U martu u Srbiji su registrovana 2.952 nova putnička i laka komercijalna vozila, što predstavlja rast od neverovatnih 75 odsto u odnosu na februar kada ih je prodato 1.685.
Ovi podaci idu u korist organizatora nedavno završenog "BG kar šoua", kao očiglednog okidača za kupovinu novih automobila u Srbiji. Međutim, prodaja prošlog meseca je bolja i od marta prošle godine kada je održan Međunarodni salon automobila u Beogradu, manifestacije koja traje vikend duže. Tada je kupljeno 2.611 novih vozila, što znači da je ovogodišnji rast čak 11 odsto.
Pravi rezultat uticaja ovogodišnjeg sajma automobila, na kome je prodato oko 3.000 automobila, biće poznat nakon brojki iz aprila i maja, jer sajamske akcije traju i nekoliko nedelja nakon završetka sajma.
Sajamske akcije su ove godine bile brojne, poput značajnih popusta, povoljnih kredita, kao i "poklona" u vidu dodatnog seta točkova, produžene garancije i drugih pogodnosti.
Inače, kvartal za nama je najuspešniji još od 2011. godine.
Prema podacima analitičarske kuće "Cube Team", u prva tri meseca ove godine je prvi put registrovano 6.306 novih vozila, što je rast u odnosu na isti period 2017. od čak 14 odsto!
Prošlogodišnji šampion Škoda je i dalje najpopularniji brend u Srbiji u kategoriji putničkih vozila. Od početka godine prodato je skoro hiljadu novih modela češkog proizvođača – tačno 956. Slede "fijat" sa 543 i "folksvagen" sa 420 jedinica.
Sve više i (starih) polovnjaka
Koliko god da su ove brojke dobar pokazatelj, treba pogledati i "drugu stranu medalje", a to su polovni automobili.
Prema podacima Asocijacije uvoznika vozila i delova, koja prati tržišta i novih i polovnih automobila, raste uvoz i ove kategorije. Za prva tri meseca zabeležen je rast od 17 odsto u poređenju sa prvim kvartalom prošle godine. Ukupno je 31.309 polovnih vozila po prvi put registrovano u Srbiji.
Ono što je alarmantno jeste uvoz modela sa EURO 3 motorima. Ovih modela je od početka godine uvezeno preko 17 hiljada, od čega starijih od 17 godina ima više nego novih kupljenih u Srbiji – 3.136 naspram 2.952!
Ova asocijacija podseća da modeli sa EURO 3 motorima, koji čine preko 50 odsto svih uvezenih polovnjaka, imaju jako veliku emisiju štetnih izduvnih gasova, kao i da su nebezbedni. Njihov radni vek je na samom kraju i umesto da budu reciklirana u zemljama porekla ona se bez bilo kakvog opterećenja uvoze u Srbiju.
U Asocijaciji se nadaju da će se stvari pokrenuti sa mrtve tačke nakon obećanja koje je dao ministar zaštite životne sredine Goran Trivan, otvarajući protekli Sajam automobila u Beogradu, da će država na razne načine ograničiti uvoz tih vozila i od svih, bez razlike, naplatiti ekološku taksu.
U ovom trenutku eko taksu, koja se naplaćuje po toni vozila, ne plaćaju fizička lica koja samostalno uvoze polovne automobile. Zbog tog propisa, država nije prihodovala više od 8 miliona evra prošle godine.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.