Srpski putnici uveliko idu u Grčku, gde se susreću sa novim pravilima, čekanjem na granici, pa i neprijatnim iznenađenjima. Prethodnih nedelja, čuli smo za više čudnih slučajeva - agencije su bez obaveštavanja putnika otkazivale put i smeštaj, ljudi su dolazili na destinaciju da bi shvatili da nemaju mesto u hotelu... Direktor Jute Aleksandar Seničić objasnio je šta raditi u takvim situacijama i ko je nadležan.

"Jedino Turistička inspekcija može da izvrši kontrolu i preduzme radnje po zakonu, i zaštiti vaša prava i interese. Ne volim da pričam paušalno, reč je samo o tome da pričamo o ljudima koji su u problemu, vezano je za nekoliko agencija, ovo je drastično drugačija situacija od 2018. kakvu smo imali. To nisu članice Jute, ali je to najmanje važno. Da jesu članice, ovi ljudi koji su bili na destinaciji, mi i dalje radimo asistenciju za putnike naših agencija. Nažalost, više to nećemo raditi od ove godine, o tome ćemo pričati drugi put. Dobili bi hotelski smeštaj, ali da se vratim na važnu temu. Turizam je rizična delatnost, ja razumem da ljudi ne žele da razmišljaju ko je s kim šta ugovarao, ali ne postoji sigurnost. Svi bismo voleli i kod lekara da dobijemo garanciju da smo zdravi, ali to ne ide tako", rekao je Seničić.

U ovom konkretnom slučaju radilo se o tome da veliki partner, najveća agencija i turoperetar u Grčkoj, koja ima i avione i nekoliko hiljada zaposlenih, ulaskom u koronu ulazi u finansijske probleme.

"Svi smo to negde čuli, ali je bilo kasno, veliki broj naših agencija je već prebacio novac u Grčku. Početkom ove sezone, ta agencija je nastavila da radi, imamo ovde dva nezavisna pravna lica ali su opredelili svoje poslovanje ka tom partneru. Prebacili su oko 2-2,5 miliona evra, to je sve plaćeno u Grčkoj, kada govorimo o prevari, da ne stavljamo prefiks pred ljude koji su svoj posao ovde uradili. Negde smo procenili da je oko pet miliona evra celog tržišta Srbije stradalo zbog ove agencije. Razgovori se vrše, pritisci na nadležne, da vidimo kako da izađemo iz problema. Najgore što može da se desi je da ne nađemo rešenje u Grčkoj, da agencije budu prinuđene na povraćaj a da nemaju taj novac", rekao je on.

Za tog turoperatera je nadležna Grčka, ali znamo iz prethodnog primera kada je najveći turoperater u Evropi, Tomas Kuk, propao za dva dana. 

"Tek danas možemo da kažemo da je oko 100.000 ljudi ostalo bez ijednog dinara, nemoguće je napraviti fond koji će zaštititi sve. Osiguravajuće kuće moraju da reaguju, kada takva zaštita postoji, ali te polise nekada ne mogu da pokriju sve, onda se proporcionalno podeli iznos svim oštećenim putnicima. I dalje se nadam da ćemo naći međurešenje", rekao je Seničić.

Gde možemo da se informišemo o agenciji preko koje idemo?

"Kriterijumi su različiti, pogledajte da li su članice Jute, samo njih tri od 30 ili 40 koje su propale bile su naše llanice. Imali smo veliku krizu, može da se desi da ove godine bude više slučajeva. Proverite na blogovima, čet sobama, najveća kazna za agenciju je da nezadovoljni sledeće godine odete u drugu agenciju. Ali ako ste uplatili, morate preuzeti deo svoje krivice, na tržištu je više od 1.000 agencija. parametar jeftinog se pokaže kao loš, platite mnogo skuplje ako se ne raspitate. Neću da savetujem da idete na APR, to je sistem koji vam neće ništa reći, može da pomogne ali ćete dobiti šturu informaciju da li je u blokadi, ako jeste onda svakako ne radi. Sada je parametar, najbolji, iskustvo ljudi koji su otputovali pre vas. Postoje i veće agencije koje problem reše prihvatanjem gubitka, nadajući se da će rešiti kroz naredni posao. Mi smo blizu odluke da objedinimo sve agencije koje imaju taj problem i sa dobrim advokatskim timom, ovde i u Grčkoj, zaštitimo naše građane. Većina putnika je radila sve kako treba, kako posao zahteva i ostali su oštećeni", rekao je Seničić.

Ako se nađemo u situaciji da otputujemo, i ostanemo bez smeštaja, šta da uradimo?

"Pre svega, kontaktirate predstavnika agencije, svaka mora na destinaciji da ima predstavnika. Ako njega ne možete dobiti, agencija u Beogradu, ako ne možete ni tako da rešite, možete Turističku inspekciju ali oni ne mogu da vam reše smeštaj. Ponesite račun i aplicirajte za povraćaj novca agenciji, ona mora za 15 dana da vam namiri troškove, postoji i sudski proces za povraćaj dodatnih troškova", rekao je on.

Kako se to uopšte desi?

"Agencija zaista reaguje unapred, stvarno se retko dešava da neko dođe i nema smeštaja. Ovde smo imali slučaj potvrde rezervacije, agencija je prebacila novac, mi nemamo direktan kontakt sa hotelom, mnogi od njih rade isključivo preko partnera. I na toj relaciji nastaje problem, ovo je specifičan slučaj. Bilo je jasnih slučajeva prevare, ali je sada situacija drastično drugačija, mi se ovoga najviše plašimo, da nam ne propadne partner u inostranstvu", rekao je on.

(MONDO)