Vlada Srbije donela je, kao što je i najavljeno, konkretne mere podrške za kupovinu ekoloških - električnih i hibridnih – vozila. Donošenje ove dugoročno veoma važne mere nije poremetilo ni urgentno stanje zbog korona virusa, pa sada znamo da će svako ko se odluči da kupi "ekološki" automobil dobiti nazad 2.500 do 5.000 evra.
Ma koliko simbolična bila, i verovatno praktično bez uticaja na stanje (praženjenje) budžeta u kome je za ovu meru Vlada previdela milion evra, odluka Vlade je veoma važna za širenje svesti o sve urgentnijoj potrebi prebacivanja transporta na tehnologiju koja značajno manje (hibridna vozila) ili uopšte ne zagađuje životnu sredinu izduvnim gasovima i po zlu čuvenim suspendovanim česticama (PM-10 i PM-2,5).
I za ma koje se još od mogućnosti subvencija, o kojima smo pisali, Vlada opredeli pored ovog iznosa za najviše 200 električnih vozila, ono što je trenutno nepromenjivo je da će vozači električnih automobila, a njih u Srbiji prema evidenciji Asocijacije uvoznika automobila i delova trenutno ima samo 145 električnih vozila i 342 vozila na hibridni pogon (od 1,9 miliona registrovanih automobila), imati jednu ogromnu prednost i jednu isto tako veliku manu – dopunjavanje električnom energijom.
Električna i hibridna vozila danas imaju samo dve prepreke pa da preplave svet i učine ga mnogo podnošljiviji za život– zasad još preveliku cenu (koja se kompenzuje subvencijama države) i mrežu javnih i privatnih punjača.
U oba slučaja u Srbiji je situacija mnogo gora nego u razvijenom svetu. Niko ne zna tačno koliko je punjača dostupno u Srbiji. Ne računajući kućne, privatne punjače, na javnim mestima i kod firmi ima ih dvadesetak u Beogradu, prema podacima aplikacije PlanPlus i još toliko po Srbiji, prema aplikaciji Plugshare, i to prilično neravnomerno raspoređenih. Tako da ako želite da se vozite na struju, možda ćete morati da se preselite.
U dogledno vreme situacija će se poboljšati samo za turiste, a potrebama vozača e-automobila u gradovima, da ne kažemo po selima, ne bavi se trenutno niko.
JP Putevi Srbije planira postavljanje još tri ultra brza elektropunjača, snage 175 kW, na platou bivše naplatne stanice "Niš" i po jedan punjač u oba smera na naplatnoj stanici "Beograd", a nakon toga dodatnih deset elektropunjača, snage 50 kW na ključnim lokacijama glavnih putnih pravaca.
U Putevima Srbije kažu za MONDO da rade na kreiranju proaktivne politike razvoja i realizacije mreže električnih punjača na prioritetnim putnim pravcima u Republici Srbiji, a u planu je i izrada strategije za razvoj mreže električnih punjača i razvijanje platforme za naplatu korišćenja usluge punjenja, s obzirom na to da bi se pomenuta infrastruktura finansirala iz budžeta Republike Srbije.
Tu dolazimo do, zasad, ogromne prednosti nekog ko vozi električni ili hibridni automobil u Srbiji – struja kao gorivo mu je besplatna, bilo da puni na autoputu, ili u, recimo, javnoj garaži (Parking servisa) na Obilićevom vencu u Beogradu.
"U Srbiji niko ne naplaćuje punjenje automobilskih baterija strujom jer za to nema zakonskog osnova. Da bi neko tu struju prodavao morao bi da bude registrovan i da ima licencu kao i svaki drugi prodavac struje za domaćinstvo ili privredu. To se, naravno, nikom ne isplati čak i kada bi se lak dolazilo do dozvole, tako da punjači danas više služe u reklamne svrhe nego u prave", kaže Aleksandar Jovanović iz firme "Rasina" iz Beograda (Mali Požarevac), jednog od nekoliko domaćih proizvođača punjača za električne automobile.
Jovanović ističe da manje AC punjače vlasnici elektrovozila instaliraju kod kuće, i eventualno neke firme ili hoteli na svojim parkinzima, ali da je to više radi marketinga. Eventualno danas neko "zarađuje" na punjenju automobila u Srbiji tako što naplati parking sa punjačem 200 dinara sat umesto 50.
"Cene punjača nisu ni male, ni velike, zavisno kako gledate na to što dobijate besplatnu ili jeftinu vožnju. Kućni punjači kod nas na tržištu su oko 400 € (AC 6,6kW - 10kWh), oni koji se postavljaju recimo po parkinzima firmi, hotela ili tržnih centara, oko 1.200 evra (AC do 16kW). Čak i u inostranstvu, gde se punjenje suda plaća, vožnja na struju je tri do četiri puta jeftinija nego recimo na benzin", kaže Jovanović.
Veliki DC punjači čekaju svoje vreme, i tržište, jer su za njih ipak potrebne investicije i izgradnja pratećeg energetskog objekta (trafoa), tako da nemaju mnogo smisla najave o dolasku investitora iz inostranstva ili ulaganjima domaćih kompanija u biznis (sa punjačkim stanicama) koji zapravo još ne postoji.
"To je preskupo za naše uslove da bi se neko time bavio. Sama putna stanica sa više punjača AC i DC varijante košta oko 10.000€. A ona uz to zahteva mali trafo od 250kW ili 400 kW, koji košta 10.000€ do 12.000€, koliko košta i pristupni vod do mreže EPS-a, pa vi vidite...", kaže Aleksandar Jovanović.
Tužna partija Partizana: Navijači promrzli i nisu videli ama baš ništa!
Kraj serije "Sablja": Večeras gledamo finale trilera o ubistvu premijera Zorana Đinđića, evo šta nas očekuje
Temperatura pada na -15 stepeni! Čubrilo otkrio detaljnu prognozu za zimu, evo kada će u Srbiji biti najhladnije
Kakav debakl Hrvatske u košarci, i to od Bosne! Odlazak na Eurobasket će biti nemoguća misija
Putin je zbog ovog oružja naredio napad hipersoničnom raketom: Ubijen važan ruski general i 500 Severnokorejaca