Od 1. januara 2022. automobili će prilikom registracije biti oporezovani prema godini proizvodnje, umesto po kubikaži kako je to bila praksa do sada, najavio je u Skupštini Srbije ministar finansija Siniša Mali. 

Postoje li detalji nove odluke, koje je mišljenje stručnjaka za saobraćaj i šta o ovome misle vozači u Srbiji, istraživala je ekipa našeg portala. 

REŠENJE ZA NEZADOVOLJNE GRAĐANE?

Predlozi izmene Zakona o imovini i prenosu apsolutnih prava naći će se pred poslanicima zajedno sa predlogom budžeta za 2022. godinu čime će biti predloženo rešenje problema zbog koga je izvestan broj građana nezadovoljan, precizirao je ministar u obraćanju.

Ovo je bio njegov odgovor na poslaničko pitanje, da li može da se prilikom oporezivanja vozila primenjuje pravedniji model umesto postojećeg, zbog koga se dešava da visina poreza prevazilazi tržišnu vrednost vozila jer se porez naplaćuje prema kubikaži motora.

NOVI NAČIN OPOREZIVANJA POŠTENIJI?

Kako za MONDO ističu stručnjaci za saobraćaj, promena propisa o oporezivanju prilikom registracije se dugo čekala i predstavlja logično rešenje. 

"Svako ko ima novca da kupi skup automobil koji ima malu kubikažu, može da plaća porez na registraciju oko 27.000 dinara. S druge strane, onaj ko vozi jeftin automobil od 1.000 evra može da plati i oko 100.000 za takvu dažbinu. Šta je tu pošteno i proporcionalno čemu se cena plaća? Zato je ova nova odluka je očekivana i novi način oporezivanja bio bi mnogo pošteniji od ovog koji trenutno važi", kaže za MONDO profesor Milan Vujanić sa Saobraćajnog fakulteta. 

PREMA KUBIKAŽI I GODINI PROIZVODNJE NAJBOLJE REŠENJE?

Prema njegovom mišljenju, treba poboljšati zakon i podstaknuti promenu voznog parka. A, da li će ova odluka sveukupno gledano biti povoljnija za vozače u Srbiji, ostaje da se vidi. 

"Najbolja varijanta bi bila kada bi se prilikom registracije automobil oporezovao i prema kubikaži i prema godini proizvodnje. Smatram da je teško uvesti porez prema vrednosti automobila, pošto se vrednost svake godine menja i teško je reći ko je taj ko tu vrednost određuje. Ipak, treba napraviti dobru procenu da li će novi sistem biti jeftinji za većinu vozača u Srbiji ili neće. Potrebno je sačekati i videti kako glasi tačan propis. ", kaže profesor Vujanić. 

ŠTA KAŽU VOZAČI?

Ova odluka je korektna i trebalo bi izaći u susret onima koji nemaju novca, a ne onima koji imaju, smatra jedan od vozača, reagujući na ovu vest. 

"Mnogi od nas voze automobil star 20 godina sa 1.8 motorom koji nema vise od 90 konjskih snaga. Registracija za takav automobil je 28.000, 29.000 dinara. Tri registracije i otplatiš automobil. Svi bi voleli automobile stare dve tri godine, koji ne dime, koji ne troše puno goriva, ali nemaju svi finansije za to. Zato će nova odluka o registraciji biti povoljna za vozače sa starijim vozilima", kaže MIlan Marković. 

S druge strane, ima i onih koji smatraju da veliki broj ljudi u Srbiji poslednjih godina kupuje novije automobile i da im se novi način registracije ne isplati. 

"Ova odluka je možda dobra za neke vozače, ali kada pogledamo gradove, sve veći broj ljudi vozi novije automobile, tako da će sve njih registacija izaći skuplje i tu nema pogodnosti. Zato se nadam da ovo neće biti podsticaj za kupovinu starijih automobila, pošto onda imamo drugu vrstu problema sa ekologijom i izduvnim gasovima", kaže Uroš Sofranić. 

VIŠE DETALJA SLEDEĆE NEDELJE

Ekipa našeg portala uputila je pitanja Ministarstvu finasija kako bi dobila više detalja o novoj odluci. Dobili smo odgovor da će mediji dobiti više informacija tokom sledeće nedelje i da do zvaničnog saopštenja, neće biti novih izjava za javnost ovim povodom.