč koja označava predmet koji dete nikada nije videlo, kao i da čini ono što silno želimo, nije poželjno. Dete ne može u trenutku da savlada sve što zamislimo, već kontinuiranim upoznavanjem sa okruženjem uz pomoć roditelja koji ga prate, slušaju i prilagođavaju sopstveno ponašanje i pristup u odnosu na trenutnu razvojnu sliku", kaže Nenad Atanastovski.
Tokom tretmana rane stimulacije, logoped ide ka što sadržajnijem i jasnijem govoru, prateći razvojne faze da bi prilagodio svoj program detetu kao individui. Uz spontanu igru, ponavljanje situacija, percepciju govornih stimulusa i formiranje jezičko-misaone celine, logopedi uspostavljaju putanju koja omogućava razvoj detetove ličnosti.
Prema rečima stručnjaka, odgovornost se ogleda ne samo u obavezi roditelja da pomogne razvoj deteta, već i u poštovanju ličnosti deteta i njegovih sposobnosti. Ličnost u razvoju moramo posmatrati celovito bilo da je taj razvoj skladan ili da je njegovo funkcionisanje poremećeno ili neujednačeno.
"Za pravilan rast i razvoj detetove ličnosti, neophodno je da se usklade svi razvojni elementi - psihički i fizički. Ne možete da otvorite glavu deteta i sipate mu, kao kroz levak, sva svoja iskustva, već morate da se bavite detetom kao jedinkom, u skladu sa njegovim mogućnostima. Pratite dete, osluškujete ga i usmeravate. Ako niste sigurni da to možete kao roditelj, najbolje je da konsultujete stručnjake", kaže Nenad Atanasovski logoped u Centru za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju "CSPER", koji deo svog profesionalnog delovanja posvećuje ranoj stimulaciji dece.
Stimulativni tretman ranih razvojnih poteškoća podstiče pojedine oblasti ili ih harmonizuje. Ukoliko se poteškoće ne primete ili olako shvate, na kasnijem uzrastu može doći do pojave različitih odstupanja koja dalje remete, produbljuju ili usložavaju razvoj deteta.
"Rana stimulacija podrazumeva stvaranje iskustva na osnovu kojeg će dete da shvata svet, da otkriva prostor i vreme, svoj pokret, glas, emocije. U okviru tretmana stavljamo dete u situacije koje će ponovo proživljavati. Dajemo detetu prostor da korguje greške koje uočava, da obnavlja naučeno, da saznaje", ističe Nenad.
Na tretmanu rane stimulacije učestvuje više terapeuta koji se bave razvojem govora, motorike, saznanjem deteta, socijalnim veštinama, emotivnim razvojem i konsultacijom roditelja.
"Za pravilan razvoj neophodno je da dete oseti svoje telo, da se oseća dobro u sopstvenoj koži, kako bi mogao da prilagodi ponašanje u odnosu na svet koji ga okružuje. Tek kada dete upozna svet kroz sebe, otvara se niz daljih mogućnosti za pravilan razvoj", kaže Dragana Čvorak defektolog Centra.
Do osamnaestog meseca života dete osluškuje svet i pasivno učestvuje u komunikaciji, prepoznajući ono što mu okolina govori, polako razvijajući govor i jezik.
"Prvo dete navikavamo na glas, učimo ga da razlikuje zvuke iz prirode od ljudskog glasa. To je ono što dete prihvata odr oditelja i upravo kroz glas pokazuje da li je zadovoljno, da liprepoznaje 'sagovornika' ili ne. Kada dete počne da imitira glas, prelazimo na vizuelni podsticaj, imenujemo predmete kako bi ih dete povezalo sa rečima", objašnjava Nenad Atanasovski.
S obzirom na to da se jezik i govor uče, logopedi nastoje da vežu pažnju deteta za predmet na osnovu kojeg žele da razviju interakciju sa detetom.
"Dete tako može da učestvuje u određenoj priči i da saznaje kroz komunikaciju sa terapeutom. Pričamo o predmetu na koji smo usmerili pažnju i 'smeštamo' dete i predmet u određene situacije. Zatim sledi povezivanje pokreta i glasa, na osnovu verbalnih igrica, poput zahteva da dete pokže kako izražava tugu ili radost, ili poput akcija poput igranja automobilićem", opisuje Nenad.
Kako kažu stručnjaci, najveći uspeh je kada dete odgovori na podsticaj i kada se otvori prema terapeutu i roditeljima. Kako bi do toga došlo, potrebni su vam istrajnost, strpljivost i osećaj za meru.
"Siliti dete da izgovori rečenicu koju očekujemo od njega ili reč koja označava predmet koji dete nikada nije videlo, kao i da čini ono što silno želimo, nije poželjno. Dete ne može u trenutku da savlada sve što zamislimo, već kontinuiranim upoznavanjem sa okruženjem uz pomoć roditelja koji ga prate, slušaju i prilagođavaju sopstveno ponašanje i pristup u odnosu na trenutnu razvojnu sliku", kaže Nenad Atanastovski.
Tokom tretmana rane stimulacije, logoped ide ka što sadržajnijem i jasnijem govoru, prateći razvojne faze da bi prilagodio svoj program detetu kao individui. Uz spontanu igru, ponavljanje situacija, percepciju govornih stimulusa i formiranje jezičko-misaone celine, logopedi uspostavljaju putanju koja omogućava razvoj detetove ličnosti.
JEDNIM KLIKOM POMOZITE DECI SA AUTIZMOM
Da podsetimo: MONDO je organizovao akciju u kojoj prikupljamo novac za opremanje fiskulturne sale u okviru Doma gde će biti stacionar za 40 autistične dece i mladih iz cele Srbije, i dnevni boravak za još 30 dece i mladih sa smetnjama u razvoju iz Šapca i okoline.
Sve što treba je da lajkujete MONDO Facebook stranicu, a za svakog novog fana Telekom Srbija će donirati novac na ime opremanja fiskulturne sale u Šapcu.
Kako napreduje akcija možete da proverite u svakom trenutku na "brojaču" i da pozovete prijatelje da podrže akciju. Prevashodni cilj nam je da skrenemo pažnju na mlade ljude sa smetnjama u razvoju i da im zajedno pomognemo da imaju bolji život.
(MONDO - Danica Čigoja)
Da podsetimo: MONDO je organizovao akciju u kojoj prikupljamo novac za opremanje fiskulturne sale u okviru Doma gde će biti stacionar za 40 autistične dece i mladih iz cele Srbije, i dnevni boravak za još 30 dece i mladih sa smetnjama u razvoju iz Šapca i okoline.
Sve što treba je da lajkujete MONDO Facebook stranicu, a za svakog novog fana Telekom Srbija će donirati novac na ime opremanja fiskulturne sale u Šapcu.
Kako napreduje akcija možete da proverite u svakom trenutku na "brojaču" i da pozovete prijatelje da podrže akciju. Prevashodni cilj nam je da skrenemo pažnju na mlade ljude sa smetnjama u razvoju i da im zajedno pomognemo da imaju bolji život.
(MONDO - Danica Čigoja)
Poraz Zvezde i čarke na kraju: Crveno-beli sjajno krenuli pa se skroz ugasili
Posle ovog poraza Zvezda je potonula: Efes izbacio crveno-bele iz plej-of slike, pogledajte tabelu Evrolige!
"Krenuli smo dobro, a onda se desio kolaps!": Sferopulos video dva različita tima, zato je Zvezda izgubila
Partizan pronašao novog trenera: Vraća se u Humsku čovek čiju "bombu" pamti Zvezda?
"Sav javni prevoz u Beogradu će biti besplatan": Šapić najavio veliku promenu od 1. januara