Direktor Razvojne agencije Srbije, koja se u ime Vlade Srbije bavi razvojnim priojektima, Radoš Gazdić, izjavio je povodom odluke nemačkog proizvođača automobila Folksvagen (VW) da odloži početak izgradnje novog pogona u Turskoj, da će Srbija nastaviti da potencira dalje pregovre o dolasku te kompanije u zemlju.
"Odluka Upravnog odbora VW o odlaganju izgradnje pogona u Turskoj predstavlja novi momenat i mogućnost da potenciramo nastavak daljih pregovora o dolasku Folksvagena u Srbiju, a da li će do toga doći zavisi od VW", rekao je Gazdić za Tanjug.
Direktor RAS-a podseća da je ponuda Srbije iz ugla konsultanata i nadležnih u Folksvagenu ocenjena veoma visoko i dodao da se nada da će Srbija upravo iz tih razloga, ako dođe do zastoja u odluci o izgradnji novog pogona u Turskoj, ili ona ne bude realizovana, ponovo biti u fokusu VW.
Gazdić tvrdi da se Srbija od starta, pored Turske i Bugarske, kotirala izuzetno visoko u Folksvagenovim procenama gde treba investirati.
"Značajno je sa naše strane da u odnosu na Bugarsku imamo dosta kvalitetniju kvalifikacionu strukturu radnika sa tehničkim znanjima, a i dovoljan broj radnika koji mogu da podrže takvu investiciju koja nije samo usamljena u smislu proizvodnje VW, već i proizvodnje komponenti i dobavljača koji učestvuju u proizvodnji jednog automobila", objašnjava Gazdić, i dodaje da se nada da naši aduti i dalje stoje kod VW.
Prvi čovek Razvojne agencije Srbije, smatra da je VW odlukom samo odložio početak rada, jer je Folksvagen izuzetno ozbiljna kompanija koja ne donosi odluke na prečac o radu, ili odlasku iz neke zemlje.
Gazdić je naveo da je odluka o stopiranju investicije vezana za Tursku više-manje doneta iz političkih razloga i da je treba uzeti sa rezervom.
Upravni odbor koncerna odložio je odluku o novom pogonu uz navode da VW prati aktuelnu situaciju u Turskoj, u svetlu turske ofanzive protiv Kurda u Siriji.
Novi pogon, koji bi trebalo da zaposli do 4.000 ljudi je, prema planu, trebalo da bude izgrađen u blizini Izmira, a investicija bi bila između 1,2 do 1,5 milijardi evra.
VW je mesecima analizirao gde će u jugoistočnoj Evropi graditi novi pogon, te je odluka u korist Turske bila (gotovo) sigurna. Za razliku od Bugarske i Srbije, zemalja od po sedam miliona stanovnika koje su, realno, mogle samo da sanjare o dolasku velikog igrača, za Tursku sa 80 miliona stanovnika to je bila realna mogućnost.
Deset puta veća zemlja, uz to i sa za trećinu većim BDP-om per kapita, Turska nije uporediva sa Srbijom. Posebno ne u "radnom potencijalom", odnosno kvalifikovanim radnicima, kojima setako olako hvale u Srbiji.
Turska je, između ostalog, i zemlja prozivodnje automobila. Tu svoje pogone već imaju svi značajniji svetski proizvođači, od Fijata (Tofaş) i Renoa (Oyak), preko Hyundaja, Toyote, i Honde, do Ford (Otosan), a kod nekih su automobili proizvedeni u Turskoj najkvalitetniji u gami.
Poređenja radi, samo u jednom mesecu, u novembru 2017. godine, u Turskoj je proizvedeno 163.459 automobila. Nezvanični plan za proizvodnju u 2019. godini u kragujevačkom Fijat-Krajsler automobili Srbija je 40.000 jedinica.
U 2018. godini proizvedeno je 1,3 miliona vozila, a izvoz automobila i delova je vredan 32 milijarde dolara.
Ali nije samo stvar u izvozu, jer Turska je sama po sebi veliko tržište. U Srbiji je prošle godine kupljeno 39.302 novih vozila (24.687 putničkih automobila), dok je u isto vreme u Turskoj prodato 80.005. Tu nikakve državne subvencije i raznorazni netržišni "trikovi" ne pomažu.
Tužna partija Partizana: Navijači promrzli i nisu videli ama baš ništa!
Temperatura pada na -15 stepeni! Čubrilo otkrio detaljnu prognozu za zimu, evo kada će u Srbiji biti najhladnije
Kraj serije "Sablja": Večeras gledamo finale trilera o ubistvu premijera Zorana Đinđića, evo šta nas očekuje
Putin je zbog ovog oružja naredio napad hipersoničnom raketom: Ubijen važan ruski general i 500 Severnokorejaca
Beograđanka za dva meseca dobila 3 kazne: Otkrivamo na kojim se sve lokacijama na auto-putevima meri brzina