Man som hatar kvinnor (2009)
Režija: Nils Arden Oplev
Uloge: Mikael Nikvist, Numi Rapas
Distribucija: Megacom
...i naravno, čim je počela da me grize savest zbog takvog osećaja, odlučio sam da napravim zaokret od 180 stepeni, što dalje od ovog letnjeg blokbaster Holivuda. Nekako, to baš i nije bilo jednostavno – izbrojao sam čak 5 različitih, a opet nekako identičnih romantičnih komedija sa raznim Dženifer Aniston i sličnim pojavama – ali kada sam proverio mail, primetio sam poziv na premijeru nečega što se nalazilo tačno u toj kategoriji filmova koji su mi bili neophodni u tom trenutku.
Švedski film od skoro tri sata trajanja je zvučao kao idealan detox od holivudskih otrova, pa makar oni bili i više nego pristojni predstavnici svoje vrste. Ipak, da sve ne bude totalno deprimirajuće, priča koja je pratila film na koji sam se namerio govorila je da se ovde ipak radi o nečem neuobičajenom - da, švedski trosatni film, ali nastao prema globalnom literarnom bestseleru prodatom u zilion knjiga. Pa još i krimić.
Okej, rekao sam sam sebi, poslednji put sam ovakvu grešku napravio još pre bilion godina kada sam se zatekao u dvorani u kojoj se prikazivao Bergmanov ''Fani i Aleksander'', ali ako sam mogao da izdržim taj skandinavski magijski realizam, moći ću valjda i ovog puta da preživim. Sa M. nisam imao nikakvih problema – ni trepnula nije kada sam joj rekao da ćemo da idemo na pres projekciju nekog švedskog krimi filma. Prećutao sam trajanje.
I o čemu se ovde zapravo radi: ''Muškarci koji mrze žene'' je prvi od čak tri filma/ekranizacije slavne, bestseling ''Milenijum'' trilogije Stiga Larsona prodate do sada u totalu u preko 20 miliona primeraka. Tri knjige prate i tri filma koji će u Beogradu biti prikazani nedelju za nedeljom. Isti filmovi koji su u Švedskoj prikazani kao mini serija (6x90') na televiziji, kod nas će doživeti skromnu bioskopsku, a zatim verovatno i značajniju DVD i TV premijeru. Svejedno, nekako mi je bilo privlačno da se zabijem u bioskop i da tri sata pratim TV krimić na švedskom.
Mikael Blomkvist je osramoćeni novinar koji je naseo na priču o tajkunu krijumčaru oružja i sada se sprema na odlazak na odsluženje tromesečne zatvorske kazne, ali u međuvremenu dobija ponudu da reši jedan slučaj nestanka, slučaj star 40 godina. Zgađen svime što mu se dešava u životu, Blomkvist pristaje da ode na izolovano ostrvo, dom čuvene porodice Vanger, gde počinje da kopa po istoriji i familije i ostrva ne bi li pronašao bilo kakav trag o Harijeti Vanger, devojci nestaloj pre skoro pola veka i za koju se smatralo da je ubijena. Međutim, Mikael nije sam – njega kao senka prati Lizbet, devojka sa ozbiljnom kriminalnom prošlošću koja se sada bori sa svojim demonima, ali i sa poslom hakera špijuna za velike korporacije. Ona nastavlja da prati Blomkvista i nakon okončanja skandala sa tajkunom i tako i sama biva uvučena u ovu zamršenu i mučnu misteriju.
Režija: Nils Arden Oplev
Uloge: Mikael Nikvist, Numi Rapas
Distribucija: Megacom
...i naravno, čim je počela da me grize savest zbog takvog osećaja, odlučio sam da napravim zaokret od 180 stepeni, što dalje od ovog letnjeg blokbaster Holivuda. Nekako, to baš i nije bilo jednostavno – izbrojao sam čak 5 različitih, a opet nekako identičnih romantičnih komedija sa raznim Dženifer Aniston i sličnim pojavama – ali kada sam proverio mail, primetio sam poziv na premijeru nečega što se nalazilo tačno u toj kategoriji filmova koji su mi bili neophodni u tom trenutku.
Švedski film od skoro tri sata trajanja je zvučao kao idealan detox od holivudskih otrova, pa makar oni bili i više nego pristojni predstavnici svoje vrste. Ipak, da sve ne bude totalno deprimirajuće, priča koja je pratila film na koji sam se namerio govorila je da se ovde ipak radi o nečem neuobičajenom - da, švedski trosatni film, ali nastao prema globalnom literarnom bestseleru prodatom u zilion knjiga. Pa još i krimić.
Okej, rekao sam sam sebi, poslednji put sam ovakvu grešku napravio još pre bilion godina kada sam se zatekao u dvorani u kojoj se prikazivao Bergmanov ''Fani i Aleksander'', ali ako sam mogao da izdržim taj skandinavski magijski realizam, moći ću valjda i ovog puta da preživim. Sa M. nisam imao nikakvih problema – ni trepnula nije kada sam joj rekao da ćemo da idemo na pres projekciju nekog švedskog krimi filma. Prećutao sam trajanje.
I o čemu se ovde zapravo radi: ''Muškarci koji mrze žene'' je prvi od čak tri filma/ekranizacije slavne, bestseling ''Milenijum'' trilogije Stiga Larsona prodate do sada u totalu u preko 20 miliona primeraka. Tri knjige prate i tri filma koji će u Beogradu biti prikazani nedelju za nedeljom. Isti filmovi koji su u Švedskoj prikazani kao mini serija (6x90') na televiziji, kod nas će doživeti skromnu bioskopsku, a zatim verovatno i značajniju DVD i TV premijeru. Svejedno, nekako mi je bilo privlačno da se zabijem u bioskop i da tri sata pratim TV krimić na švedskom.
Mikael Blomkvist je osramoćeni novinar koji je naseo na priču o tajkunu krijumčaru oružja i sada se sprema na odlazak na odsluženje tromesečne zatvorske kazne, ali u međuvremenu dobija ponudu da reši jedan slučaj nestanka, slučaj star 40 godina. Zgađen svime što mu se dešava u životu, Blomkvist pristaje da ode na izolovano ostrvo, dom čuvene porodice Vanger, gde počinje da kopa po istoriji i familije i ostrva ne bi li pronašao bilo kakav trag o Harijeti Vanger, devojci nestaloj pre skoro pola veka i za koju se smatralo da je ubijena. Međutim, Mikael nije sam – njega kao senka prati Lizbet, devojka sa ozbiljnom kriminalnom prošlošću koja se sada bori sa svojim demonima, ali i sa poslom hakera špijuna za velike korporacije. Ona nastavlja da prati Blomkvista i nakon okončanja skandala sa tajkunom i tako i sama biva uvučena u ovu zamršenu i mučnu misteriju.
''Muškarci koji mrze žene'' je klasičan televizijski triler za duge zimske noći. Na žalost, film koji nam je prikazan u jednoj od fensi dvorana bioskopa Kolosej, emitovan je sa DVD formata i to se jasno vidi na kvalitetu slike. Ipak, nakon inicijalnog razočaranja, sumanuta priča uspeva da prikuje za platno ne samo mene, već i ostatak sale, pa tako priča ostaje glavni adut ove čudne bioskopske premijere.
Nekoliko super zanimljivih stvari u ovoj adaptaciji, a sve se tiču same priče; filmski ništa novo ili specijalno ne postoji u trileru koji očigledno samo prati bizarnu knjišku priču u kojoj jedna raoztkrivena misterija otvara novu i to sve na jedan očekivano švedski hladan i kontrolisan način. Iako filmom defiluju i nacisti i patološki kriminalci i manijaci, nezainteresovani policajci i neprijateljski nastrojeni rođaci nestale Harijet, sve bi išlo nekako očekivanim tokom, da u filmu nema upravo Lizbet, koja je fascinantna i kao lik i kao uloga. Kao ovo prvo, Liz šokira i svojim izgledom i karakterom, u drugom slučaju tu je kolosalna, zapanjujuća uloga anonimne Numi Rapas koja ovde kreira lik kakav je do sada neviđen, čak i u ovom žanru. Zanimljiv je i sam detektivski metod kojim je neobičan tandem prinuđen da se bavi – ceo slučaj oni istražuju samo uz pomoć fotografija nastalih u doba kada su ritualni zločini (da, o tome se radi) izvršeni, dakle pre 40 godina.
Ali sve ostalo u ovom trileru koji se bez obzira na dužinu dosta lako gleda (lako u smislu protoka vremena, nikako u odnosu na mučne i bolesne prizore koji se ređaju jedan za drugim), pripada ipak jednom drugom, televizijskom mediju. Sličan onim sporim BBC-jevim serijama od kojih nikako ne možete da se odvojite jednom kada počnete da ih pratite, tako i verovatno svi filmovi iz Milenijum trilogije (i preostali, uglavnom dvoiposatni segmenti će biti prikazani u ovom mesecu) ipak svoju publiku moraju da pronađu na malom ekranu. M. i ja smo po izlasku iz bioskopa prvo malo ćutali, a zatim uzdrmani prizorima i događajima iz filma izražavali gađenje nad ljudskim rodom.
Svejedno, ovo je film za preporuku, ako ni zbog čega drugog, onda u svakom slučaju zbog jedne senzacionalne glumice čiji lik nikako da izađe iz glave čak ni par dana kasnije. Numi Rapas je svakako neko zbog koga ćemo zaroniti i u nastavke Milenijum trilogije, a ako nekom i smeta ovaj jezik, stilizacija ili dužina, nema sumnje da će se i Holivud uskoro oglasiti svojim rimejkom, pa će tada baš svako moći da utone u još jednu upropašćenu šansu koju veliki studiji neće iskoristiti.
M: ****
Ja: ***1/2
TRAILER
Nekoliko super zanimljivih stvari u ovoj adaptaciji, a sve se tiču same priče; filmski ništa novo ili specijalno ne postoji u trileru koji očigledno samo prati bizarnu knjišku priču u kojoj jedna raoztkrivena misterija otvara novu i to sve na jedan očekivano švedski hladan i kontrolisan način. Iako filmom defiluju i nacisti i patološki kriminalci i manijaci, nezainteresovani policajci i neprijateljski nastrojeni rođaci nestale Harijet, sve bi išlo nekako očekivanim tokom, da u filmu nema upravo Lizbet, koja je fascinantna i kao lik i kao uloga. Kao ovo prvo, Liz šokira i svojim izgledom i karakterom, u drugom slučaju tu je kolosalna, zapanjujuća uloga anonimne Numi Rapas koja ovde kreira lik kakav je do sada neviđen, čak i u ovom žanru. Zanimljiv je i sam detektivski metod kojim je neobičan tandem prinuđen da se bavi – ceo slučaj oni istražuju samo uz pomoć fotografija nastalih u doba kada su ritualni zločini (da, o tome se radi) izvršeni, dakle pre 40 godina.
Ali sve ostalo u ovom trileru koji se bez obzira na dužinu dosta lako gleda (lako u smislu protoka vremena, nikako u odnosu na mučne i bolesne prizore koji se ređaju jedan za drugim), pripada ipak jednom drugom, televizijskom mediju. Sličan onim sporim BBC-jevim serijama od kojih nikako ne možete da se odvojite jednom kada počnete da ih pratite, tako i verovatno svi filmovi iz Milenijum trilogije (i preostali, uglavnom dvoiposatni segmenti će biti prikazani u ovom mesecu) ipak svoju publiku moraju da pronađu na malom ekranu. M. i ja smo po izlasku iz bioskopa prvo malo ćutali, a zatim uzdrmani prizorima i događajima iz filma izražavali gađenje nad ljudskim rodom.
Svejedno, ovo je film za preporuku, ako ni zbog čega drugog, onda u svakom slučaju zbog jedne senzacionalne glumice čiji lik nikako da izađe iz glave čak ni par dana kasnije. Numi Rapas je svakako neko zbog koga ćemo zaroniti i u nastavke Milenijum trilogije, a ako nekom i smeta ovaj jezik, stilizacija ili dužina, nema sumnje da će se i Holivud uskoro oglasiti svojim rimejkom, pa će tada baš svako moći da utone u još jednu upropašćenu šansu koju veliki studiji neće iskoristiti.
M: ****
Ja: ***1/2
TRAILER