U januaru sledeće godine ističu prve licence instruktora vožnje i postoji realna opasnost da neke auto-škole prestanu da rade.
Prema važećim propisima, instruktori moraju da obnavljaju svoje licence svakih pet godina. Nakon pet odslušanih seminara (jedan godišnje), izlazi se na ispit, koji ako se ne položi (iz dva puta) gubi se pravo na rad.
Instruktori sa kojima smo pričali kažu da je veliki problem nastao zbog činjenice da dva seminara uopšte nisu održana, pa se sad organizuju mesec za mesecom, jer će od januara sledeće godine početi da se ispituju prvi instruktori. Sve ovo njima predstavlja veliki problem iz više razloga. Jedan je finansijski (svaki seminar košta 10.000 dinara), drugi je izostanje s posla, a treći je preobimna literatura - osnovni materijal ima preko 800, a preporučeni čak 1.600 strana.
Takođe, naši sagovornici smatraju i da je obnova licence problematična.
Instruktori su mišljenja da je potpuno nelogično da se polaže test provere znanja. Svi instruktori moraju da imaju diplomu trećeg stepena motornog vozila i peti stepen stručne spreme, kao i položen ispit za instruktora da bi mogli da dobiju licencu za rad.
"Ni u jednoj drugoj struci ne postoji propis koji radnika koji već poseduje odgovarajuću licencu primorava da ponovo polaže bilo kakav ispit da bi istu produžio, već je dovoljno da prisustvuje obaveznim seminarima, a licenca mu se u tom slučaju po automatizmu produžava", objašnjava Nataša Toroman, licencirana instruktorka vožnje, predavač i direktor jedne auto-škole.
Pored instruktora, u opasnosti su i auto-škole, jer većina njih radi sa minimalno propisanim kadrom, a to je po jedan predavač i ispitivač i tri instruktora. U koliko jedan od njih "padne" na ispitu, škola prestaje sa radom.
Instruktori sa kojima smo pričali se slažu da su seminari više nego neophodni, ali da nisu u dovoljnoj meri prilagođeni zahtevima struke.
Smatraju i da je njihova cena prevelika i da bi trebalo da se izjednači sa cenama koje plaćaju prosvetni i medicinski radnici. Takođe, misle da je cena izdavanja licenci od 5.000 dinara takođe prevelika i da bi trebalo da se bude u rangu izdavanja sličnih dokumenata, poput vozačkih dozvola i ličnih karti.
"Pored instruktora u auto-školama, postoje i oni pri MUP-u. I oni moraju da izađu na polaganje, ako žele da obnove licencu. Ako ne žele, oni mogu da se prebace na druge poslove u policiji. Na taj način, mi gubimo stručnjake, kojih i ovako ima malo, posebno u manjim mestima", rekao je Slobodan Milošević, saobraćajni inženjer i instruktor.
Promena cena obuke
Predložene izmene propisa Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) sadrže brojne promene. Osim novih i daleko viših kazni, koje su najjače odjeknule u javnosti, neke izmene se odnose i na auto-škole.
Reč je promeni po kojoj će država propisivati maksimalnu cenu koštanja obuke budućih vozača, a ne minimalnu, kako stoji u trenutnim propisima.
"Sada ponovo može doći do situacija kada se kandidati nisu ni pojavljivali na časovima. Takva situacija je bila u nekim auto-školama pre 2009. godine, kada je donet propis o minimalnoj ceni", rekla je Nataša Toroman i dodala kako će svako da "potrči" za nižom cenom na uštrb kvaliteta nastave.
Inače, tom uredbom, osim minimalne cene obuke, auto-škole su u obavezi da ispune i druge visoke standarde po pitanju dimenzija učionica, poligona, vozila, računara... Ovim propisima tada je ukinuto preko 600 auto-škola, što je dovelo do poboljšanja nastave, smatraju naši sagovornici.
Protest
Naši sagovornici kažu da je zahtev da se stopiraju ove izmene do sada potpisalo više od 2.500 od oko 3.500 instruktora, koliko ih ima u celoj Srbiji, i da je ona poslata predsedniku i premijerki Srbije, Skupštini, kao i Ministarstvima prosvete i saobraćaja.
Pre nekoliko dana su održani mirni protesti auto-škola širom Srbije, a sada je najavljen i veliki beogradski protest na koji će doći instruktori iz cele zemlje kada će i blokirati saobraćaj, jer kažu da je to jedini način da šira javnost čuje za ove probleme.