Ovaj predlog o kojem se godinama govori ponovo će biti razmatran narednih dana, jer su se stekli uslovi za njegovu primenu, saznaje MONDO. 

Ipak, prema rečima Damira Okanovića iz Komiteta za saobraćaj, oduzimanje vozila neće biti primenjeno za nasilničku vožnju, već za vožnju u alkoholisanom stanju i vožnju bez dozvole za bilo koju kategoriju vozila.

"Nasilnička vožnja i prekoračenje brzine jesu opasni, ali kod vožnje u alkoholisanom stanju imamo mnogo veći broj povratnika koji čine isti prekršaj uprkos sankcijama. Kod vožnje bez dozvole nemamo adekvatnu kaznu, pa bi oduzimanje automobila zapravo bila sankcija koja je potrebna u ovim slučajevima", potvrđuje Damir Okanović. 

Kod vožnje u alkoholisanom stanju imamo veliki broj onih koji nakon plaćene kazne i kazne zatvora ponovo voze pod dejstvom alkohola nakon nekoliko dana.

"To se zadnji put desilo u Kruševcu, kda je čovek tek izašao iz zatvora zbog vožnje u alkoholisanom stanju kada je imao 2,98 promila alkohola u krvi, a nakon toga je ponovo uhvaćen sa više od 3 promila. Tome treba stati na put i procenjeno je da je oduzimanje vozila moguće rešenje", kaže Damir Okanović. 

Oduzimanje vozila biće predviđeno za vozače koji nemaju dozvolu ni za jednu kategoriju vozila, zato što sadašnje kazne za njih nisu adekvatne.

"Kažnjavaju se samo novčano u iznosu do 120.000 dinara. Ne možete da im oduzmete poene niti dozvolu, jer je nemaju. Zato su oni trenutno u boljem položaju nego vozači sa dozvolom. Rešenje prema proceni MUP-a je oduzimanje vozila u čijem god da je vlasništvu. Svako mora da zna kome daje automobil i da bude odgovoran za to. Naravno, ima pravo da traži naknadu štete", kaće Okanović. 

Ovakva kazna je načelno prihvaćena, ali jedini problem u njenom sprovođenju bilo je dokazivanje prekršaja, pošto naša polIciija nije dovoljno opremljena kamerama, kaže Okanović za MONDO. 

"Zauzet je stav da primenu takvog zakona treba odložiti dok sve ne bude prekriveno kamerama. Sada je opremanje u toku i ovaj zakon uskoro možemo da očekujemo. Radi se o drakonskoj kazni pa u pogledu dokazivanja prekšaja ne bi smelo da bude dileme. Kada se vozilo oduzima zbog vožnje pod dejstvom alkohola, kao dokaz treba da postoje rezultati alkometra i snimci", kaže on. 

Prema njegovim rečima, u našem zakonu već postoje situacije kada se vlasniku trajno oduzima automobil. To su pre svega divlje taksiranje zbog kojeg je oduzeto više desetina vozila, zatim prekršaji kada se automobil oduzima u carinskom postupku.

"Kao problem za primenu ovog zakona navodi se da je privatna imovina "svetinja" i da je ustavom zagarantovana. Ali, preče pravo je pravo na život. Da li neko ko ugrožava ustavom zagarantovano pravo na život ima pravo da se poziva na zakon o imovini? Moramo da odlučimo da li je skuplji nečiji mercedes ili život nekog deteta", kaže naš sagovornik. 

Osim toga, mnogi se pitaju da li je jednaka kazna kada se nekome oduzme vozilo do 1.000 evra dok se nekom drugom oduzima automobil u višestruko većoj vrednosti.

"To je zapravo najpravednije. Za sada je kazna od 120.000 ili 140.000 dinara ista za sve. Neko to ne oseti i kazna mu ništa ne znači. Oduzimanje svog automobila s druge strane, svako će osetiti jednako", kažu iz Komiteta za saobraćaj. 

Da podsetimo, ova mogućnost je prvi put razmatrana 2014. godine u Nacrtu zakona o Izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju. Prema tom nacrtu, bilo je predloženo da se vozaču koji upravlja vozilom sa više od dva promila alkohola u krvi ili bez položenog vozačkog ispita za makar jedino kategoriju, vozilo oduzima.

Taj predlog predviđao je da policija oduzima vozilo od vozača najpre, privremeno, a nakon pravosnažne presude i trajno. Prema tom nacrtu, vozilo bilo oduzimano i ako njime ne upravlja vlasnik.Oduzeta vozila bi bila potom prodavana na aukciji, a novac uplaćivan Fondu za bezbednost saobraćaja.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

Budite bolje informisani od drugih, &a target="_blank" href="https://appurl.io/ybynoYBGl">PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.&/p>