A kragujevačko "čedo" trebalo je odavno, prema obećanjima pre svega ruskih zvaničnika, da tamo ima povlašćeni status, odnosno da se prodaje bez naplate carinskih dažbina (pregovori su počeli "davne" 2013. godine), piše beogradski "Danas".

Kragujevački "veliki fića", na rusko i ostala evroazisjka tržišta, nije stigao, najpre zato što predsednik Ruske Federacije, Vladimir Putin, nije ispunio, dva puta dato, obećanje da će dozvoliti da se jedan kontingent od 5.000 do 10.000 Fijatovih automobola, bez carine, uveze u Rusiju.

Kako stvari stoje do zastoja je, izgleda, došlo i u pregovorima o proširenju Sporazuma o slobodnoj trgovini sa Rusujom i drugim zemljama EEU, što bi, kod je o izvozu automobila reč, podrazumevalo tzv. uzajamne kvote, odnosno bescarinski plasaman istog broja ruskih automobila (gotovo izvesno "lada") u Srbiji.

Iako je iz Vlade Srbije, zvanično najavljivano da će, 30. seprembra započeti, pregovori o proširenju Slobodne trgovine biti okončani sredinom decembra 2016, dva meseca docnije, iz Beograda i Moskve, nema nikakvih, čak ni nezvaničnih informacija o sudbini tog aranžmana.

Gde je zapelo, teško je reći. Možda baš kod uzajamnog bescarinskog plasmana automobila, kragujevačkog "fijata 500L" na rusko i ruskih vozila (gotovo izvesno "lade") na srpsko tržište. I mada je reč o poslovnom aranžmanu štetnom po Srbiju (procenjuje se da bi jeftine "lade" ugušile neveliko domaće tržište), spekuliše se da bi povlašćenoj prodaji "lada" mogla da se usprotivi jedna ruska kompanija - AvtoVAZ.

Ipak, pre će biti da je reč o špekulacijama, i da više odgovara istini pretpostavka da Rusi ne žele da dozvole bescarinski plasman bilo čijih (pa ni srpskih) automobila na njihovo tržištu.