Veliki broj avio-kompanija suočava se masovnim otkazivanjem letova, zbog nedostatka osoblja, koje su otpustili tokom pandemije koronavirusa. Sada imaju problem za zapošljavanjem kvalifikovanog kadra, jer su mnogi otpušteni radnici u međuvremenu našli drugi posao, što izaziva zastoje i otkazivanja. 

U slučaju kašnjenja, otkazivanja ili uskraćivanja ukrcavanja na let, putnici imaju pravo na jednu ili dve vrste naknade, u zavisnosti od okolnosti. Nekad imaju pravo samo na povraćaj novca, a drugi put mogu da naplate i naknadu štete. U Srbiji se primenjuje jedinstvena regulativa - Pravilnik o pravu putnika prilikom uskraćivanja ukrcavanja u avion, kašnjenja ili otkazivanja leta.

Ukoliko je let otkazan zbog vremenskih prilika, bezbednosti na aerodromu ili drugih razloga na koje avio-kompanija ne može da utiče, putnici imaju pravo na povraćaj novca ili zamenski let. Isto važi i ukoliko kompanija otkazuje let više od dve nedelje pred put. Često se dešava da kompanije odmah ponude zamenski let, bez da predoče da postoji opcija vraćanja novca

Ukoliko avio-kompanija otkaže let manje od dve nedelje pred put, i to iz razloga na koje može da utiče, putnici imaju pravo da im, uz novac za kartu, bude isplaćena i naknada štete.

Koliko iznosi naknada štete?

U slučaju uskraćivanja ukrcavanja protiv volje putnika, otkazivanja leta ili kašnjenja leta, obaveza avio-prevoznika je da putnicima naknadi štetu i da im pruži pomoć.

Putnici prema Pravilniku o pravu putnika prilikom uskraćivanja ukrcavanja u avion, kašnjenja ili otkazivanja leta ostvaruju pravo na odštetu u iznosu od:

1) 250 evra za sve letove dužine 1.500 kilometara ili kraće;
2) 400 evra za sve letove unutar EU, duže od 1.500 kilometara i za sve druge letove dužine između 1.500 i 3.500 kilometara;
3) 600 evra za sve letove koji ne spadaju u prve dve tačke

Ako letovi kasne više od dva sata, putnici imaju pravo na obrok, napitke i hotelski smeštaj.

Ako je let dužine do 1.500 kilometara i kasni više od dva sata, avio-kompanija je dužna da putnicima obezbedi obroke i osvežavajuće napitke, navodi se u Pravilniku o pravu putnika. Takođe je u obavezi da im omogući dva telefonska poziva ili SMS i mejl poruke.

U slučaju kašnjenja od najmanje jednog dana, avio-prevoznik je dužan da putnicima obezbedi hotelski smeštaj i prevoz od aerodroma do mesta smeštaja.

Putnici mogu svoja prava da ostvare podnošenjem prigvora avio-kompaniji pozivajući se na Pravilnik o pravu putnika i opišu okolnosti u kojima je došlo do kašnjenja ili otkazivanja leta. Preporučuje da se u prigovoru navede kako su obavešteni o problemu i u kom roku, šta im je tačno rečeno na aerodromu ili šta su im rekli predstavnici avio-kompanija, da li su i kako otputovali do krajnje destinacije. 

Ukoliko avio-kompanija je prihvati reklamaciju, putnici mogu da se obrate Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije. Nadležnost ove institucije je da izdaje dozvole avio-kompanijama za rad u Srbiji, kao i da prate njihovo poslovanje. Na sajtu Direktorata, u sekciji Prava putnika, moguće je preuzeti obrazac za podnošenje reklamacije.

Ukoliko avio-kompanija ne ispuni obaveze, putnici mogu da se obrate sudu. Kada kompanija ne posluje u Evropi, na nju se ne primenjuje evropska regulativa. Ukoliko se problemi dese van Evropske unije, Ristić savetuje da se raspitate kod nadležnih institucija u toj zemlji.

(MONDO)