• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

POČETAK KRAJA PLANINE ZLATAR: Doneta UREDBA koja bi mogla da joj zapečati sudbinu! Ljudi besni: Blokiraćemo jezero!

Autor Marija Ivetić

Planina Zlatar poslednjih godina od devastirane kotira se kao top turistička destinacija, a brojni turisti dolaze iz svih delova Srbije.

 planina zlatar zlatarsko jezero uvacko jezero rezervat uvac camci elektricni motor turisti Izvor: Rina

Jedna od najvećih atrakcija za sve posetioce svakako je vožnja Zlatarskim i Uvačkim jezerom, koja su svojevrsni biser ove planine. Međutim, ovaj sadražaj bi predstojeće sezone mogao izostati, ukoliko vlasnici čamaca ne pronađu zajedničko rešenje sa Ministarstvom zaštite životne sredine koje je donelo uredbu da se prilikom vožnje na plovilima mogu koristiti samo elektromotori.

"Ne bi imali ništa protiv toga, da su nam omogućili uslove da mi te elektromotore možemo koristiti na Zlatarskom jezeru i obavljati naš posao. Njihove baterije su teške i veoma brzo se prazne, pa čamac ne može da pređe razdaljinu ni od nekoliko stotina metara stao bi na sred jezera. Nije izvodljivo nositi ih kući ili na neko drugo mesto gde bi se dopunjavale i vratiti u ista ta plovila, stoga treba omogućiti punjače na jezerima kako bi mogli nesmetano da funkcionišemo. Postoje baterije koje mogu izdržati od 3-4 sata vožnje, ali su jako skupe čija je početna cena od 15 hiljada evra pa na gore, što je za sve nas ogroman trošak", rekao je Danilo Paunović vozač čamca.

Vlasnici plovila ističu da su donošenjem ove uredbe svi na gubitku,a ukoliko se njihova molba i predlog ne usvoje spremni su i na radikalnije mere protesta. Mnogima je upravo ovaj posao jedan od osnovnih izvora prihoda, koji bi im na ovaj način bio uskraćen.

"Mi koji vozimo čamce, ugostitelji, prodavnice, turisti koji dolaze sa svih strana sveta da vide Uvačko i Zlatarsko jezero a i sama država kroz naplatu poreza i taksi, svi imaju benefete", istakao je Paunović.

Možda će vas zanimati

Ukoliko se čamdzije sa plovilima povuku, turistička sezona biće u velikom obimu smanjena, pa se vlasnici pitaju zašto je ovakav scenario neophodan baš na jezerima na kojima oni obavljaju delatnost, jer iako postoje indicije da se kroz emisiju štetnih gasova šteti biljni svet i jedinke belih supova, to još uvek, kako kažu, u praksi nije dokazano.

"Nikada niko na jezerima nije uradnio ni jednu studiju, koliko beznzinski motori zapravo zagađuju vodu. U dopisu koje smo poslali resornom ministarstvu tražili smo da se izađe na teren, da se uzmu uzorci vode, pre početka i na kraju sezone, pa čak i iza samog motora gde izbacije vodu. Da se vidi da li uopšte zagađuje, jer propeler se nalazi iznad vode i emisija štetnih gasova je jako mala. Mnogo većih zagađivača i ekoloških problema ima, a o kojima se ne priča. Čamci ovuda plove tri meseca godišnje, šta je sa ostalih devet, ko tada zagađuje", rekao je Marko Obućina vlasnik jednog od čamaca na jezerima planine Zlatar.

Možda će vas zanimati

"Blokiraćemo jezero"

Čamdzije ističu i da svi motori koji su dostupni na teritoriji Republike Srbije ne mogu da ispune potrebe plovila na Zlatarskom i Uvačkom jezeru, jer ima dosta travnatog terena i na pojedinim mestima dosta plitko dno, pa je veliko pitanje da li bi tu i mogli funkcionisati.

"Mi smo bili na sastanku sa predstavnicima Rezervata Uvac, gde smo izneli stav da niko ne beži od motora na elektro pogon samo nam dajte uslove na pet godina, čime bi se izgradila infrastruktura i mi imali dovoljno vremena da kupimo motore koji koštaju preko 20 hiljada evra i to osnovni neki paket", kaže Obućina.

Vlasnici plovila na Zlatarskom i Uvačkom jezeru kažu da se uzdaju u lokalnu samoupravu i državu i nadaju se da će se pronaći adekvatno rešenje za ovaj veliki problem, čije razrešenje je svima u intersu. U suprotnom kažu da će blokirati jezero, a turisitička sezona biće izgubljena jer ako turista ne može jedan dan da vidi Zlatarsko, drugi Raduinsko i treći Uvačko jezero, postavlja se pitanje čime će upotpuniti svoju posetu od sedam dana?

"Primorani smo da te motore tražimo na američkom tržištu koji su papreno skupi. Sve ovo pred turistima ne ostavlja neku lepu sliku, a mi od turizma živimo. Još jedan od problema koji bise javio sa lektromotorima jeste da nama nema ko da garantuje bezbednost čamaca, da baterije neće biti pokradene, jerna jezeru ne postoji obezbeđen prostor", rekla je Maja Stojić iz Nove Varoši koja se pevozom turista na jezeru bavi od prošle godine.

U problemu su i brojni meštani koji da bi stigli do svojih kuća u pojedinim selima moraju preći jezero. Skela koja ih prevozi jednom do dva puta sedmično isto se pokreće na motorni pogon, pa se ne zna kako će ona funkcionisati ukoliko pod obavezno budu uvedeni motori na eletktro pogon.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

(Mondo/RINA)

Pročitajte i ovo

Komentari 6

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Gari

Bravo. Vesla u sake, ko neće da vesla ne sisa vesla!

Roki

Baterija gel 12v 100A kosta od18000 do 35000 din.El motor od 20000 30lb pa nagore snazniji.Ove cene koje su navedene su mozda za litijumjon akumulatore velikog kapaciteta i za velika plovila.

Razuman Srbin

Kakav smo mi Srbi narod, sve bi da neko drugi uradi, plati, donira, omogući. Pa slepci jedni, radije bi da uništite zaštićeno jezero nego da kupite električne motore. Fuj!

special image