Mnoga vozila na koje su srpske tablice prvi put stavljene posle marta 2014., moraće da ispune oštrije ekološke standarde od onih koji su bili na snazi prilikom njihove prve registracije. Zbog toga veliki broj vozača strahuje da neće moći da ispuni nove kriterijume ili da će zbog toga imati velike finansijske troškove.

Vlada Marinković, predsednik Nacionalne Asocijacije tehničkih pregleda, kaže da je mnogo toga oko ovog zakona u javnosti pogrešno predstavljeno, da podatak da polovina vozila u Srbiji neće proći tehničkipregled u julu nije realan i kaže da postoji mogućnost da datum proizvodnje, a ne datum registracije bude važan pri tehničkom pregledu. 

Prema njegovim rečima, najveći problem imaće vozila koja su neovlašćeno prepravljana, kaže Vlada Marinković za naš portal.

"To znači da neki deo automobila nedostaje, ili da ste umesto originalnog dela stavili deo uzet sa drugog automobila. Svaki proizvođač automobila odgovara za svoje vozilo, pa ako se zameni deo, to znači da to više nije isto vozilo i da ne odgovara originalnim karakteristikama. To može da se uradi jedino u slučaju da imate uverenje Automoto saveza i nadležnih institucija. Drugačije nije bezbedno", kaže Marinković.

Deo koji se najčešće skida sa vozila na benzin je katalizator, koji će ove godine upravo biti ključan da bi automobil mogao da prođe tehnički pregled. To spada u ekološke karakteristike vozila, odnosno drugi set pravila, objašnjava Marinković.

"Ako vozilo po fabričkom modelu treba da ima katalizator, a utvrdi se da ga nema, to će biti problem na tehničkom pregledu. Ljudi su najčešće sami skidali ovaj deo iz ekonomskih razloga. Jer, ako je motor loš, auto će bolje ići bez katalizatora, što znači da motor ne mora da se popravlja. Sada je katalizator neophodan i košta oko 300 ili 400 evra. Ako imate automobil koji košta 1.000 evra, razmislićete da li se to isplati, ili je bolje da kupite nov auto", kaže naš sagovornik. 

S druge strane, stara vozila na kojima katalizator nije fabrički ugrađen,nisu u obavezi da ga imaju.

"Ako fabrički model nije imao katalizator, ne morate naknadno da ga ugrađujete. To znači da jugo ne treba da ima katalizator, ali neko drugo vozilo koje ga je imalo po izlasku iz fabrike, mora da ga ima i na tehničkoj proveri. Isti je slučaj sa dizel vozilima, koji moraju da imaju DPF filtere, koji služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Mnogi vlasnici zbog visokih cena zamene skidaju DPF, dok nije retkost da automobili iz uvoza stignu bez njega. Razlog je taj što se dosta krade zbog keramike i vrednih metala iz njega", kaže Marinković. 

Prema njegovim rečima, nova pravila nisu stroga,  u Evropi su važila još 2010. godine. Ako uzmemo u obzir da je naš vozni park star u proseku 15 godina, trebalo bi da možemo da ih ispunimo. 

"Tehnički pregled podrazumeva da vozilo ispunjava minimalne kriterijume, da bi bezbedno učestvovalo u saobraćaju. Pre pojave ovog novog zakona, tehnički pregled je bio formalnost i bilo je bitno samo da osigurate vozilo. Treba više da se vodi računa o bezbednosti i zdravlju jer jedan novi neispravan auto truje nas više nego stari auto koji je takođe neispravan. Treba kontrolisati i servise koji obavljaju tehničke preglede, jer je važno da se i tamo poštuju eko standardi", objašnjava Marinković.

Kako kaže, postoji mogućnost da će država doneti odluku da vozačima sledi samo opomena ili notiranje ako ne ispunjavaju ove uslove. Ali, nije dobro ako dugo budemo odlagali ovu primenu, jer time propuštamo još jedan korak za drugim zemljama, koji moramo da napravimo kad-tad. 

"Ipak, izmena koju možemo da očekujemo jeste da datum prve registracije pri tehničkom pregledu ne bude validan podatak, već datum proizvodnje automobila.Nije bitno kada je vozilo ušlo u Srbiju već kada je proizvedeno", kaže naš sagovornik.

NOVI STANDARDI

Benzinci

Svi automobili koji su prvi put u Srbiji registrovani do 1. marta 2014. moraju u "praznom hodu" da izbacuju manje od 4,5 odsto ugljen-monoksida. Vozila sa karburatorom moraju da imaju manje od 3,5 odsto ugljen-monoksida u leru. Svi ostali benzinci moraju da zadovoljavaju fabričke vrednosti ugljen-monoksida, odnosno one koje je propisao proizvođač.

Euro 3 motori

Problem će imati oni automobili koji na merenjima ne pokažu vrednosti koje je definisao proizvođač, odnosno koji emituju veće količine izduvnih gasova od deklarisanih. Tako benzinci sa Euro 3 motorom koji nemaju ispravan katalizator ili im je on skinut, neće moći da prođu tehnički pregled. Euro 3 dizelaši koji nemaju DPF filter, takođe će biti udaljeni sa tehničkog pregleda.Kod neki takvih automobila, problem bi mogao biti otklonjen vraćanjem, odnosno ponovnom ugradnjom katalizatora/DPF filtera ili čišćenjem motora.

Dizel vozila

Kod automobila koje pokreće dizel motor uvodi se merenje "dimnosti". Pravilo je da dizelaši ne smeju da imaju "dimnost" veću od one koju je propisao proizvođač. Ako je automobil sa dizel motorom u Srbiji prvi put registrovan posle 1. marta 2014., njegova granica "dimnosti" mora da ima vrednost 1,5 m-1.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.