Sastanak o Goši - presprektiva šinskih proizvođača
MONDO/Predrag Vujić Ilustracija


Na sastanku s temom ''Plan i program revitalizacije - rehabilitacije FŠV Goša i Železnice Srbije'', na Mašinskom fakultetu su eksperti za železničko mašinstvo istakli su da je Goša firma od renomea u toj oblasti i da je tehnološki pogodna za partnerstvo sa švajcarskim Štadlerom.

Miroslav Krstić iz Udruženje diplomiranih mašinskih inženjera Srbije je rekao da je šinska industrija u Srbiji uglavnom uništena, "na primer Fabrika vagona Kraljevo, MIN Vagonka, MIN Lokomotiva i Želvoz, a Goša u stečaju i ide u likvidaciju, dok fabrike Šinvoz i Bratstvo ponešto još rade".

Naglasio je da šinska i automobilska industrija imaju perspektivu.

"Nas za Gošu ne interesuju svojinski odnosi, da li će to biti javno - privatno partnerstvo ili nešto drugo, već da se zadrži proizvodnja, s obzirom da ima inostranih kupaca zainteresovanih za vagone, pre svega, iz Kazahstana, Azerbejdžan, Rusije i drugih zemalja.

Bivši železničar i član Udruženja diplomiranih mašinskih inženjera Srbije, David Vojinović, je rekao novinarima da je Goša naš brend u proizvodnji šinskih vozila i da je ta fabrika sada u kritičnoj situaciji.

Istakao je da su i druge fabrike šinske industrije uništavane po sličnom konceptu i da je sada i Goša došla na red.

"Opstali su Bratstvo iz Subotice, jer je nađen dobar strateški partner, i donekle Šinvoz iz Zrenjanina, gde je nakon privatizacije nastavljena proizvodnja. Možda je trebalo da država u privatizaciji proceni šta će zadržati i za šta će se boriti, a to je trebalo da budu, pre svega, Fabrika vagona Kraljevo za teretne vagone i Goša za putničke vagone", kaže Vojinović.

Mašinski inženjer Luka Čupković je naglasio da je Goša bila jedan od industrijskih lidera u Jugoslaviji.

"Šta je Dženeral motors bio za SAD, Simens za Nemačku, to je Goša bila za Jugoslaviju. Goša nije imala nijedan tehničko - tehnološki promašaj ni u projektovanju, proizvodnji niti ispitivanju. Ta fabrika je stvorila mašinske eksperte šinske industrje na svetskom nivou".

Čupković je poručio da bi najgore rešenje bilo da se likvidira Goša, kao i najavio da će to udruženje inženjera poslati dopis švajcarskom Štadleru sa pozivom da dođe u Gošu, pogleda kapacitete i razmotri mogućnost saradnje.

Goša ponovo otišla u stečaj

Profesor Elektrotehničkog fakulteta Slobodan Vukosavić je ukazao da bi za Gošu bio spas da izađe na svetsko tržište i uvođenje novih tehnoloških rešenja, poput digitalnog upravljanja i novih vidova elektronike.

"Veliki broj kompanija u regionu, Italija, Austrija, Mađarska i Rumunija, zatvorile su fabrike koje su bile konkurencija Goši, tako da postoji potreba i prostor za Gošu, ali je glavno pitanje da li mi verujemo da će Goša postojati", poručio je Vukosavić.

Na skupu je istaknuto da su se u Goši nekada proizvodili vagoni kojima se opremala Evropa i kojima se putovalo iz Beograda ka regionu, ali i evropskim prestonicama.

Goša je proizvela prvi elektronski voz u bivšoj Jugoslaviji, čiji se rad bazira na nemačkoj tehničkoj školi.