Pandemija koronavirusa uticala je na poskupljenje kako novih, tako i polovnih automobila. Novi automobili poskupeli su 23 odsto od izbijanja korone, a u odnosu na prošlu godinu od 10 do 15 odsto. Na isporuku domaći kupci moraju da čekaju i godinu dana. Na skuplje cene uticao je nedostatak čipova, koji se najviše prave u Kini, ali i nestašica sirovina za proizvodnju, pre svega litijuma, plastike i čelika, čija je vrednost na svetskom tržištu početkom ove godine naglo skočila.
"Novi automobili poskupeli su 23 odsto od izbijanja korone, a u odnosu na prošlu godinu od 10 do 15 odsto. Cene će i dalje rasti. Mnogi modeli čija je cena bila od 10.000 do 15.000 evra sada koštaju od 15.000 do 20.000 evra. Skočile su i cene svih delova, kao i održavanja. Samo su gume poskupele za deset odsto", kaže Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije.
Problem oko isporuke i novuh cena automobila nastaviće se i tokom 2022. godine, ali auto-kuće uprkos tome, beleže dobru prodju u prethodnoj godini. To je potvrdila je i direktorka marketinga u kući "Auto Čačak" Aleksandra Đokić:
"Prodali smo oko 5.600 automobila "škoda", a najprodavaniji su bili "oktavija" i "fabija". Problem oko isporuke se nastavlja i u 2022. godini, ali dajemo sve od sebe da ga rešimo. Na novi automobil čeka se između šest meseci i godinu dana, retke su situacije da kupci dobiju vozilo za tri meseca, mada se i to dešavalo. Problem je što proizvođač pomera rok isporuke jer na tržištu nema dovoljno proizvedenih čipova. Ipak, nadamo se da će se situacija popraviti u drugoj polovini godine i da će se kraće čekati na novo vozilo", navela je Aleksandra Đokić.
Ona je, takođe, dodala da zasad najkraće čekaju kupci "Mazdinih" vozila, između tri i četiri meseca, dok se modeli "škode" i "tojote", koji su veoma traženi, čekaju i po godinu dana.
Rokovi isporuke
"Sitroen" 6 meseci
"Pežo" 9 meseci
"Reno" 8 meseci
"Škoda" 6-12 meseci
"Mazda" 3-4 meseca
"Tojota" 9-12 meseci
Skočile i cene polovnjaka
Nedostatak novih vozila na tržištu uticao je i na manjak polovnih, pa su i oni poskupeli za čak 30 odsto u odnosu na period pre epidemije. Manjak polovnjaka je najveći u Nemačkoj, Italiji, Francuskoj i Švajcarskoj, odakle je u našu zemlju najviše stizalo polovnjaka.
"Zato su se domaći uvoznici okrenuli ka zemljama iz kojih dosad gotovo da uopšte nisu ni uvozili vozila, poput Holandije, Danske i Norveške. Zato im je i cena veća", kaže prodavac u jednom auto-salonu u Beogradu.
Najtraženiji "fijat" i "škoda"
U Srbiji je prošle godine prodato 30.416 novih automobila, što je za 16 odsto više nego 2020. godine, kada je prodato 26.400 vozila, kaže predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin.
"Najtraženiji su bili automobili marke "fijat" i "škoda". Osim ova dva brenda, kupci u Srbiji se najradije opredeljuju za "reno", "tojotu", "folksvagen" i "dačiju". Premijum brendovi "mercedes", "audi" i BMW imaju svoju stalnu klijentelu i beleže vrlo korektan nivo prodaje, koji je na istom nivou poslednjih desetak godina. Prošle godine je prodato oko 1.200 automobila "mercedes", oko 600 "audija" i 250 "lend rovera", dok se za BMW odlučilo oko 800 kupaca", rekao je on.
(MONDO/informer)
Jovanović spasao Partizan: Odbranio penal, "zaključao" gol i sačuvao tri boda za kraj godine!
Prvo oglašavanje Čede Jovanovića o razvodu: "Nešto se čoveku desi što ne može da sanja, ja sam to doživeo "
Ovo je trudna verenica ubijenog Nikole iz Kaluđerice: Napadači pucali kroz prozor, čula se vriska i škripa guma
Lalatović skočio na Dudića, novinari sprečili tuču! Pogledajte haos posle utakmice u Novom Sadu
Mondo ukrštenica za 22. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!