Deset stvari koje nam nedostaju kod modernih kola

Da li su ranije automobili bili bolji? Ne, nisu, ali…

"Pre je bilo bolje…" – rečenica koja se sa setom izgovara širom sveta (ne samo kod nas), jer su ljudi po prirodi nostalgični.

Mi smo je takođe izgovorili i pogledali koju par decenija unazad i popisali deset stvari koje smo voleli kod starih automobila, a nema ih na modernim modelima.

Trajnost

Ovde je dovoljno da kažemo "golf dvojka" ili "mercedes 190". Ranije su automobili bili pravljeni da traju deceniju i više. Mogli su da pređu i pola miliona kilometara. Danas su automobili deo "potrošačke korpe" i menjaju se na tri do pet godina.

Svetla

Nije čudo što farove na kolima zovemo "fenjerima" jer, ne samo da su potekli od njih, već i zato što nekad tako i toliko bacali svetlo na drum. Naravno da današnja svetla bolje osvetljavaju, ali pored puta, LED svetla, a posebno loše postavljeni ksenoni mogu da predstavljaju veliku opasnost u vožnji. I još nešto, ranije su se sijalice menjale uz pomoć šrafcigera.

Leptir stakla 

Automobil su se nekad hladili direktnim puštanjem spoljašnjeg vazduha. Osim ventilacionih otvora, za hlađenje putnika su služila i legendarna "leptir stakla". Osim ove funkcija, ona su izgleda i prilično kul. Ali, nažalost, nisu bila sigurna, a i povećala su cenu izrade.

"A" stub

Čuveni "A" stub između vrata i šoferke je nekad bio kao dve deblje slamčice i nikako nije mogao da blokira vozača da vidi pešaka, pa čak i automobil. Danas je ovo parče metala jedno pet puta deblje, i barem toliko sigurnije.

Bili smo (bolji) vozači

Servo kočnica i, eventualno, volan su bili jedina pomoć vozač pre dvadesetak i više godina. Danas ne možemo da se parkiramo bez senzora koji onako "lepo" pište ili prestrojimo bez upozorenja na mrtav ugao. Ali kako će uskoro izbaciti i volane, onda nam je i ovo "bolje" višak.

Branici

Danas – plastični, crni ili u boji vozila. A nekad – hromirani, prelepo izrađeni komadi metala, koji su bili prilična opasnost, naročito, po pešake, ali i sam automobil i njegove putnike jer silu udara nisu upijali, već je prenosili na putnike.

Rezervni točak (punih dimenzija)

Danas se rezervni točak sve manje viđa u kolima. Čak je i čopavac (rezervni točak manjih dimenzija) ustupio mesto setu za reparaciju, koji predstavlja privremeno rešenje, odnosno samo da doveze kola do majstora. Osim uštede prostora, ovo rešenje je olakšalo moderne automobile za nekih desetak kilograma. Vratite nam peti točak!

Sam svoj majstor

Sećate li se komšija koje su svakog vikenda nešto radile oko kola? Za popravku je bilo dovoljno deset veštih prstiju i set ključeva i gedora. Danas, pre nego što uopšte krene u "akciju", majstor prvo mora da uključi kompjuter koji mu kaže šta je problem i šta da radi.

Svetla koja iskaču

Takozvani "pop-ap" farovi su bili jedna od boljih fora na automobilima. Imali su je mnogi, a posebno japanski proizvođači ("mazda MX5", "mazda 323F", "tojota supra" i "tojota selika"), a pomenimo i legendarni "porše 924". Uključivanje svetala je bio "trenutak koji smo svi čekali". Međutim, ona su bila kvarljiva roba, a i opasna po okolinu, naročito po pešake.

Cena

Ne samo da su automobili bili ranije jeftiniji, već su, kao što smo pomenuli, mogli da popravljaju i u sopstvenom dvorištu. Veći problem je obični rešavao "konzilijum" komšija. Danas, ako pregori sijalica ili probuši se guma, odlazak kod majstora je obavezan, a to košta.

Da li se slažete sa našim izborom? Šta vama nedostaje? Pišite nam u komentarima…

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

"Pre je bilo bolje…" – rečenica koja se sa setom izgovara širom sveta (ne samo kod nas), jer su ljudi po prirodi nostalgični.

Mi smo je takođe izgovorili i pogledali koju par decenija unazad i popisali deset stvari koje smo voleli kod starih automobila, a nema ih na modernim modelima.

Trajnost

Ovde je dovoljno da kažemo "golf dvojka" ili "mercedes 190". Ranije su automobili bili pravljeni da traju deceniju i više. Mogli su da pređu i pola miliona kilometara. Danas su automobili deo "potrošačke korpe" i menjaju se na tri do pet godina.

Svetla

Nije čudo što farove na kolima zovemo "fenjerima" jer, ne samo da su potekli od njih, već i zato što nekad tako i toliko bacali svetlo na drum. Naravno da današnja svetla bolje osvetljavaju, ali pored puta, LED svetla, a posebno loše postavljeni ksenoni mogu da predstavljaju veliku opasnost u vožnji. I još nešto, ranije su se sijalice menjale uz pomoć šrafcigera.

Leptir stakla 

Automobil su se nekad hladili direktnim puštanjem spoljašnjeg vazduha. Osim ventilacionih otvora, za hlađenje putnika su služila i legendarna "leptir stakla". Osim ove funkcija, ona su izgleda i prilično kul. Ali, nažalost, nisu bila sigurna, a i povećala su cenu izrade.

"A" stub

Čuveni "A" stub između vrata i šoferke je nekad bio kao dve deblje slamčice i nikako nije mogao da blokira vozača da vidi pešaka, pa čak i automobil. Danas je ovo parče metala jedno pet puta deblje, i barem toliko sigurnije.

Bili smo (bolji) vozači

Servo kočnica i, eventualno, volan su bili jedina pomoć vozač pre dvadesetak i više godina. Danas ne možemo da se parkiramo bez senzora koji onako "lepo" pište ili prestrojimo bez upozorenja na mrtav ugao. Ali kako će uskoro izbaciti i volane, onda nam je i ovo "bolje" višak.

Branici

Danas – plastični, crni ili u boji vozila. A nekad – hromirani, prelepo izrađeni komadi metala, koji su bili prilična opasnost, naročito, po pešake, ali i sam automobil i njegove putnike jer silu udara nisu upijali, već je prenosili na putnike.

Rezervni točak (punih dimenzija)

Danas se rezervni točak sve manje viđa u kolima. Čak je i čopavac (rezervni točak manjih dimenzija) ustupio mesto setu za reparaciju, koji predstavlja privremeno rešenje, odnosno samo da doveze kola do majstora. Osim uštede prostora, ovo rešenje je olakšalo moderne automobile za nekih desetak kilograma. Vratite nam peti točak!

Sam svoj majstor

Sećate li se komšija koje su svakog vikenda nešto radile oko kola? Za popravku je bilo dovoljno deset veštih prstiju i set ključeva i gedora. Danas, pre nego što uopšte krene u "akciju", majstor prvo mora da uključi kompjuter koji mu kaže šta je problem i šta da radi.

Svetla koja iskaču

Takozvani "pop-ap" farovi su bili jedna od boljih fora na automobilima. Imali su je mnogi, a posebno japanski proizvođači ("mazda MX5", "mazda 323F", "tojota supra" i "tojota selika"), a pomenimo i legendarni "porše 924". Uključivanje svetala je bio "trenutak koji smo svi čekali". Međutim, ona su bila kvarljiva roba, a i opasna po okolinu, naročito po pešake.

Cena

Ne samo da su automobili bili ranije jeftiniji, već su, kao što smo pomenuli, mogli da popravljaju i u sopstvenom dvorištu. Veći problem je obični rešavao "konzilijum" komšija. Danas, ako pregori sijalica ili probuši se guma, odlazak kod majstora je obavezan, a to košta.

Da li se slažete sa našim izborom? Šta vama nedostaje? Pišite nam u komentarima…

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

"Pre je bilo bolje…" – rečenica koja se sa setom izgovara širom sveta (ne samo kod nas), jer su ljudi po prirodi nostalgični.

Mi smo je takođe izgovorili i pogledali koju par decenija unazad i popisali deset stvari koje smo voleli kod starih automobila, a nema ih na modernim modelima.

Trajnost

Ovde je dovoljno da kažemo "golf dvojka" ili "mercedes 190". Ranije su automobili bili pravljeni da traju deceniju i više. Mogli su da pređu i pola miliona kilometara. Danas su automobili deo "potrošačke korpe" i menjaju se na tri do pet godina.

Svetla

Nije čudo što farove na kolima zovemo "fenjerima" jer, ne samo da su potekli od njih, već i zato što nekad tako i toliko bacali svetlo na drum. Naravno da današnja svetla bolje osvetljavaju, ali pored puta, LED svetla, a posebno loše postavljeni ksenoni mogu da predstavljaju veliku opasnost u vožnji. I još nešto, ranije su se sijalice menjale uz pomoć šrafcigera.

Leptir stakla 

Automobil su se nekad hladili direktnim puštanjem spoljašnjeg vazduha. Osim ventilacionih otvora, za hlađenje putnika su služila i legendarna "leptir stakla". Osim ove funkcija, ona su izgleda i prilično kul. Ali, nažalost, nisu bila sigurna, a i povećala su cenu izrade.

"A" stub

Čuveni "A" stub između vrata i šoferke je nekad bio kao dve deblje slamčice i nikako nije mogao da blokira vozača da vidi pešaka, pa čak i automobil. Danas je ovo parče metala jedno pet puta deblje, i barem toliko sigurnije.

Bili smo (bolji) vozači

Servo kočnica i, eventualno, volan su bili jedina pomoć vozač pre dvadesetak i više godina. Danas ne možemo da se parkiramo bez senzora koji onako "lepo" pište ili prestrojimo bez upozorenja na mrtav ugao. Ali kako će uskoro izbaciti i volane, onda nam je i ovo "bolje" višak.

Branici

Danas – plastični, crni ili u boji vozila. A nekad – hromirani, prelepo izrađeni komadi metala, koji su bili prilična opasnost, naročito, po pešake, ali i sam automobil i njegove putnike jer silu udara nisu upijali, već je prenosili na putnike.

Rezervni točak (punih dimenzija)

Danas se rezervni točak sve manje viđa u kolima. Čak je i čopavac (rezervni točak manjih dimenzija) ustupio mesto setu za reparaciju, koji predstavlja privremeno rešenje, odnosno samo da doveze kola do majstora. Osim uštede prostora, ovo rešenje je olakšalo moderne automobile za nekih desetak kilograma. Vratite nam peti točak!

Sam svoj majstor

Sećate li se komšija koje su svakog vikenda nešto radile oko kola? Za popravku je bilo dovoljno deset veštih prstiju i set ključeva i gedora. Danas, pre nego što uopšte krene u "akciju", majstor prvo mora da uključi kompjuter koji mu kaže šta je problem i šta da radi.

Svetla koja iskaču

Takozvani "pop-ap" farovi su bili jedna od boljih fora na automobilima. Imali su je mnogi, a posebno japanski proizvođači ("mazda MX5", "mazda 323F", "tojota supra" i "tojota selika"), a pomenimo i legendarni "porše 924". Uključivanje svetala je bio "trenutak koji smo svi čekali". Međutim, ona su bila kvarljiva roba, a i opasna po okolinu, naročito po pešake.

Cena

Ne samo da su automobili bili ranije jeftiniji, već su, kao što smo pomenuli, mogli da popravljaju i u sopstvenom dvorištu. Veći problem je obični rešavao "konzilijum" komšija. Danas, ako pregori sijalica ili probuši se guma, odlazak kod majstora je obavezan, a to košta.

Da li se slažete sa našim izborom? Šta vama nedostaje? Pišite nam u komentarima…

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.