Slušaj vest

"Automobil je skupa igračka" - stara je izreka iskusnih vozača kada čuju da mladi početnici žele da imaju svoj automobil. Održavanje vozila je ključno za njegov životni vek, udobnost, bezbednost i užitak. Isto važi i za nove i za polovne automobile.

Nijedan automobil nije napravljen da traje godinama bez daljeg, povremenog, ulaganja u njega. Postoji nekoliko komponenata na vozilu koje treba proveravati s vremena na vreme kako bi obezbedili nesmetano funkcionisanje i duži životni vek.

1) Ulje u motoru

Jedna od čestih rasprava jeste zašto ulje u motoru treba menjati na 10.000 kilometara, a ne na 30.000 kao što mnogi proizvođači propisuju prethodnih godina. Auto-mehaničari objašnjavaju vozačima, i iskusnim i početnicima, da se struktura ulja, odnosno njena gustina, menja na oko 10.000 pređenih kilometara i da je to optimalni vremenski interval za promenu

Ulje u motoru omogućava da motor radi nesmetano. Bez odgovarajućeg nivoa, automobil neće raditi. Nivo ulja meri se izvlačenjem merača ili merne šipke.

Ulje u automobilu
Foto: Shutterstock

2) Pritisak u gumama

Gume takođe treba redovno proveravati. Zavisi svakako od stila vožnje i kilometraže koju pređete na nedeljnom nivou, ali redovna provera pritiska u pneumaticima je vrlo važna kako za same gume tako i zbog ponašanja vozila, kao i potrošnje goriva. Manometar se nalazi na svakoj benzinskoj pumpi, analogni ili digitalni, a važno je proveriti i gazeći sloj guma zbog prianjanja na asfalt, a to je najvažnije u zimskim i kišnim uslovima.

Naduvavanje guma
Foto: Krasula/Shutterstock

3) Kočnice

Kada čujete zvuk škripanja ili "cvilenja" prilikom kočenja, to može biti znak da su pločice dotrajale. Ukoliko primetite i druge simptome poput slabijeg kočenja, odnosno da vozilu treba mnogo više vremena da ukoči, to takođe može biti alarm da što pre odete do auto-mehaničara. Kočnice su svakako deo automobila koji nikada ne treba shvatati zdravo za gotovo - bolje proveriti preventivno ili uložiti novac u održavanje jer ako se desi tragedija, tada je kasno.

Kočnice, kočnica na autu, kočnica na automobilu
Foto: Shutterstock

4) Rashladna tečnost (Antifriz)

Rashladna tečnost, ili antifriz, je tečnost koja je neophodna za ispravan rad motora. To naročito važi u zimskom periodu. Niska temperatura je teška motoru za rad zbog čega je uvek potrebno imati ovu tečnost u nekoj optimalnoj meri.

Svaka posuda za antifriz je jasno obeležena znakovima "MAX" i "MIN". Redovno proveravajte nivo tečnosti da ne padne ispod minimuma, a kada je dosipate, nemojte preterivati i sipajte malo preko oznake za maksimum. Važna napomena:Ne sipajte antifriz dok je vruć motor, to uradite ili pre vožnje ili kada se motor ohladi nakon vožnje.

Antifriz, posuda za antifriz, rashladna tečnost
Foto: Shutterstock

5) Svetla

Ukoliko vam ne radi neko svetlo na vozilu, to može biti vrlo opasno. Pored toga i kažnjivo. Povremeno valja proveriti da li vam rade sva prednja svetla, stop svetlo, kočiona svetla, pokazivači pravca (migavci) i svetla za vožnju unazad, odnosno u rikverc.

Bez svetala noću ne možete da vozite koliko god da ste dobar vozač. Time ugrožavate i sebe i druge učesnike koji vas neće videti, a u gradskoj vožnji drugi vozači ne mogu da znaju da li planirate da idete pravo ili da skrenete ako vam, na primer, ne rade migavci.

5 delova koje redovno treba proveravati na autu
Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

04:37
Šta nam donosi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja? Izvor: Kurir televizija