Dan pošto je na Savi u Beogradu potonuo splav, ispituju se uzroci te nesreće u kojoj, srećom, nije bilo žrtava. Od nadležnih stižu i informacije da je za splav prošle godine istekla dozvola, ali i da je doneto rešenje da bude uklonjen. Nepunih godinu dana od slične nesreće, otvaraju se ista pitanja – ko je zadužen za kontrolu bezbednosti na splavovima i da li se ona uopšte sprovodi.

Slična slika na početku i kraju godine na obalama Save u Beogradu. U prvim minutima 2023. potonuo je splav "Fristajler", a tik pred kraj potonuo je i splav "Kartel". Zašto se to dogodilo, još nije poznato. Poznato je da je za taj plutajući objekat, na kom je u trenutku nesreće bilo nekoliko stotina tinejdžera, doneto rešenje da mora biti uklonjen.

"Ovaj objekat nije imao dozvolu za plutajući objekat, ne samo da nije imao, već je imao i dva rešenja – jedan o uklanjanju, jedan o izvršenju, to je ono što je maksimum Grada Beograda kada govorimo o dokumentaciji koja je potrebna da bi se splav izmestio. Nemamo nikakve ingerencije vezano za ovaj plutajući objekat. Ponoviću, za nas ovaj objekat je nešto što je potrebno ukloniti, nema nijedno rešenje, što znači da se on nalazi u postupku i biće izmešten zajedno sa nizom plutajućih objekata ukoliko ih vlasnici ne izmeste sami", navodi Marko Stojčić, gradski urbanista.

I dok gradski urbanista tvrdi da su kontrole splavova redovne, javnost je nakon potonuća "Fristajlera" u januaru saznala da se to radi u proseku jednom godišnje. Za taj posao zaduženo je Odeljenje za inspekcijske poslove bezbednosti plovidbe pri Ministarstvu saobraćaja.

"Ne postoji proračun pristupnog mosta, zato ovaj splav nije ni registrovan od avgusta 2022. godine. Ne može da bude nijedna osoba, ne može da bude jedan šporet više nego što je propisano određenom težinom mase koju može jedan objekat da nosi, sve to ugrožava bezbednost", kaže Slobodan Milošević, direktor Uprave za utvrđivanje sposobnosti brodova za plovidbu.

Ko izdaje dozvolu za plutajući objekat

Dozvolu za plutajući objekat izdaju Lučka kapetanija i Uprava za plovidbu. Pravilnikom je, između ostalog, propisana debljina limova pontona, konstrukcije. Takođe i pojasevi, prsluci, hidranska mreža.

"Oni su u zakonskoj obavezi da obezbede neposredan, neprekidan, stručni nadzor nad svojim objektima, da odrede lica zaposlena kod njih koja će se baviti bezbednošću objekata da ga obilaze pogotovo sad kad je visoka voda, kad i Dunav i Sava, sve reke nose dosta plutajućeg otpada granja", navodi Milan Nikolić, načelnik odeljenja Lučke kapetanije Beograd.

Uzrok potonuća splava "Kartel" trebalo bi da utvrdi istraga koju je pokrenulo tužilaštvo. Međutim, ni gotovo godinu dana kasnije, još se ne zna zašto je potonuo "Fristajler" niti ko je za to odgovoran, iako su brzo nakon nesreće uhapšene tri osobe. Na tom splavu je u novogodišnjoj noći bilo više od 700 ljudi, a imao je dozvolu za 220.

BONUS VIDEO:

Kurir/Zorana Jevitć Kartel

 (RTS/MONDO/J.D.)