A to Darko kaže, bez trunke zaziranja i strahopoštovanja, upravo iz jednog pretežno "IT brloga".
"U najmanju ruku je besmisleno da iz Srbije godišnje ode meda za 10 miliona evra, a onda taj naš kvalitetan med trgovci u svetu mešaju sa kineskim, ili svojim lošijim domaćim i prodaju pod nemačkom, španskom, norveškom etiketom".
A u Srbiji ne samo da može da se napravi gotov proizvod visokog kvaliteta, a time i velike dodatne vrednosti, već i i da se to predstavi svetu na pravi način.
Dokaz za to je upravo proizvod koji ova mala firma pravi. Pomislili biste da medu nema šta da se doda ni oduzme jer "med je med i tu nema nekakve mudrosti". Međutim, da i tu može biti nešto zbog čega su stranci, ali sve više i domaći kupci, spremni da izdvoje evro više, pokazuje sirov med voćnih ukusa koji stiže iz pogona u Kragujevcu.
"Sirov" zvuči kao prost i neobrađen, ali kod nekih vrsta hrane tu je caka - i tu znači "čist", "neiskvaren", "kvalitetniji".
A SVE KREĆE OD KOŠNICE
Priča je počela susretom pčelara-entuzijaste Marka Mijajlovića, iz Ražnja kod Niša, i Darka Mandića. Mlad, ali već oprobani pčelar Marko se opredelio da se ozbiljno bavi medom na nov način.
Na to se nadovezalo Darkovo iskustvo u sektoru plasmana meda i džemova u jednoj velikoj domaćoj firmi.
Potom su ideju novcem i kontaktima podržali "biznis anđeli", poslovni ljudi od kojih neki sada žive van Srbije, a koji "su radije dvadesetak hiljada evra 'viška' uložili u proizvodnju nego u kafić".
Prema srpskim propisima dozvoljeno je u proizvodnji meda, a misli se na industrijsku proizvodnju kako meda tako i proizvoda sa medom, zagrevati med do 40 stepeni Celzijusa. Međutim, čak i na toj dozvoljenoj temperaturi, "stradaju" mnogi dragoceni sastojci, od enzima, aminokiselina, fitohemikalija, do onoga što pčela ostavi u medu u tragovima - polena i pčelinjeg voska recimo. Ostaju glukoza i fruktoza, med je i dalje zdrava zamena za veštački šećer, ali taj med je znatno osiromašen.
A dodati ukusi? Oni su "samo" nova dimenzija proizvoda, u prehrambenoj branši znana kao "after taste", jer ukus meda je dominantan i prepoznatljiv, kažu naši sagovornici.
Na najvećem svetskom sajmu hrane u Kelnu, ANUGA, na štandu Privredne komore Srbije, njihov proizvod je bio zapažen, i brzo se krenulo u pregovore sa distributerima iz kategorije premijum hrane (fine food) za velike nemačke lance Rewe, TJ Max...
A nije samo nemačko tržište u pitanju, razgovori se vode i za plasman u deset zemalja u svetu, uključujuči i SAD.
Zanimljivo je i kako u savremenom svetu trgovine dolazi do nekih od tih kontakata, konkretno za SAD, pozvala ih je jedna tamošnja firma kada je videla prezentaciju medova na - Instagramu.
Ali neće se samo stranci sladiti srpskim medom. U Srbiji su proizvodi već u prodavnicama najvećeg domaćeg trgovinskog lanca i tu, za divno čudo, imaju samo dobro iskustvo.
"Oduševljeni smo i pomalo začuđeni kako veliki sistemi (ipak) cene entuzijazam i hoće da se prilagode uslovima koje realno može da pruži jedna startap firma u prehrambenoj industriji".
JAPANSKI TRIKOVI ZA SRPSKI ZALOGAJ
A kako se došlo do "slatko+zdravo".
U kompaniji su primenili "trik" sada široko prihvaćen kod kolega iz IT sektora, tzv LEAN metodu, inače originalno poteklu iz čuvene Tojote kao "kajzen principi" - kontinuirano unapređenje malim koracima. Taj princip karakteriše briga o velikoj varijabilnost proizvoda, malim serijama i malim količinama zaliha, a da proizvodnja bude fleksibilna i s visokim krajnjim kvalitetom.
Tu se med iz Banata, voće iz zapadne Srbije, maline iz Arilja... sjedinjuju u novi i inovativan a ipak u neku ruku tradicionalan proizvod, objašnjava Nina Perović.
Norvežani odlepili: Dajte nam srpskog meda
Tako su, umesto da potroše bar dve stotine hiljada evra i tri godine za dobijanje sopstvenog sertifikata, iskoristili za uslužno pakovanje kapacitete iskusne firme, a svoju investiciju su, zasad, uspeli da svedu ispod 100.000 evra.
Ovogodišnji plan im je proizvodnja 20.000 teglica mesečno, a već pucaju na cifru od 50.000 komada. Ni u tom delu im, izgleda, entuzijazma ne nedostaje.
A za svoj kvalitet ne očekuju da im se veruje na reč, pa je tu pečat instituta QSI iz Bremena, specijalista za analize hrane, koji rade po ovlašćenju Evropske komisije. I tu nema prevare.
"Kada ste u proizvodnji hrane, to nije samo posao, to je životni poziv", zaključuje Darko Mandić.
Partizan nemilosrdan u ABA, gazi redom: Pukla stotka, crno-beli ne daju vrh tabele!
Pukla stotka u "Areni", Zvezda ne da Partizanu da pobegne: Crveno-beli stigli na vrh, sad čekaju derbi!
"Bilo je čudnih odluka...": Drčelić se oglasio nakon poraza Zvezde u Evroligi!
Partizan u ABA mora da dobije pojačanje: Željko mu našao ulogu, da ne bude prvi precrtan!
Željko slušao, novinar ga šokirao predavanjem usred konferencije: Je l' znate zašto je Zvezda inferiorna?