"Automobil je skupa igračka" - stara je izreka iskusnih vozača kada čuju da mladi početnici žele da imaju svoj automobil. Održavanje vozila je ključno za njegov životni vek, udobnost, bezbednost i užitak. Isto važi i za nove i za polovne automobile.
Nijedan automobil nije napravljen da traje godinama bez daljeg, povremenog, ulaganja u njega. Postoji nekoliko komponenata na vozilu koje treba proveravati s vremena na vreme kako bi obezbedili nesmetano funkcionisanje i duži životni vek.
1) Ulje u motoru
Jedna od čestih rasprava jeste zašto ulje u motoru treba menjati na 10.000 kilometara, a ne na 30.000 kao što mnogi proizvođači propisuju prethodnih godina. Auto-mehaničari objašnjavaju vozačima, i iskusnim i početnicima, da se struktura ulja, odnosno njena gustina, menja na oko 10.000 pređenih kilometara i da je to optimalni vremenski interval za promenu
Ulje u motoru omogućava da motor radi nesmetano. Bez odgovarajućeg nivoa, automobil neće raditi. Nivo ulja meri se izvlačenjem merača ili merne šipke.
2) Pritisak u gumama
Gume takođe treba redovno proveravati. Zavisi svakako od stila vožnje i kilometraže koju pređete na nedeljnom nivou, ali redovna provera pritiska u pneumaticima je vrlo važna kako za same gume tako i zbog ponašanja vozila, kao i potrošnje goriva. Manometar se nalazi na svakoj benzinskoj pumpi, analogni ili digitalni, a važno je proveriti i gazeći sloj guma zbog prianjanja na asfalt, a to je najvažnije u zimskim i kišnim uslovima.
3) Kočnice
Kada čujete zvuk škripanja ili "cvilenja" prilikom kočenja, to može biti znak da su pločice dotrajale. Ukoliko primetite i druge simptome poput slabijeg kočenja, odnosno da vozilu treba mnogo više vremena da ukoči, to takođe može biti alarm da što pre odete do auto-mehaničara. Kočnice su svakako deo automobila koji nikada ne treba shvatati zdravo za gotovo - bolje proveriti preventivno ili uložiti novac u održavanje jer ako se desi tragedija, tada je kasno.
4) Rashladna tečnost (Antifriz)
Rashladna tečnost, ili antifriz, je tečnost koja je neophodna za ispravan rad motora. To naročito važi u zimskom periodu. Niska temperatura je teška motoru za rad zbog čega je uvek potrebno imati ovu tečnost u nekoj optimalnoj meri.
Svaka posuda za antifriz je jasno obeležena znakovima "MAX" i "MIN". Redovno proveravajte nivo tečnosti da ne padne ispod minimuma, a kada je dosipate, nemojte preterivati i sipajte malo preko oznake za maksimum. Važna napomena:Ne sipajte antifriz dok je vruć motor, to uradite ili pre vožnje ili kada se motor ohladi nakon vožnje.
5) Svetla
Ukoliko vam ne radi neko svetlo na vozilu, to može biti vrlo opasno. Pored toga i kažnjivo. Povremeno valja proveriti da li vam rade sva prednja svetla, stop svetlo, kočiona svetla, pokazivači pravca (migavci) i svetla za vožnju unazad, odnosno u rikverc.
Bez svetala noću ne možete da vozite koliko god da ste dobar vozač. Time ugrožavate i sebe i druge učesnike koji vas neće videti, a u gradskoj vožnji drugi vozači ne mogu da znaju da li planirate da idete pravo ili da skrenete ako vam, na primer, ne rade migavci.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO: