Rodoljub Kubat, teolog, naučnik i nekadašnji redovni profesor i šef katedre za Stari zavet i Grupe za biblistiku Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta u jednom intervjuu je govorio stvarima koje se tiču pravoslavlja, uopšte hrišćanstva ali i Srpske pravoslavne crkve o kojima se obično ćuti ili govori nedovoljno.
Zbog čega je po njemu crkva feudalna institucija, otkud to da je Biblija subverzivna knjiga koja zastupa levičarske ideje, kako se monah može trampiti za magare ili džak brašna, ali i o tome šta je to paganski nacionalizam, Kubat je govorio u emisiji "Govornica".
"Crkva je jedna srednjevekovna institucija, funkcioniše na feudalnom principu. Mladi bogoslovci, to su oni koji su završili srednju bogoslovsku pa dolaze na fakultet, ne dobijaju svoje diplome već te diplome idu kod njihovih episkopa. Episkopi su praktično vlasnici njihovih života. Inače se sveštenici, kandidati za sveštenstvo, monasi tretiraju kao nečije vlasništvo. Šalio sam se sa jednim kaluđerom kada su hteli da ga menjaju za magare. Jedan episkop bi u toj razmeni dao drugom episkopu kaluđera a ovaj njemu magare. To je istinita priča. Sad nije baš bilo magare al svakako za neku stvar je trebalo da pređe. Dakle, jedan monah je trebalo da ode u drugi manastir. On je odbio na kraju ali je trebalo da ode u drugi manastir u zamenu za magare, brašno, nije bitno za šta. U pravoslavnoj crkvi, ne samo u SPC, ali tu izbija jako, imate jedan model crkvenog ustrojstva koji je u suštini feudalan. Imate feudalca, tu su onda oni potčinjeni njemu, imate dvorove na koje se dolazi. Imate jednu potpuno nedemokratsku atmosferu. Pričam o vladičanskim dvorovima naravno i vladikama kao vlasnicima feuda. Sveštenici idu i kupe novac, to vam je neka vrsta poreza, šalju u centralu deo, deo ostavljaju sebi. Prilično je to ponižavajuće. Neko vam stavlja sto ili hiljadu dinara u džep. U kulturnom svetu se to radi na jedan sasvim drugi način kada se naplaćuju neke usluge", kaže prof. Kubat.
Prema njegovim rečima, sveštenici su motivisani da obilaze i da rade poslove gde ima novca jer od toga žive i ti sveštenici a i sama crkva se dobrim delom na taj način finansira.
"Tu postoje ozbiljna sredstva, veliki su novci često u pitanju, ne treba tu biti naivan. I tu vam je jedna čudna, gotovo neprirodna atmosfera gde vi imate u 21. veku u nekoj demokratiji u Srbiji vi imate jednu instituciju koja funkcioniše po principu kao iz srednjeg veka, neprilagođena duhu vremena u kom živi. I ne samo to, SPC je daleko od svojih izvornih principa. Hrišćanska crkva je u svojim počecima bila vrlo demokratična, vrlo buntovnička, vrlo posvećena čoveku i pojedinačnim problemima. Klonila se politike carstava, proganjana je. E posle crkva ulazi u sistem države i postaje jedna od poluga državne, carske moći", rekao je on.
Napominje da su rani hrišćani bili proganjani od strane rimske vlasti, ističući da se on posebno bavi upravo razlozima zbog kojih su oni bili proganjani.
"Moj zaključak je da su oni bili subverzivni u odnosu na vlast. Subverzivni u tom smislu jer su zagovarali bratstvo među ljudima i jednakost na svim nivoima. Bili su usmereni protiv tog piramidalnog sistema vlasti koji je postojao u tadašnjem Rimu. Robovi i najniži društveni slojevi su bili prvi ti koji su prihvatali hrišćanstvo. Hrišćani su zagovarali u principu neku vrstu religijskog komunizma. Bilo je tada i u Starom zavetu ali su hrišćani krenuli u neki internacionalni bunt. I oni su bili buntovnici koji su buntovali protiv rimskog sistema. Navodi se da se nisu hteli pokloniti caru, da ga ispovede kao Boga. A tada se verovalo da je car predstavnik Boga na Zemlji i da je careva volja zapravo volja bogova. Hrišćani su rekli da je Božija volja da svi budemo braća i da svi jedni drugi volimo – tako nas naš bog, Isus. Uči i mi u njega verujemo. Hrišćani su dakle bili subverzivan element. Svi su čuli za te silne mučenike. E upravo su to bili ljudi onog vremena koji se nisu pokoravali tom sistemu nego su stajali na svojim principima", rekao je on.
Prof. Kubat kaže kako je u Bibliji našao leve ideje, i da danas sebe smatram levičarem.
"Vrlo nacionalno osvešćenim levičarem. Biblija zapravo zagovara leve ideje – briga za socijalnu pravdu, briga za ljudskost, posmatranje čoveka kao čoveka nezavisno od toga kom narodu pripada pa čak i nezavisno od toga koje je vere. Preko biblijskih ideja sam došao do levih ideja, s tim što biblijski koncept ne isključuje narod i nacionalno. Svi narodi treba da budu u harmoniji i služe Bogu. Gnjaviti drugi narod nije dozvoljeno. Graditi nacionalizam na mržnji, preziru, progonu drugog naroda nema veze sa Biblijom i verom. To je paganski nacionalizam gde se kaže – smrt vama i vašim bogovima. U socijalnom smislu, i Isus ali i pre njega kad čitate proročke tekstove vi vidite da je to surova kritika bogataša, zelenaša, cara, viših slojeva. Vi u Bibliji imate velike kritike vlasti i sveštenstva. Imate dakle mnogo kritika na profesionalne sveštenike – a to su oni koje imate i dan danas – to su oni koji obave obred, zarade novac, a nemaju neki jači odnos religijski prema svemu tome", rekao je on.
On napominje da postoji problem sa prevođenjem Biblije i sa recepcijom Biblije kod pravoslavnih hrišćana.
"Pravoslavci jako malo čitaju Bibliju. Mi nemamo tradiciju čitanja Biblije. U crkvi nema prakse čitanja Biblije. Pročita se nešto za vreme bogosluženja ali kada sveštenici drže besede oni to ne tumače. Oni pričaju neku sasvim treću priču. Na Bibliji se jako malo radilo. Kada sam došao na Bogoslovski fakultet 2003. godine situacija je bila otužna kada se govori o biblijskim studijama. Posle se to dosta diglo, došli su neki drugi ljudi. Taj negativan odnos prema Bibliji i biblistici je jedan odnos klerikalne svesti jer je Biblija subverzivna knjiga. Ona kritikuje društvene nepravde, licemerje u crkvi…", rekao je on.
Govoreći o sadašnjem patrijarhu Profiriju, sa kojim je dugo godina radio na fakultetu, Kubat kaže da se radi o čoveku koji je potpuno antiakademski nastrojen.
"On gotovo nema ozbiljno bogoslovsko obrazovanje što se i vidi u njegovim izjavama. Njegovo bogoslovsko obrazovanje je praktično na nivu početnika. Završiti studije teologije kao i završiti kao i studije drugih fakulteta nije neka velika mudrost i umetnost da budemo jasni. Pitanje je posvećenosti čoveka nekom poslu. Mogu ja sutra možda u ovim godinama da završim neki matematički fakultet ali ja tome nisam posvećen, mene to ne zanima, nisam u tome. On jeste doktorirao u Grčkoj ali znam kako je doktorirao jer su mi pričali ljudi koji su bili dole a i pričali su mi upućeniji ljudi, ali ne želim o tome da pričam danas. Znam kako je dolazio do naučnih radova, znam da o teologiji praktično ne zna ništa. Kako je postao patrijarh ja u to ne mogu da ulazim ali su njegove teološke kompetencije jako tanke i to se vidi. Te njegove izjave su apsolutno besmislene. Eto jedna od njih je bila da je post vrlina koja nas vodi Bogu. Ko to može da kaže da post vrlina, to je nosens", rekao je on.
(MONDO)
Zvezda pokazala Evropi da joj je mesto u plej-ofu: Kad imaš igrača koji može sve, pobede se i najbolji!
Šta čeka Zvezdu i Partizan u Evroligi? Jedan grad može da bude prekretnica sezone, tamo "večiti" idu prvo!
Stručnjak za energetiku o sankcijama NIS-u: Cene goriva bi otišle u nebesa i došlo bi do nestašice
Partizanovog igrača čeka duža pauza: Mijailović otkrio detalje o povredi košarkaša!
Željko učio igrače kako da promaše slobodno bacanje: Uzeo loptu, šutnuo i okrenuo se ka Amerikancu (video)