Neizvesnost oko nove fabrike koncerna, čija izgradnja u Turskoj je stopirana iz političkih razloga (rata Ankare protiv Kurda u Siriji), a u kojoj bi trebalo da se proizvodi "škoda superb" i "VW pasat", sada ima i dodatni efekat u Češkoj.

Rukovodstvo sindikata u Škodi, u Mladoj Boleslavi, odlučilo je da među zaposlenima sredinom novembra, kada matični koncern odlučuje o daljim planovima, pokrene peticiju zbog nepovoljnih vesti da je tzv. projekt Beta, nova Folksvagenova fabrika u Turskoj, odložen.

A zabrinjavauća vest za Čehe nije da se projekat Beta odlaže, već što je centrala Folksvagena u Volfsburgu odlučila da malo prekomponuje koncern - na štetu Škode, moće se zaključiti iz navoda u sindikalnom nedeljniku "Škodovacki odborarž".

Prema vestima nemačke štampe, koje nije potvrdio ni demantovao menadžment Folksvagena, čuvena Škoda treba da se okrene pre svega nerazvijenijim istočnim tržištima sa jeftinijim modelima.

Time bi fabrika duge i lepe tradicije (gde se su se motocikli proizvodili već od 1898. a automobili od 1905. godine), ubuduće trebalo da bude konkurencija (jeftinoj) rumunskoj Dačiji (ili Dakiji, kako mi zovemo tu istorijsku oblast). Dodatni šamar Česima je što bi za klasu viši automoblski segment bio onaj iz drugog Folksvagenovog bredna, štanskog Seata (osnovanog 1950, a u VW od 1986).

"To stvara dalju pretnju demontiranja uspešnog projekta brenda Škoda i njenog portfolija proizvode za budućnost. U slučaju da koncern Folksvagen namerava da postupa tako, na mestu je radnička peticija i to uključujući i podršku češke vlade i kooperanata. To bi obezvredilo brend Škoda i promenilo ekonomske i političke parametre u Češkoj", saopštili su sindikati u današnjem broju sindikalnog nedeljnika.

Sindikati navode da ako se ove pretnje obistine da radnici Škode ne samo da će potpisivati peticiju, već će pružiti i aktivni otpor.

"Uključićemo se, borićemo se za budućnost. Nismo ovce koje samo prate kako neko želi da im nanese štetu. Želimo da nastavimo uspešni trend. Želimo da ovde bude zaposlenost, budućnost, dobre plate i bonusi", kazao je ranije, na prve glasine da Folksvagen želi da se Škoda orijentiše na jeftinije modele, da ne konkuriše tako uspešno ostalim brendovima koncerna, lider sindikata u Škodi, Jaroslav Povejšil.

PRODAJU 1,25 MILIONA AUTOMOBILA

Škoda Auto sa sedištem u Mladoj Boleslavi isporučila je prošle godine na preko 100 svetskih tržišta 1,25 miliona automobila iz svoje tri fabrike u Češkoj i zavoda koje ima u saradnji sa partnerima koncerna u Kini, Rusiji, Slovačkoj, Alžiru i Indiji i lokalnim partnerima u Ukrajini i Kazahstanu

Šef Škode, Bernhard Majer je tada, da umiri radnike u češkim fabrikama koncerna, u pismu objasnio da ne treba da brinu i da je reorganizacija normalna stvar u velikim multinacionalnim kompanijama a da planovi da se izgradi fabrika za modele "škoda superb" i "folksvagen pasat", koja je sada zbog turske ofanzive neizvesna, pokazuju koliko Folksvagen ima poverenja u svoj češki brend.