Većina benzinskih pumpi nudi obično i “premium” gorivo, a kupci su uvek u dilemi koje da odaberu zbog cene. U nastavku teksta objasnićemo vam razliku u vrstama benzinskih goriva i da li je vredno odvojiti više novca za skuplje gorivo.
Većina benzinskih stanica u Srbiji nam pored “običnog” dizela i benzina nudi i njihove “premium” verzije koje imaju aditive i samim tim su malo skuplje. Sve naftne kompanije promovišu skuplje gorivo, a većina vozača je u dilemi po tom pitanju isključivo zbog cene.
Krenimo redom. Uprošćeno, kao i svaka druga roba - što je kvalitet bolji, cena je veća.
Kada pričamo o gorivu, svakako da je bolje za vaš automobil da sipate gorivo sa aditivima. U prethodnom tekstu na ovu temu objasnili smo razliku običnog i premium dizela, a sada je na red došlo benzinsko gorivo.
Koje vrste benzinskog goriva postoje?
Eurosuper 95 i 100 se najčešće koriste. Na prvi pogled su slične vrste, ali imaju dosta razlika koje utiču na performanse vašeg automobila i dugovečnost vozila.
Eurosuper 95
Eurosuper 95 je standardni tip benzina koji se koristi u većini savremenih vozila. Ističe se oktanski broj 95 (mera otpornosti benzina na samozapaljenje i eksplozivno sagorevanje u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem, prim.aut.) što označava dobre performanse u standardnim uslovima vožnje i sposobnost goriva da izdrži određeni nivo kompresije bez detonacije.
Ovo gorivo je optimalno za dnevnu, svakodnevnu upotrebu i pruža balans između ekonomičnosti i efikasnosti. Eurosuper 95 je dostupan na skoro svim benzinskim pumpama u Srbiji, jeftiniji je od goriva sa višim oktanskim brojem i sadrži aditive koji pomažu motoru da bolje vrši proces sagorevanja.
Eurosuper 100
Eurosuper 100 ima oktanski broj 100 i predstavlja premium benzinsko gorivo. Omogućava viši nivo performansi, pre svega kod motora koji zahtevaju intenzivnije sagorevanje.
Ovaj benzin nudi odlične performanse za zahtevnije motore, pomaže da se efikasnije izvrši sagorevanje i rezultat je manja emisija štetnih gasova i njegovi aditivi štite motor od habanja i korozije. Ti aditivi smanjuju unutrašnje trenje, čuvaju metalne delove i značajno pomaću u čišćenju naslaga ugljenika i drugih nečistoća u samom motoru.
Šta su oktanski i cetanski brojevi?
Oktanski broj pokazuje meru otpornosti goriva (benzina) na samozapaljenje i eksplozivno sagorevanje u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem. Što je viši oktanski broj, otpornost goriva je veća pri samozapaljenju tokom povećanja pritiska i temperature pre nego što ga “zapali” svećica motora.
Na taj način se obezbeđuje viši stepen kompresije motora i ravnomernije se koristi energija koju gorivo sadrži. Kao parametri se koriste dva oktanska broja, to su:
- Istraživački oktanski broj - RON (Research octane number)
- Motorni oktanski broj - MON (Motor octane number)
U većem delu sveta i Evrope, standardni benzin se rangira od 95 do 98, dok premijum ide od 98 do 100. Što se tiče dizela, kod njega se gleda cetanski broj.
Cetanski broj je osnovni pokazatelj kvaliteta dizel goriva. Prikazuje brzinu sagorevanja dizel goriva i obrnuto je proporcionalan vremenu između trenutka “paljenja” goriva i porasta pritiska u komori za sagorevanje.
To konkretno znači da cetanski broj “meri” brzinu paljenja, odnosno kašnjenja u paljenju pri čemu temperatura mora biti uvek iznad 55 stepeni. Što je cetanski broj viši, gorivo se lakše i brže pali, vreme između ubrizgavanja goriva i paljenja je kraće, motor će raditi mirnije i biće tiši što će rezultirati manjom potrošnjom goriva.
Minimalni cetanski broj je 51, a najčešće su vrednosti između 51,5 i 55. Svrha ovog broja je da odredi kvalitet dizel goriva, odnosno njegovu sposobnost da brzo i efikasno sprovede proces sagorevanja u motoru.
Koliko često punite rezervoar i da li to radite do vrha?
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO: