Radnici su prošle nedelje potvrdili ugovor s Fordom, a s Dženeral motorsom (GM) tek posle četrdesetodnevnog štrajka 49.000 zaposlenih koji su prošlog meseca sasvim zaustavili tu kompaniju iz čuvenog Detroita.

Analitičari auto-industrije kažu da će dogovor sa sindikatima koštati Fijat-Krajsler automobile (FCA) mnogo skuplje nego što je koštao Ford i GM.

Direktor FCA, Majk Menli, je nedavno nagovestio da njegova kompanija nerado sledi obrazac ugovora kakve je sindikat postigao s tim drugim dvema velikim američkim kompanijama, ali sindikat, međutim, očekuje upravo suprotno: da FCA prihvati isto što i GM i Ford.

KOMPLIKACIJE, KOMPLIKACIJE

Pregovore sa sindikatima komplikuje aktuelni sporazum Fijat-Krajslera s francuskim PSA Pežoom, jer će tom novom grupacijom upravljati francuski deo konglomerata, odnosno direktor iz PSA. Sa suprotne, sindikalne strane, pregovore komplikuje to što je i dalje u toku istraga saveznih vlasti SAD protiv dela rukovodstva sindikata auto-industrije UAW, optuženih za primanje mita i pronevere i to upravo u Fijat-Krajsleru, što je obelodanjeno još 2017. godine.

Sindikat automobilskig radnika (United Auto Workers, UAW) je saopštio da očekuje ;"pravičan, uravnotežen i primeran ugovor jer je FCA profitabilna kompanija", navedeno je u izjavi UAW koji je upozorio FCA da se "ne možete hvaliti zaradom na Volstritu, a istovremeno ignorisati žrtvovanje svoje radne snage koja vas je dovela do tog profita".

Dogovor s Fordom i GM-om daje radnicima primljenim na posao posle 2007. godine takvo povećanje plata da za četiri godine i oni mogu da dostignu najveće plate koje se daju ranije zaposlenim proizvodnim radnicima. Takođe, radnicima na određeno vreme novi sporazum omogućava da dođu do trajnog zaposlenja u roku od tri godine.

Radnicima zaposlenima posle 2007. godine sada se isplaćuju niže plate nego radnicima angažovanim pre toga, iako rade iste poslove. Radnici angažovani pre 2007. dobijaju mešavinu godišnjih povećanja plata i paušalnog iznosa plate.

Fijat-Krajsler ima više radnika angažovanih posle 2007, i veći procenat "privremenih radnika" nego Ford ili GM. To znači da će uslovi novog sporazuma sa sindikatima, odnosno ugovora sa zaposlenima koštati FCA više novca, rekla je Kristin Džiček, potpredsednica Centra za istraživanje autoindustrije iz Mičigena.

Ona je rekla da štrajk protiv FCA zavisi od toga koliko je ta kompanija spremna da sledi primer koji su postavili Ford i GM.

Iako je od 2016. godine Fijat-Krajsler objavio da je imao više od 10 milijardi dolara neto dobiti, uglavnom od zarade u Severnoj Americi, njegovi radnici su imali manje prihode od konkurenata u Detroitu.