• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Evo zbog čega su stradali ljudi u helikopteru VS

Detaljan pregled izveštaja komisija Vojske Srbije, koje je objavilo Ministarstvo odbrane, o padu helikoptera kod Aerodroma "Nikola Tesla" i nepravilnostima i propustima zbog kojih je poginulo osmoro ljudi.

Komisija za osnovno ispitivanje udesa helikoptera Mi-17, 13. marta u rejonu beogradskog aerodroma, zaključila je da je osnovni uzrok pada ljudski faktor, koji se ogleda u upravljanju letelicom u složenim meteorološkim uslovima, a drugostepeni je niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom.

U izveštaju, objavljenom sinoć na sajtu Ministarstva odbrane, druga komisija, koja je ispitivala osnovne uzroke pada, konstatovala je da su meteorološki uslovi bili pri poletanju ispod meteorološkog mimimuma za oblačnost, a pri sletanju, u 22:30, i ispod meteorološkog minimuma za vidljivost, javlja agencija Fonet.

Dezorijentisana posada

Posada je najverovatnije doživela prostornu dezorijentaciju kao posledicu zamora, emocionalne prenapregnutosti i kompromitovanom funkcijom pažnje, usled čega ne uspeva da odredi položaj vazduhoplova u prostoru pomoću instrumenata. Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačava prethodne manifestacije, zaključila je komisija.

Vođa letelice major Omer Mehić je bio osposobljen i u trenaži za letenje u složenim meteorološkim uslovima i danju i noću, dok drugi pilot, kapetan Milovan Đukarić nije bio ni osposobljen ni u trenaži za letenje u složenim meteorološkim uslovima noću.

Prema nalazu komisije, u vreme pripreme za izvršenje zadatka, u 19:30 časova, baza oblaka na aerodromu u Batajnici bila je ispod propisanog meteorološkog minimuma za helikopter Mi-17 i pilota prve kategorije osposobljenosti, kakav je bio Mehić, a ista situacija bila je i u vreme poletanja, u 20:15 časova.

U vreme predviđenog sletanja, u 22:00 časa, baza oblaka na aerodromima "Nikola Tesla" i Batajnica bila je ispod propisanog meteorološkog minimuma za helikopter Mi-17 i pilota prve kategorije.

Pri donošenju zaključaka o meteorološkim uslovima, komisija nije raspolagala normativnim dokumentima kojima je propisana mogućnost izvršavanja zadatka pri vrednostima manjim od datih.

Komisija u izveštaju navodi da je zadatak dao ministar odbrane Bratislav Gašić, koji je u 19:26 časova pozvao komandanta 204. Vazduhoplovne brigade brigadnog generala Predraga Bandića, koji je u to vreme bio na godišnjem odmoru, a on je potom pozvao dežurnu helikoptersku ekipu i dežurnog operativnog te jedinice.

"Nakon početne analize meteo uslova, raspoloživih resursa i mogućeg stanja na mestu sletanja (Bandić) izveštava ministra odbrane da postoje minimalni meteorološki uslovi za izvršenje zadatka", navodi se u izveštaju.

Ostaje nejasno kako je moguće da Bandić, iako je utvrđeno da su meteorološki uslovi bili ispod minimuma, donosi odluku da su oni iznad minimuma.

Bandić potom, nakon dodatnih konsultacija sa vođom posade Mehićem i "razrade alternativa za izvršenje zadatka, izveštava ministra odbrane da su uspostavljeni i tehnički uslovi za prevoženje pacijenta iz Raške i prima naređenje za izvršenje zadatka.

NE ODLUČUJE PILOT GDE SE SLEĆE

Komisija nije mogla da dođe do podatka da li je posada helikoptera raspolagala prognoziranim meteorološkim podacima 30 minuta pre i posle predviđenog vremena

Dežurni dispečer operativnog centra RViPVO obavestio je svog rukovodioca da je kroz sistem prošla najava i prijava leta po maršruti aerodrom Batajnica - stadion u Raški gde je helikopter trebalo da prihvati pacijenta i medicinsku ekipu, i u povratku Raška - Banjički vis (VMA), a potom do Batajnice.

Iz te najave se vidi da pilot helikoptera nije mogao sam da donosi odluku da li će sleteti u Kragujevac, Kraljevo ili Beograd.

Nakon preuzimanja bebe i medicinskog osoblja, let od Raške prema Beogradu odvijao se bez problema, a helikopter je svo vreme praćen putem radio veze i na radarima.

U vreme leta do Beograda, rukovodilac Operativnog centra RV i PVO izvršio je procenu razvoja meteorološke situacije i uz konsultaciju sa Bandićem zaključeno je da sletanje bude na aerodrom "Nikola Tesla" umesto na heliodrom VMA.

Zbog složenih meteoroloških uslova na aerodromu "Nikola Tesla", kontrola leta je uputila helikopter na proceduru za precizno instrumentalno sletanje, koje je prvi put završeno neuspešno oko 22:10 časova.

"Nije krivo nepridržavanje procedura"

Komisija je zaključila da je došlo do određenih propusta u realizaciji propisanih procedura tokom izvršenja zadatka, kao i da postoje elementi odgovornosti vojne organizacije u pripremi i izvršenju zadatka, ali da oni nisu neposredno prouzrokovali nesreću. Helikopter je, kako je utvrđeno, bio ispravan, ali primopredaja dužnosti i priprema posade koja je imala udes 13. marta nisu evidentirane u propisanim evidencijama.

Posada donosi odluku da izvrši produžavanje po proceduri neuspešnog prilaza u 22:20 časova, izvršava ponovni, drugi prilaz, koji je precizno izvršen iznad poletno sletne staze.

U 22:30:48 časova kontrola leta saopštava posadi: "Imate još jednu milju, 2 km do praga 30, slobodno snižavanje dalje, a zatim u 22:31:10 daje instrukciju: I kurs 300".

Vođa posade u 22:31:19 časova preko radio veze javlja: "Ponovo ja ne vidim pistu, imam problem, nemam vidljiv kontakt, moram u penjanje".

Kontrola letenja aerodroma "Nikola Tesla" u 22:31:24 časova saopštava: "Iznad piste ste sada, možete se zadržati, lebdenje iznad piste, javite se ako je ugledate ispod vas jer tačno ste na pragu 30".

Vođa posade u 22:31:38 časova saopštava: "Pa ne vidim je, imam 140 metara" i u 22:32:03 časova saopštava: "Idemo u penjanje", što je bilo i poslednje javljanje posade.

Kontrola letenja u 22:32:10 daje instrukciju helikopteru da nastavi u kursu 180 i da će biti vektorisanje za stazu 12, a od 22:32:35 pokušava u više navrata da uspostavi radio i radarski kontakt sa helikopterom, ali bezuspešno.

DEŽURNI NISU BILI NA AERODROMU

Komisija za osnovno ispitivanje udesa, koju je formirao komandant RViPVO general-major Ranko Živak, utvrdila je, na osnovu uzetih izjava i dopunskih ispitivanja, da su se toga dana dva člana dežurne posade, Mehić i zastavnik Nebojša Drajić od 17:00 do 19:45 nalazili van aerodroma.

Prema tom izveštaju, Bandić u 19:38 mobilnim telefonom stupa u kontakt sa Mehićem i upoznaje ga sa mogućim zadatkom u rejonu Ušća kod Raške, razmenjuje osnovne podatke o meteo situaciji, nakon čega Mehić sugeriše da se zadatak može obaviti sa helikopterom Mi-17, koji ima odgovarajuću posadu, a ne sa Mi-8, koji je u službi traganja i spasavanja.

Bandić poziva Gašića u 19:45 časova i saopštava mu da postoje tehnički uslovi za izvršenje zadatka, ali ga i upoznaje da na taj način nije ispoštovana standardna operativna procedura za upotrebu helikoptera za zadatke treće misije vojske.

Ministar odbrane na to odgovara da je urgentno i da se krene na zadatak.

Kontrola: Morate na Aerodrom "Nikola Tesla"

Posada im saopštava da im je odredište iz plana leta VMA, dobija odgovor da idu na surčinski aerodrom, ali posada i dalje insistira na sletanju na heliodromu VMA i traži podatkeo meteo-situaciji. Nakon dobijenih inforamcija posada saopštava da će zbog vidljivosti imati problema da sleti na Banjički vis (VMA) i da bi išao na sletanje po instrumentalnom letnom sistemu nas aerodrom Batajnica, nakon čega bi preleteo na Banjički vis. Kontrola mu saopštava da nastavi prema Beogradu, a posada ponovo kaže da nastavlja direktno prema Banjičkom visu i da će, ukoliko bude imao uslove, obaviti vizuelno sletanje, a ako nema da ide po instrumentalnom letu do Batajnice, a posle na Banjički vis. Kontrolor leta posadi saopštava da je kompletan prihvat bebe organizovan na aerodromu "Nikola Tesla", a posada potvrđuje i traži instrukciju za sletanje na surčinski aerodrom.

Potom Bandić mobilnim telefonom zove Mehića i daje mu konačne informacije da je mesto sletanja kasarna u Raški i da krene sa pokretanjem letelice, a dozvolu će dobiti putem radio veze sa aerodromskom kontrolom letenja na Batajnici.

Bandić poziva u 19:59 časova rukovodećeg operativnog dežurnog tima RViPVO, upoznaje ga sa zadatkom i traži da se izvesti Operativni centar sistema odbrane (Generalštaba), jer nije ispoštovana standardna procedure za izvršenje zadatka, što on i čini odmah nakon završetka razgovora.

Helikopter je za Rašku poleteo u 20:12 časova, a odatle za Beograd u 21:10, gde nakon javljanja prilaznoj kontroli dobija informaciju da se očekuje njihovo sletanje na aerodrom "Nikola Tesla".

Izveštaj komisije potom daje sve tehničke detalje tih poslednjih trenutaka leta helikoptera, i ocenjuje da posada neposredno pred pad nije bila svesna svog položaja u prostoru, ne očitava položaj helikoptera, vodi konverzaciju sa tornjem i javlja "91, idemo u penjanje".

Helikopter udara u zemlju i prvi kontakt sa zemljom je nosnom nogom, a zatim lopaticama nosećeg rotora, dolazi do raspadanja letelice na putanji od 108 metara i pogibije putnika i članova posade.

Komisija, pored ocene da odgovornost za udes snosi vođa posade Mehić, a deo i drugi pilot i letač tehničar u kabini, zaključuje da deo odgovornosti snosi i general Bandić zbog propusta u planiranju i organizaciji leta, kao i Operativni centar RViPVO, iz istog razloga.

Osposobljenost i trenaža posade, meteo situacija, mogućnosti vazduhoplova u datim uslovima i obezbeđenje sletišta nisu bili u skladu sa odlukom za ovako složen zadatak, kao i pravilima, propisima, uputstvima i naređenjima koja regulišu letenje i upotrebu snaga za hitno reagovanje", zaključila je komisija.

Komentari 43

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

nele

Niko,pa ni komisija,ne pominje osnovne stvari i ne analizira sam pad helikoptera!Na slici se vidi da se letilica nasadila na nos.Šta je pilot radio?Pikirao na zemlju?!Koliko znam,helikopter se podiže i spušta vertikalno.U čemu je problem da se lagano spušta,dok ne dodirne pistu,čak iako je ne vidi.I kako to da pilot saopštava da ide u penjanje,pa odmah zatim udara u zemlju!Čak i da je popio par čašica,teško da bi iskusan pilot zamenio gore i dole!A ni instrumenti mu očito nisu radili kako treba,čim saopštava da je na 140,dok mu govore da je tik iznad piste!Osim toga,oni silni dalekovodi oko olupine prosto navode na logičan zaključak o tome šta se desilo.Teško da je po magli,kada se ne vidi ni pista,mogao vizuelno da izbegava žice dalekovoda.I još nešto.Zašto na mestu sletanja nije bilo upaljeno bar par reflektora,za vizuelnu orijentaciju pilota?To bar nije bilo teško da se uradi i ne traje dugo.Očigledno je da je sletanje bilo traljavo pripremljeno!I zašto nije udovoljeno pilotovoj želji da sleti na Batajnicu?Čovek je imao razloga što je baš to tražio!Ali ne,m...nje su odlučile ovako.I trebali bi da snose posledice te odluke!Kad već nisu dovoljno časni da barem podnesu ostavke!

BM

Manje bi me bolelo da ste zataskali Omerovu krivicu, pod uslovom da je kriv, nego sto me boli cinjenica da ste svu krivicu svalili na njega pokojnog. Pokoj mu dusi plemenitoj.

nazalost

da su sacekali 2-3 sata put je bio prohodan i sve u redu ali oce oni svaki dan da glume heroje i eto sta bi

special image