• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

NE LOŽITE se na deljenje prevoza, LJUDI VOLE SVOJE AUTOMOBILE!

Izvor mondo.rs Izvor Financial Times

Pre samo deset godina "deljenje automobila" umesto "bacanja para na kupovinu" reklamirano je u razvijenim zemljama na sva usta kao budućnost automobilizma i transporta ljudi generalno. Danas se veliki igrači povlače prvo iz SAD.

  DELJENJE AUTOMOBILA: Budućnost ili zabluda globalnog transporta Izvor: Eliza317/iStockphoto

Automobilski gigant Dajmler, vlasnik Mercedes Benca, pre deceniju je potencijalnim investitorima u Teksasu, SAD, novostvorenu kompaniju za deljenje automobila (prevoza) Kar-to-go (Car2Go) nudio kao investiciju u "novu formu mobilnosti" prenaseljenih gradova širom sveta.

Prošla je tek decenija te "nove budućnosti" a Dajlmer, kome se u poslu u međuvremenu pridružio čak i rival BMW, se tiho povlači ne samo iz Teksasa nego i iz cele Severne Amerike, piše "Fajnenšel tajms".

Možda će vas zanimati

Obrazloženje je kapitalistički jednostavno – "potcenili su potrebne investicije a precenili svoje resurse" potrebne da Kar-to-gou bude profitabilan.

Ovaj poslovni poduhvat samo je deo šireg kockarskog biznis pokušaja da se tradicionalna autoindustrija, među kojima Nemci prednjače, uključi u trend "servisa mobilnosti" – usluge deljenje vozila, aplikacija za iznajmljivanje i taksija bez vozača.

SVAKOG MESECA PO SAT?

Brojke govore same za sebe i pokazuju da niko još nije našao magičnu formulu da zaradi na deljenim automobilima. Dajmler i BMW su imali čak 90 miliona korisnika u 1.300 gradova, ali to nije bilo dovoljno jer je prosečan registrovani korisnik koristio automobil samo 12 časova za celu godinu. U međuvremenu, broj automobila u vlasništvu je snažno porastao u Nemačkoj tokom pomenute decenije – sa 500 automobila na 1.000 stanovnika, na 567, a i druga velika tržišta imaju sličan trend.

Biznis ideja ima koren u katastrofičnom predviđanju da će stanovnici gusto naseljenih gradova sveta rado odreći svojih muka sa troškovima i nelagodama vožnje i parkiranja sopstvenih automobila ako im se da alternativa koliko toliko indvidualnog prevoza, i da će zbog toga tradicionalno tržište automobila izumreti.

"Poruka je tada bila da taj kupac iz budućnosti neće biti zainteresovan za posedovanje kola, već samo da automobil koristi", podseća Ferdinand Dudenhofer, iz CAR-a (Center for Automotive Researć) na Univerzitetu Duisburg-Esen.

Ali sada, deset godina kasnije, mnogi od tih projekata su u obustavljanju, onemogućeni da uspeju i zbog sve jačih rivala kao što su i Uber, Luft ili kineski Didi Čusing, ali i sve većeg pritiska da se masovno investira a električne automobile. A na sve to, želja ljudi da imaju svoje automobile nije splasnula ni malo.

A u problemu nije samo Dajmler, jer i pomenuti BMW je u Londonu ukinuo svoj servis za "deljenje automobila" Drajv nou (DriveNow), a u novembru je i gignat autodelova Boš zatvorio svoj Kup (Coup), samo tri godine star servis za deljenje skutera po Berlinu, Parizu i Madridu i u potpunosti se povukao iz posla "mobilnosti".

Slično su prošli i veliki američki igrači. Posle dve i po godine i desetine miliona protraćenih dolara For je najavio zavaranje "šatl servisa" Čeriot (Ćariot), a GM je morao da smanji svoj Maven.

Automobilski analitičari pozdravljaju ovo "vraćanje razumu" industrije u nekoliko poslednjih meseci.

"Mnogi od proizvođača sa tradicijom su bili navučeni od konsultanata, medija ali i berzanskih analitičara, da uzalud potroše pare na takve stvari. Sada se dozivaju pameti", kaže analitičar Bernštajna, Maks Vorbarton, uz opasku da auto proizvođači ne bi trebalo da se bave saobraćajem kao ni što Erbas ili Boing ne bi trebalo da vode aviokompanije.

PROČITAJTE I OVO

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image