• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

NE DAJTE DA VAS VARAJU! U ovim slučajevima imate pravo na REKLAMACIJU i tad moraju da vam vrate novac!

Autor Marija Ivetić

Ogroman broj pritužbi godinama stiže do Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača NOPS.

 kupovina reklamacija obuca odeca reklamiranje Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Svaki drugi par obuće kupljen na našem tržištu, pa čak i onaj renomiranih proizvođača, potrošači reklamiraju zbog nekog nedostatka. Ovo je i jedan od najvećih potrošačkih problema u Srbiji, a to pokazuje i ogroman broj pritužbi koje već godinama stižu do Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača NOPS.

Možda će vas zanimati

Razlog je, kažu, to što prilikom uvoza proizvoda ne postoje utvrđeni standardi kojima bi se propisao odgovarajući kvalitet. Kupci se žale, a trgovci najčešće odbijaju te reklamacije uz obrazloženje da „obuća ima mehaničko oštećenje, neadekvatno je korišćena ili održavana". Od tog trenutka, kažu u NOPS-u, potrošači ulaze u začarani krug dokazivanja da se nesaobraznost na proizvodu nije dogodila njihovom krivicom, nego da je očigledno kvalitet loš.

"Oni nam se zatim obrate, pa udruženje pregovara s trgovcem, pokušava da reši spor, dostavlja im se dokumentacija, obuća šalje na ekspertizu… Naravno, potrošačima ovo sve zvuči previše komplikovano, pa najčešće odustanu od svega, mada ima i onih koji idu i na sud", kaže Mladen Alfirović, pravni savetnik NOPS-a.

Šta bi kupci koji nisu zadovoljni odgovorom na podnetu reklamaciju trebalo da znaju i kako da reše problem, objašnjavaju u ovoj organizaciji.

Kako kažu, sve zavisi od toga koliko je vremena prošlo od kupovine. Ukoliko se na obući ili odeći pojavi nesaobraznost (odšije se, odlepi se đon i sl.) u prvih šest meseci od kupovine, po zakonu se smatra da je proizvod prodat s navedenim nedostatkom.

"Dakle, ukoliko se oštećenje uočeno u prvih šest meseci od kupovine reklamira i reklamacija se odbije, trgovac ima obavezu da takvu odluku stručno obrazloži i dokaže da je potrošač (nestručnim rukovanjem, neadekvatnim održavanjem i sl.) odgovoran za nedostatak. „Stručno rukovanje" obućom i odećom podrazumeva njihovu redovnu, uobičajenu upotrebu i da nije došlo do mehaničkog oštećenja na istoj, dok „adekvatno održavanje" podrazumeva održavanje i čišćenje obuće u skladu s deklaracijom", objašnjava pravni savetnik NOPS-a.

Kako ističe, najveći broj trgovaca obuću i odeću (navodno) prosleđuje u ustanove koje se bave izdavanjem stručnih mišljenja (najčešće „Jugoinspekt", „Tekstilinspekt", CIS, „Profilab"), i na taj način obrazlažu svoju negativnu odluku, mada, kaže Alfirović, iskustvo pokazuje da obuća često i ne stigne do bilo kakve ustanove, već se odgovori i obrazloženja formiraju na licu mesta, u maloprodajnom objektu.

U NOPS-u kažu da u našoj zemlji ne postoji akreditovana laboratorija koja je sertifikovana za kontrolu kvaliteta odeće, obuće i tekstila, zbog čega godinama insistiraju da se to promeni.

Šta radi Tržišna inspekcija

Ova inspekcija ne rešava problem potrošača. Njihova nadležnost je da provere formalnosti propisane zakonom, kao što su način odgovora na reklamaciju, poštovanje procedure u vezi s reklamacijama, ali i rokovima za odgovor i rešavanje reklamacije. Iako oni ne rešavaju problem potrošača direktno, često upravo propust koji konstatuje inspekcija predstavlja pomoć udruženju potrošača za lakše rešavanje spora sa trgovcem.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

(Mondo/Politika)

Pročitajte i ovo

Komentari 8

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

ускее1512

И овај је све рекао а ништа није рекао! Порука је она коју смо знали" Шанса да вам признају рекламацију је 1% и зависи искључиво од жеље продавца"

DžoMa

U Fashion & Friends možete slobodno da zaboravite da će vam zameniti obuću ili vratiti pare, čak i ako je feler nastao posle par meseci ili nekoliko nošenja. Toliku neprofesionalnost i bezobrazluk u životu nisam video

Tamara

@DžoMa Isti problem sam imala i ja. Kupljena jakna marke Timberland, placena 15.000 dinara na popustu (prava cena samoo 50.00 dinara). Posle tri dana jakna pocinje da bledi, puca materijal, kida se, dve reklamacije odbijene.

special image