Pobunjeni građani tražili su da grad Beograd raskine ugovor sa pomenutom firmom i da se ispita, kako tvrde, štetnost tog ugovora po Gradski saobraćajni prevoz i Grad Beograd.

Naime, kako se navodi na sajtu organizacije “99 posto” koja organizuje proteste, građani Beograda i Gradsko saobraćajno preduzeće trpe neposrednu štetu zbog ugovora grada Beograda i firme “Apex" kojim se nepotrebno iz gradskog budžeta izdvaja 500.000 evra za navodne usluge te firme.

Mediji su ranije pisali kako je ceo posao oko uvođenja ovog sistema prodaje karata i kontrole prevoza bio obavijen velom tajne.

Prema osnovnom ugovoru, kako je svojevremeno pisao sajt "Pištaljka.rs", konzorcijumu koji čine samo dve firme, jedna srpska i druga turska koje su osnovale treću, zajedničku firmu sa većinskim srpskim kapitalom, grad je prepustio prodaju karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu na period od deset godina.

Kako je pomenuti sajt pisao odmah po uvođenju sistema Bus plusa, Beograd je ovim ugovorom omogućio konzorcijumu da informacione panoe na stajalištima koristi za reklamiranje trećih lica i da od toga zarađuje bez obaveze da plati zakup ili da deo profita podeli sa naručiocem posla.

Ipak, ono o čemu se najviše polemisalo tada, a i danas je čime se bave i kada su osnovane firme koje su dobile na tenderu ovaj višemilionski posao.

Kao što je pisano na pomenutom sajtu firmu “Apex Solution tehnology“ su osnovale dve firme, Turska “Kentkart“ iz Istanbula koja radi uglavnom u Turskoj i na Bliskom istoku, a drugi, većinski vlasnik je srpska firma Lanus d.o.o.

Prema pisanju portala “Apeks Solution tehnology“ je osnovan 24. Marta 2009. godine, odnosno samo godinu i po pre potpisivanja ugovora sa Beogradom.

Ono što se navodi kao interesantno je da ova firma, koja je osnovana sa 500 evra (što je zakonski minimum za 2009. godinu) i tako dočekala i 2010. godinu, a sa jednim zaposlenim, dobija u septembru iste godine višemilionski posao naplate Bus plus kartica u Beogradu.

Međutim, u Bus plusu su nam rekli da je Konzorcijum koji činetri regionalne turske kompanije “Kentkart“, preduzeće “Lanus d.o.o“, i Apex solution technology d.o.o“, izabran na javnom konkursu za implementaciju i održavanje sistema u javnom linijskom prevozu.

Konkurs je bio objavljen u Službenom Glasniku, dnevnoj štampi i na internet portalu Grada Beograda.

Čak 50 domaćih i inostranih firmi otkupilo je konkursnu dokumentaciju, međutim samo tri su poslale idejno rešenje i podnele ponudu zbog samih uslova: da je podnosilac prijave već implementirao više takvih sistema, kao i da izvršilac postavlja celokupnu opremu o svom trošku, navode u Bus plusu i objašnjavaju:

"Kompanija Kentkart instalirala je sisteme za upravljanje i praćenje vozila u 20 gradova sedam evropskih i azijskih zemalja, dok se kompanija Lanus doo Beograd, bavi se razvojem softvera i hardvera u oblasti telekomunikacija i saobraćaja i distribucijom elektronskih proizvoda. Isporučila je sisteme u 12 zemalja na tri kontinenta."

U Bus plusu su za MONDO objasnili da su firme “Lanus“ i “Kentkarta“ zbog kompleksnosti ovog projekta, a i obima posla koje su obavljale odlučile da projekat realizuju kroz posebno pravno lice, odnosno preduzeće “Apex Solution tehnology“ koje je osnovano od strane firme Lanus d.o.o.

Planirano je da u slučaju dobijanja posla, "Apex" bude kompletno i isključivo fokusiran na implementaciju, razvoj i održavanje sistema upravljanja vozila i naplate karata u Beogradu.

Apex je privredno društvo sa posebnom namenom koje poznaje i naše i strano zakonodavstvo i to je uobičajan način poslovanja svuda u svetu, pa i kod nas, rekli su nam u Bus plusu i dodali:

"Apex" je počeo aktivno da posluje kod implementacije samog sistema i danas angažuje više od 500 ljudi.
Pored Apex-a i svi ostali članovi konzorcijuma su aktivno uključeni u projekat, kao i u rukovođenje samim preduzećem."

Stavljanje akcenta na firmu Apex sa jednim zaposlenim i 500 evra osnivačkog uloga kao pobednika na konkursu, je iz potpuno neprimereno. Da bi se izbegla bilo kakva nedoumica, naglašavamo da su potpisnici Ugovora svih pet kompanija koje čine konzorcijum", kažu za MONDO u Bus plusu.

Oni takođe istuču da BusPlus nije firma nego sistem i da je u njemu preko hiljadu privatnih firmi, među kojima i Apex, zatim GSP, Lasta i još veliki broj privatnih kompanija koje se bave prevozom putnika.

Ipak, kako kažu u Bus plusu najvažnija firma u sistemu je Direkcija za javni prevoz Sekretarijata za saobraćaj koja i upravlja sistemom, a koja se i oglasila večeras povodom zahteva i negodovanja građana vezano za mere kontrole putnika i cene karata.

(MONDO/J.Stokić)