Srbija je još daleko iza razvijenih evropskih zemalja po broju registrovanih električnih i hibirdnih automobila, ali broj ovih vozila na našim putevima i tržišna ponuda rastu.
Trenutno, na našim putevima ima oko 4.000 elektro i hibridnih vozila, pokazuju podaci Ministarstva za zaštitu životne sredine. Veliki deo vlasnika odlučio se za kupovinu polovnih električnih automobila različitih proizvođača.
Prednosti ove vrste automobila su to što ne troše gorivo i što postoji mogućnost da se dobiju državne subvencije, dok su mane koje se najčešće navode visoke cene i čekanje na punjenje baterije, kažu upućeni za MONDO.
NIJE TAKO UDOBAN, ALI SE ISPLATI
Vlasnik električnog automobila kaže za MONDO da postoji niz prednosti električnih automobila u odnosu na standardne i da mu se kupovina isplatila.
"Sa jednim punjenjem, automobil kompanije do koje sam kupio auto može da pređe od 100 do 120 kilometara i da razvije brzinu od 60 kilometara na sat. Pogodnost je to što ne troši nikakvo gorivo, već struju koju imate u svojoj garaži. Napuni se na običnom štekeru od 220 volti. Automobil nije udoban kao luksuzni dizelaši i nema takvu opremu, ali se kupovina ovog vozila isplati za dve godine, kada se računa koliko novca se godišnje daje za gorivo", kaže Aleksandar Savić.
PUNJAČI NA PUMPAMA I KOD KUĆE
Svetska statistika pokazuje da 95 odsto korisnika ipak puni svoja vozila na kućnom punjaču u 90 odsto slučajeva. Takođe, brži punjač, tzv AC punjač koji će kola napuniti za okvirno 4 sata možete instalirati kod kuće ako postoji trofazna struja I 16 ampera po fazi.
Vozači u Srbiji najčešće koriste skromnu infrastrukturu za njihovo punjenje, u javnim garažama i pojedinim benzinskim stanicama, koje postavljaju različite kompanije.
"U Srbiji su postaviljeni takozvani državni punjači električnih automobila, pet brzih punjača na glavnim putnim pravcima. Postoji tačna procedura koji elektropunjač može da ide na koje mesto, na koju stanicu da se kači i da li u njoj nešto treba da se menja ili ne", kaže za MONDO Aleksandar Savić.
SUBVENCIJE DRŽAVE
Ministarka Irena Vujović nedavno je rekla da Vlada Srbije kroz subvencionisanje kupovine novih električnih i hibridnih vozila i izgradnju neophodne prateće infrastrukture, podstiče prelazak na ekološki čistija vozila.
"Podsticaji za kupovinu novih električnih i hibridnih vozila kreću se od 250 evra za električne mopede i lake tricikle do 5.000 evra za potpuno električna putnička vozila do devet sedišta i laka teretna vozila", navela je ministarka.
CENA OD 30.000 EVRA U PROSEKU?
Ipak, bez obzira na svetski trend, vozači u Srbiji još preferiraju uvezene polovne automobile na standardna goriva kojih se Evropljani odriču.
"Jedan od razloga je i loša informisanost kada su u pitanju električni automobili, ali i cene ovih vozila, koje su često više nego cene standardnih automobila", kaže vlasnik Aleksandar Savić.
Masovno usvajanje električnih automobila će se desiti kada neki prosečan model bude koštao oko 30.000 evra, kada bude mogao da ostvari realnu autonomiju od najmanje 450 kilometara, a da baterija može u potpunosti da se napuni za 31 minut, pokazuju pojedIna istraživanja.
POVLAČENJE ZBOG POŽARA
Osim toga, potrebno je na svetskom nivou proveriti i utvrditi bezbednost baterija koje se koriste na ovim automobilima.
"Hjundai iz Njujorka povući će 82.000 električnih automobila širom sveta kako bi zamenili baterije nakon 15 izveštaja o požarima. Kvarovi na električnim automobilima mogli stvoriti pozamašne troškove za proizvođače automobila, barem u bliskoj budućnostI", pišu svetski mediji.
Dok pojedini proizvođači i vlasnici kažu da su električni automobili namenjeni pre svega zbog smanjenja zagađenja vazduha, pojedini ekolozi tvrde da litijumske baterije i punjenje na struju nije potpuno ekološko, budući da se struja dobija iz elektrana.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
Sa Bolombojem je druga priča! Vojnik Zvezde se vratio, a jedan važan detalj može da "pogura" tim do plej-ofa
Jovanović spasao Partizan: Odbranio penal, "zaključao" gol i sačuvao tri boda za kraj godine!
Partizan je u problemu, a postoji samo jedno rešenje: Prvi ispit je pao, vreme je za popravni!
Prvo oglašavanje Čede Jovanovića o razvodu: "Nešto se čoveku desi što ne može da sanja, ja sam to doživeo "
Ovo je trudna verenica ubijenog Nikole iz Kaluđerice: Napadači pucali kroz prozor, čula se vriska i škripa guma