Svaka treća porodica u Srbiji ima psa ili mačku, zbog čega ne iznenađuje podatak da se otvara sve više specijalizovanih radnji za kućne ljubimce. Vlasnici pasa i mačaka nikada više novca nisu ulagali u kupovinu najrazličitijih proizvoda - od prsluka, kabanica, čizama, igračaka i vitamina, sve do proizvoda za negu.
Osim toga, industrija hrane za pse i mačke poraslo je 30 odsto zadnjih pet godina i predviđa se dalji rast, pokazuju istraživanja tržišta.
U tome su priliku videli vlasnici specijalizovanih radnji, koji za MONDO otkrivaju da li je ovo biznis koji je trenutno u usponu, koliko se para ostavlja u ovim radnjama, koje su "najluđe" stvari koje vlasnici plaćaju papreno i koliko može li da se zaradi od ovog unosnog posla.
Vladana Milićević iz Beograda, koja drži lanac pet šopova u Beogradu, za MONDO je otkrila da je sama primetila da se sve više novca daje na ljubimce i da je tako došla na ideju da otvori prvu radnju.
"Odnos prema psima i mačkama se promenio u poslednjih 10, 15 godina. Ljubimci nikada nisu bili ravnopravniji članovi porodice nego danas. Vlasnici su spremni da za njih izdvoje sve više para, da im obezbede stvari koje se ranije nisu smatrale neophodnim. Tako sam došla na ideju da otvorim prvu radnju. Kada se posao razvio, proširili smo se na više lokacija", kaže Vladana Milićević.
ZA POČETAK 10.000 EVRA I 50 KVADRATA
Za otvaranje radnje za kućne ljubimce koja će imati dobar promet, potrebno je ulaganje od oko 10.000 evra i 50 kvadrata prostora. Za početak je najvažnija lokacija, objašnjava vlasnica.
"Ovaj biznis jeste u usponu, ali da bi se radilo kako treba, treba ispuniti neke kriterijume. Prvo, pet šop ne sme da bude zavučen, već mora da se nalazi u prometnom delu nekog većeg grada, tamo gde su radnje, butici, kafići i velika cirkulacija ljudi. Dobro je i ako može da bude u blizini veterinarske stanice ili parka za kućne ljubimce, kako bi vas mušterije što pre primetile", objašnjava vlasnica.
I PENZIONERI KUPUJU JAKNE I KABANICE ZA PSA
Iako se ranije kupovina skupih stvari u pet šopu smatrala rezervisanom za one koji imaju primanja iznad proseka, vlasnica kaže da se sada i to promenilo.
"Najviše para daju oni koji najmanje imaju, a to su penzioneri. U stanju su da izvoje nekoliko hiljada dinara za jaknu, kabanicu ili suplement za psa. Nije im žao da daju novac za to, iako neki od njih imaju primanja od 20.000 dinara. Osim toga, mnogo mladih neguje ljubimce kao da su im deca, sezonski im kupuju garderobu, biraju najbolju hranu koju ljubimac najviše voli i slično", kaže ona.
MORATE POZNAVATI BRENDOVE
Ipak, najviše se kupuju različite vrste specijalizovane hrane i vlasnici uglavnom vole da kupuju u radnjama u kojima imaju veći izbor.
"Psi i mačke žive u stanovima, imaju sve duži životni vek i oboljevaju od istih bolesti kao i ljudi, pa im je potrebna posebna ishrana. Da bi se napravio pravi izbor robe, važno je poznavati tržište, brenove, šta se najčešće kupuje. U nekom delu grada bolje prolaze jeftinije varijante hrane, dok se u drugim traže premium proizvodi poznatih svetskih brendova. Ima tu i neobičnih proizvoda, kao što su sprejevi protiv stresa sa valerijanom, koji koštaju oko 700 dinara".
NEKOLIKO HILJADA ZA IGRAČKU I ŠAH ZA PSE
Po tri ili četiri hiljade dinara vlasnici daju kako bi kupili određeni džeper, igračku sa ukusom prasetine ili šah za pse, kaže vlasnica.
"Za novac za koji kupe igračku za ukusom svinjetine, mogu da kupe kilogram pečenja. Ipak, oni se odlučuju za prvu opciju. Osim gumenih i plišanih igračaka koje se dobro prodaju i koštaju oko dve ili tri hiljade dinara, kupuju se edukativne igračke kao što je šah za pse. To je igračka kod koje pas sam pomera figure na način koji je njemu prilagođen, naravno nema nikakve veze sa učenjem pravila šaha. To je sada veoma popularno", kaže vlasnica.
ČIZMICE I JAKNE NORMALNA STVAR
Gotovo nijedna igračka nije ispod 500 dinara, dok se odeća kreće od 2.000 dinara pa naviše. Neki to kupuju iz pomodarstva, a neki iz potrebe, objašnjava vlasnica.
"Kada pas živi u stanu, ne možete ga izvesti na kišu, po blatu i snegu, da ga ne zaštite. Psima koji su navikli na kuću je hladno kada izađu napolje u decembru, isto kao i ljudima. Zato je potreba za čizmicama i prslucima sasvim opravdana. Naravno, ima i onih koji izdvajaju novac za firmirane stvari za psa ili uklapaju njegovu garderobu sa svojom", kaže ona.
ONLAJN DOSTAVA I INSTAGRAM REKLAMA
Kada se sve sabere i oduzme, zarada od pet šopa može da bude veća od proseka i da iznosi više od 1.500 do 2.000 evra mesečno, ali pod određenim uslovima.
"Da bi se posao razradio Ii da biste imali stalne mušterije, morate da postanete prepoznatljivi na tržištu. Zbog toga smo mi ulagali u reklame, instagram, kataloge. Radnici treba da znaju mnogo toga o ljubimcima, ime pet šopa i ceo enterijer moraju da idu na emociju, jer to je ono što prolazi kod većine vlasnika. Osim što smo prepoznatljivi na društevnim mrežama, radimo i kućnu dostavu proizvoda, što je u vreme pandmije postalo neophodno. To je ono što svakome preporučujem", objašnjava ona.
Kevin Panter srušio Partizan: Crno-beli se čudesno vratili, ali onda ih srušio bivši kapiten!
Svetislav Pešić u emisiji izdiktirao spisak Srbije: Pozvao trojicu iz Zvezde, a četvoricu iz Partizana
"U seriji Sablja je izgovorena velika neistina": Vuk Drašković bez dlake na jeziku, pomenuo i pobunu Crvenih beretki
"Pomislio sam da su sve shvatili, a onda ne uradimo najlakšu stvar na svetu": Željko Obradović o Partizanovih 2-7
Željko Obradović o ključnom momentu poraza Partizana: "Moramo to da naučimo, nedopustivo je"