Obaveza vezivanja pojasa na zadnjem sedištu propisana je 2009. godine, međutim i četrnaest godina otkako je ta odredba stupila na snagu, putnici na zadnjem sedištu se mahom ne vezuju, a policija ih ne sankcioniše.
Ovakvu neslavnu praksu potvrđuje saobraćajni inženjer i veštak Vladimir Simidžija koji navodi da, prema sopstvenom iskustvu i saznanjima, saobraćajna policija ne sankcioniše pomenutu vrstu prekršaja, niti često ima razloga za to u slučaju kada automobil nema ugrađen pojas. Kako objašnjava, problem je što se u zakonu ne precizira da svaki automobil mora da ima ugrađen pojas na zadnjem sedištu.
„Problem je što je zakon dvosmislen, mera koja se odnosi na pojaseve mora biti jasna i mora biti jasno navedeno da sva vozila moraju da imaju pojaseve na svim sedećim mestima. Na vozilima koja nemaju fabrički ugrađene pojaseve, morali bi naknadno da se ugrade. Zakon bi morao da kaže da sva vozila koja su u funkciji moraju da imaju ugrađene pojaseve na zadnjim sedištima“, objašnjava stručnjak.
Zakon o bezbednosti saobraćaja predviđa da je obavezno vezivanje na svakom sedištu gde postoji pojas, pa tako u članu 30. stoji: Vozač i putnici u motornom vozilu u kome su ugrađeni, odnosno postoje mesta za ugradnju sigurnosnih pojaseva, dužni su da u saobraćaju na putu koriste sigurnosni pojas na način koji je predvideo proizvođač vozila.
Dakle, vezivanje sigurnosnog pojasa nije obavezno tamo gde faktički ne postoji pojas, odnosno gde ga proizvođač vozila nije predvideo.
Praksa pokazuje da prilikom direktnog sudara, putnik koji nije vezan na zadnjem sedištu od siline udara, inercijom poleće napred i može da usmrti osobu na prednjem sedištu, bez obzira što je ta osoba vezana. Zato se za putnike koji ne vezuju pojas na zadnjem sedištu kažu da su potencijalne ubice sa zadnjeg sedišta, a najveći problem je, prema rečima stručnjaka, u ovom slučaju zakon koji nije jasno definisan.
„Kod nas se mnoga pravila ne poštuju, ali vezivanje pojasa može da vam spasi život. U našoj zemlji imamo stariji vozni park u odnosu na evropski, pa stara vozila uglavnom pozadi nemaju pojaseve za vezivanje. Međutim, i kada automobil ima ugrađen pojas, policija ovaj prekršaj ne sankcioniše, strožiji su samo ukoliko se na zadnjem sedištu vozi dete“, kaže Simidžija koji dodaje i da dosta vozača ne vezuju pravilno pojas, već ga kopča iza leđa.
„Tragedija u saobraćaju je mnogo, mnogo izgubljenih života i velike štete. Mnogo toga bi trebalo promeniti, zapušteni smo bezbedonosno i funkcionalno kada je u pitanju drumski saobraćaj. Svi kritikuju vozače koji pričaju telefonom kao da je telefon jedini ometač pažnje, ali ometači su isto tako i suvozač i radio. Suština je da vozač praktikuje način vožnje koji bi mogao da spada pod bezbednu vožnju, odnosno mora imati nameru da kad sedne za volan ne ugrozi sebe i druge“, jasan je stručnjak.
Srbija pregazila Dansku i ide na Eurobasket: Blistali Aleksa i Balša, a moglo je i ubedljivije!
Uhapšeno 11 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici: Preti im do 12 godina zatvora
Partizan za 55 dana mora da sakupi milione evra: Rasim Ljajić otkrio koliko crno-beli duguju!
Mondo ukrštenica za 21. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
"Ako nas ne motiviše Zvezda, ne znam ko će": Žocova poslednja poruka pred derbi!