"Hitno potreban vozač za rad u proizvođačkoj kompaniji. Potrebna dozvola B kategorije, za vožnju kombija i pikapa. Zarada 75.000 dinara, prijava i dva slobodna dana nedeljno. Radno vreme od 08.00 - 16.00 časova".
Ovo je samo jedan od oglasa koji preplavljuju internet poslednjih meseci. Mnoštvo je poslovnih ponuda u kojima se traže vozači, ali uprkos tome što zarada može da dostigne i do 120.000 dinara mesečno, u Srbiji postoji veliki nedostatak ove radne snage.
KOLIKO VOZAČA NEDOSTAJE I ZAŠTO IH NEMA DOVOLJNO?
U Srbiji postoji oko 160.000 profesionalnih vozača sa CPC sertifikatom profesionalnog vozača. Prema starosnoj strukturi, vozača preko 51 godine ima 30,72 odsto, dok vozača do 30 godina starosti ima 9,26 odsto, pokazuju podaci udruženja Srbijatransport.
Da Srbiji nedostaje između 7.000 do 10.000 profesionalnih vozača među kojima su i oni koji upravljaju niskotonskim vozilima, autobusima i specijalnim vozilima, rečeno je nedavno iz Udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju “Međunarodni transport”.
Koliko su profesionalni vozači u Srbiji traženi pokazuju i podaci Infostuda, gde su objasnili za MONDO da ovakva situacija traje već duže vreme. Uprkos uvreženom mišljenju da se najviše traže vozači kamiona i autobusa, potrebna je obična dozvola B kategorije za najtraženije poslove.
"Vozači su deficitarni i prošle godine se pokazalo da je to kadar koji nam najviše nedostaje. Do porasta potražnje za vozačima došlo je nakon pandemije korone i ekspanzije kurirskih službi i dostavljača. Nemamo zvanične podatke o visini zarade, ali znamo da se poslodavci trude da ih povećaju kako bi zadržali kadar. Najviše se traže vozači B kategorije", kaže Miloš Turinski.
Osim vozača automobila Srbiji nedostaju i vozači kamiona i autobusa, potvrđuju za naš portal iz Infostuda.
"Najveći broj vozača kamiona odlazi u inostranstvo zbog pet puta većih zarada nego što mogu da dobiju u Srbiji, budući da naše tržište ne može da isprati plate u inostranstvu. Takođe, u Srbiji je problem to što je polaganje i dobijanje licence za ove kategorije vema skupo i košta i po nekoliko hiljada evra. Sa time se suočavaju vozači i vlasnici firmi u Srbiji", kaže Turinski.
Istu priču nam potvrđuje i vlasnik preduzeća iz Beograda koji već mesecima ne može da pronađe radnike za transport robe.
"Imam problem da isporučim robu kupcima pošto nemam dovoljno vozača na raspolaganju. Pritom, kada vozači treba da rade utovar ili istovar, posao teško prihvataju, bez obzira na platu koja može da bude daleko iznad proseka. Vozače kamiona gotovo je nemoguće naći. Najlakše se pronalaze vozači automobila pošto je takav posao komforniji. Ipak, i njima je plata od 60.000 ili 70.000 niska i zato je deficit i u ovoj oblasti", kaže za MONDO vlasnik preduzeća Milan Pavlović.
Ipak, iz ugla vozača situacija je nešto drugačija i mnogi od njih odustali su od posla u Srbiji i umesto toga pronašli posao u inostranstvu.
"Za isti posao koji radim u Srbiji u Nemačkoj mogu da zaradim tri puta više. Pritom, vozim bolja vozila, imam povoljnije uslove rada i ne moram da razmišljam da li će dogovori biti ispoštovani. U Srbiji sam često kao vozač radio prekovremeno, prijavljen na minimalac i pola plate bilo mi je isplaćeno u koverti. Bilo je problema kada se desi kvar vozila ili naplate štete prilikom saobraćajke, što takođe u inostranstvu nisam doživeo. Zbog svega toga odlučio sam da više ne radim kao vozač u Srbiji", kaže za MONDO vozač Aleksandar Grubić.
"Dok sam živ, plakaću za njima": Goran Vesić kroz suze objasnio zašto podnosi ostavku (Video)
Zvezda od dominacije do problema u Pioniru: Trojkaška rapsodija, drama i pobeda u derbiju kola!
Zvezda bez sedmorice važnih igrača na Barselonu: Muke za Milojevića, startna postava se već zna
Dominacija Partizana u Železniku: Ubedljiva pobeda za 7-0, razigrao se i Vašington
Goran Vesić podnosi ostavku!