Gradske vlasti u Beogradu odlučile su da Stari savski most, takozvani tramvajski most" bude izmešten, za šta su, kažu, oslušnuli i glas građana, organizujući online anketu. od dva ponuđena rešenja - izabrano je ono prema kojem će taj most biti premešten u Park Ušće.
Dok predstavnici gradskih vlasti ističu da je ovo rešenje najbolje, pojedini stručnjaci se sa tim ne slažu. Konzervator Vladimir Pajić i inženjer saobraćaja Dragomir Lukić kritikovali su ovu ideju, detaljno obrazloživši zbog čega.
Vladimir Pajić podseća da je kulturno-istorijski značaj Savskog mosta neprocenjiv i da se pomenuto izmeštanje kosi sa brigom o kulturnim dobrima.
"Reč je o jedinom velikom, sačuvanom, mostu u Evropi, koji nije miniran pri povlačenju snaga nemačkog okupatora. Sve to zahvaljujući narodnom heroju Miladinu Zariću, koji je uspeo da osujeti nemačku vojsku u pokušaju da most dignu u vazduh. Ovaj most je jedinstven i veoma značajan vojno-industrijski objekat", objasnio je Pajić.
On ističe da je značaj mosta i u tome što spaja zaštićene zone priobalja Save sa strane Novog Beograda sa Kalemegdanom, Savamalom i ostatlim delovima starog gradskog jezgra.
"Po svemu možemo reći da Savski most spada u istorijski kontekst logora 'Staro Sajmište', kako lokacijski tako i kao deo rute 'Sajmište-Banjica', kojom su se prevoženi logoraši. Njegovim izmeštanjem naneli bi štetu antifašističkoj prošlosti prestonice", rekao je Pajić.
Konzervator ističe i da je nejasno zašto se uopšte most izmešta na Ušće.
"Sve vreme se govori o izmeštanju mosta dok se po projektu grada može videti da se radi samo o luku mosta. Da ne pominjem da i dalje nemamo jasno objašnjenje zašto se most uklanja. Po idejnom rešenju deluje da bi se na Ušću stvorio još jedan šoping centar", primetio je Pajić.
Dragomir Lukić, diplomirani inženjer saobraćaja, pojasnio je da je struka odmah bila protiv takvog rešenja i predložila da se novi most izgradi pored starog, preko kojeg bi išao pešačko-biciklistički saobraćaj, dok bi novi most koristila samo motorna vozila.
"Predložili smo princip 'Twin mostova' (mostovi blizanci), kakav u Srbiji možemo videti na mostu kod Beške a u samom Beogradu na Brankovom mostu. Stari most bi bio sačuvan, a novi bi tako bio uži i jeftiniji", rekao je Lukić.
Stručnjaci kažu i da je cena izgradnje novog mosta previsoka, tvrde da će iznositii 1.920 evra po metru kvadratnom. Lukić je istakao da je u evropskim zemljama cena izgradnje mosta sistemom proste konzolne gradnje oko 1.400, a sistemom navlačenja oko 1.100 evra po metru kvadratnom.
Lukić je izneo i podatak da je dnevni protok vozila na Starom savskom mostu 30.000, i upozorio da bi se taj broj vozila slio na ostala tri mosta - Brankov most, Gazelu i manjim delom na Most na Adi. Na taj način bila bi veća gužva i, kako je rekao, "još veći saobraćajni haos u prestonici".
On je takođe izrazio sumnju u rezultate javne ankete, uz napomenu da je ideja rastavljanja I sastavljanja čelične konstrukcije "nemoguća misija".