Obeležavajući ove godine 78. jubilej, kompanija je jasno pokazala šta znači biti trajni farmaceutski lider. A u prvoj polovini 2023. godine Galenika ima 37 brendova na vodećim pozicijama u svojim kategorijama po tržišnom učešću u Srbiji.
Beogradska kompanija u vlasništvu brazilske NC Grupe, poznata po visokom kvalitetu proizvoda, nedavno je izvršila prvu akviziciju u regionu. Naime, Galenika je postala vlasnik 100% srpsko-slovenačke kompanije Lifemedic, preuzimajući ekskluzivnu distribuciju proizvodnog programa renomirane italijanske farmaceutske kompanije Pharmalife Research, za tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i Crne Gore.
Za potrebe intervjua, generalni direktor kompanije, Rikardo Vian Markes, govori o ključnim globalnim trendovima i izazovima u farmaceutskoj industriji kao što je veštačka inteligencija, ali i o tome kako talenti podstiču promene. Govorio je i o Galenikinom kvalitetu, strategiji rasta i pristupu održivom poslovanju.
Poslednjih godina videli smo da Galenika ne samo da raste već i donosi pozitivne promene u farmaceutskoj industriji. Koje su ključne karakteristike tog puta rasta prema vašem mišljenju?
Od dolaska u Galeniku učestvovao sam u zaista velikim prekretnicama kompanije: rastemo 23 kvartala uzastopno, značajno smo povećali promet i proširili poslovanje na 16 međunarodnih tržišta uključujući zemlje Evropske unije, 64 nova proizvoda registrovana su u Srbiji i 216 u regionu i inostranstvu, i uspešno smo realizovali 10 tehnoloških transfera novije generacije generičkih lekova u saradnji sa našom sestrinskom kompanijom u Brazilu. Takođe, proširili smo partnerstva, u većoj meri osluškujemo tržište i realizujemo projekte podizanja svesti o prevenciji demonstrirajući korporativnu odgovornost, ulažemo u ljude, tehnologiju i digitalnu transformaciju, uključujući nedavnu akviziciju kompanije Lifemedic. Kroz čitav proces, kontinuirano smo fokusirani na ljude i zdravlje.
Galenika je drugi najveći proizvođač farmaceutskih proizvoda u Srbiji i jedan od najvećih u regionu, svakako sa najdužom tradicijom. Trenutno portfolio kompanije obuhvata 280 generičkih lekova na recept, dodataka ishrani, kozmetičkih proizvoda, medicinskih sredstava i predmeta opšte upotrebe. Ulažemo značajne napore da budemo pouzdan partner zdravstvenom sistemu – pacijentima, medicinskim radnicima i ustanovama, i da blagovremeno obezbedimo efikasne i kvalitetne farmaceutske proizvode. Iz prve ruke sam video da Galenika donosi pozitivne promene na tržištu i ponosan sam što nastavljamo da negujemo duh pokretača na tržištu, bez obzira na decenijsko dokazano nasleđe i stručnost kompanije.
O nedostatku talenata se mnogo govori. Kako gledate sa stanovišta farmaceutske industrije i koje su najveće promene u menadžmentu danas?
Očekivanja od nas, kao direktora i višeg menadžmenta, značajno su se promenila. Farmaceutska industrija konstantno napreduje. Osim poslovnog okruženja i specifičnih izazova, naši timovi su različiti i moramo u većoj meri da se prilagođavamo i osluškujemo ljude.
Mlađa generacija zahteva da bude jače i svrsishodnije povezana sa vođstvom kompanije, i da bude uključena u dijaloge i procese na iskren i direktan način. To nije hijerarhija i kontrola. Te stvari, ako su ikada bile potrebne, odavno su nestale. Drugim rečima - sledeća generacija lidera je otvorena i ne pokazuje pasivnost ukoliko se nađe u inspirativnom okruženju.
Imamo sposobne timove koji žele da budu deo nečeg posebnog i što pravi razliku. Ako im to ne ponudimo, oni neće ostati. Često u Galenici kažemo da više ne biramo mi talente sa tržišta – talenti biraju Galeniku, na osnovu onoga što radimo i na šta se fokusiramo.
Veštačka inteligenicja (AI) postaje vruća tema u svakoj industriji. Kako to utiče na Galeniku i kakva su vaša očekivanja s obzirom na međunarodnu perspektivu koju imate?
Veštačka inteligencija (AI) definitivno inspiriše i podstiče promene, a farmaceutska industrija nije izuzetak. Tehnologija ima potencijal da izmeni industriju. Farmaceutska i biotehnološka industrija su već počele da koriste AI za unapređenje poslovanja, razvoj lekova, i AI će značajno promeniti produktivnost na radnom mestu uopšte.
U međuvremenu, kompanije koje se bave digitalnim zdravljem se bore s tim kako da koriste tehnologije za ubrzavanje zadataka kao što su procena pacijenata i popunjavanje medicinskih beleški, a da pritom i dalje zadrže njihovu bezbednost, privatnost i dobrobit.
Ulaganja u veštačku inteligenciju i mašinsko učenje se već dešavaju, kroz automatizaciju procesa i čet-botove, i neophodna su za sve kompanije koje nastoje da budu u toku ili inoviraju.
Tehnologija menja dinamiku radnih mesta, ne zamenjujući uloge ljudi u bliskoj budućnosti, već povećavajući ljudsku produktivnost. U industriji sa intenzivnim regulatornim aspektom kao što je farmaceutska, AI bi takođe mogla da pomogne u automatizaciji poslovnih procesa koji se ponavljaju. To je odlična meta za AI alate kao što je Chat GPT, jer možemo da ga naučimo šta da radi na našim podacima i može pomoći ljudima da mnogo brže pripremaju dokumente koji zapravo ne stvaraju vrednost za pacijenta, već doprinose regulatornom sistemu i kao takvi imaju veliki značaj.
U budućnosti, veštačka inteligencija bi takođe mogla da doprinese razvoju lekova tako što će generisati ideje zasnovane na skupu podataka koje hemičari verovatno ne bi mogli da vizualizuju. Ovo bi bila samo jedna faza nakon koje bi usledile brojne druge, ali bi to ipak bio iskorak. AI i ljudi, fokusirani na analitičke uvide u podatke, daleko su moćniji od bilo koje samostalne komponente.
Šta za Galeniku predstavlja održivo poslovanje?
Svesni smo svoje odgovornosti i uloge u društvu. Galenika čini sve da unapredi rezultate zdravstvene zaštite na svakom tržištu na kome posluje, kao i da ulaže u teme prevencije. Transparentni smo i trudimo se da vodimo primerom i promovišemo najbolju praksu u održivosti i etičkom poslovanju, istovremeno stvarajući vrednost i stratešku prednost na tržištu. Naše korporativne politike su zasnovane na konceptu održivosti i podrazumevaju zaštitu životne sredine, društveno i korporativno upravljanje (ESG).
Galenika svakim danom raste i trenutno je najbolja verzija sebe. U pitanju je moderna kompanija, svesna izazova sa kojima se suočava, sa konstantnim fokusom na proaktivnost I inovativnost. Držimo se globalnih principa u različitosti, jednakosti i angažovanja na radnom mestu. Možda niste znali, ali mi imamo veoma raznolik, multinacionalni tim u Srbiji, gde žene imaju 55 odsto rukovodećih funkcija.
Prepoznajemo ekološke i energetske izazove i pokušavamo da minimiziramo iste planiranjem unapred, ulaganjem i promenama. Jedna od ključnih politika NC Grupe je najviši nivo zaštite na radu i zaštite životne sredine, što potvrđuje deo naših investicija, dosadašnje prakse i daljih
planova u Srbiji. Video sam Galeniku u svom najboljem izdanju proteklih godina, a naši timovi su u potpunosti vođeni svrhom, fokusirani i strateški usklađeni. Inspirativno je videti veliki broj kolega kako se suočavaju sa izazovima današnjice i kako su spremni za budućnost.
Šta očekujete od 2024. i kakvi su vam planovi za naredne godine?
U naredne tri godine Galenika će postati još spremnija da se nosi sa izazovima, da ispuni svoje obaveze i da dodatno investira u istraživanje i razvoj. Koristimo prediktivnu analitiku i veštačku inteligenciju da sagledamo potencijalne izazove. Uzbudljivo je razmišljati o budućnosti jer ćemo verovatno raditi stvari koje nikada ranije nisu urađene. Prilično neverovatno, zaista.
Razvili smo novu strategiju za Galeniku - ona je pažjlivo promišljena, odlučna i orijentisana na ljude. Fokusiraćemo se na pokretače rasta i inovacije. Naši napori da nastavimo sa širenjem portfolija će se nastaviti jer stremimo ka relevantnim lekovima najnovije generacije na svim tržištima i sa konstantom najvišeg kvaliteta, što je preduslov za uspeh u Srbiji, regionu, EU i globalno.
Gradimo novu fabriku za proizvodnju peptida i nadamo se da ćemo je pokrenuti tokom sledeće godine. To je oblast za koju planiramo da u narednim godinama imamo čak 5 proizvoda. Ovo će značajno povećati našu prodaju i otvoriti terapijske oblasti u kojima Galenika još uvek nije zastupljena. Želimo da obezbedimo lekove svima kojima su potrebni.
Lepo i korisno je da postoji poslovna strategija, ali ključni element su ljudi. To je presudno. Trudimo se da zaštitimo ljude i pružamo maksimum, dok se krećemo kroz neizvesnost i promenljive okolnosti na globalnom nivou.
Srbija u nemilosti, UEFA dozvolila "namešten" žreb za SP: Hrvatska i drugi biraju da li će igrati s nama!
Crvena zvezda promenila grb: "Ovo je jedinstven slučaj u Srbiji i regionu!"
Sveštenik Slaviša tražio 1.500 RSD za osvećenje vodice: Milan mu dao 500, pa nastao skandal u crkvi
Mondo ukrštenica za 20. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
"Pričali da sam lud, ali oni nisu čuli Željka!": Panter otkrio, evo zašto je izabrao Partizan, a ne Evroligu!