Nakon kupovine u prodavnicama ili buticima mnogi kupci smatraju da imaju zakonsko pravo da robu zamene ukoliko im se ne dopada i nije oštećena, atu mogućnost shvataju "zdravo za gotovo".
Međutim, prema našem zakonu, zamena neoštećene robe za boju, veličinu ili drugi proizvod zapravo zavisi od dobre volje prodavca, osim ako nije u pitanju kupovina preko interneta i na legalnim mestima van prodavnica, kažu za MONDO iz Nacionalne organizacije potrošača.
Upravo zbog toga što zakon propisuje jedno, a praksa je često nešto sasvim drugo, nekoliko kupaca je za naš portal ispričalo svoje iskustvo sa zamenom robe.
KAKVA SU ISKUSTVA GRAĐANA?
Dragica Radosavljević (32) iz Beograda kaže za MONDO da je više puta vratila kupljenu robu u butik, kada se ispostavilo da joj nije odgovarala.
"Dešavalo se da se ispostavi da mi garderoba ili obuća ne odgovara, ili sam je dobila na poklon. Jednom sam tražila zamenu, a drugi put povraćaj robe. U prvom slučaju nije bilo problema, jer je račun bio u roku, a garderoba sa etiketom nenošena. U drugom slučaju, kada je trebalo da vrate novac, to nisu hteli da urade dok nisam spomenula inspekciju. Radila sam u butiku i znam da imaju mogućnost da vrate novac, i zato sam insistirala. Na kraju sam uspela i novac mi je vraćen", kaže Dragica za MONDO.
S druge strane, postoje i drugačija iskustva, kada su prodavci odbili da izvrše povraćaj novca i da zamene robu za drugi proizvod istog prodajnog lanca, samo iz drugog objekta.
"Kupio sam patike na poklon i boja nije odgovarala. Oni u radnji nisu imali drugu boju, a nisu dozvolili da se roba zameni u njihovoj prodavnici na drugoj lokaciji. Za povraćaj novca nisu hteli ni da čuju. Smatrao sam da sam prevaren kao kupac, jer mi praktično nisu ostavili nikakvu mogućnost", kaže za MONDO Marijan Novaković iz Novog Sada.
ZAMENA U RADNJI JE DOBRA VOLJA PRODAVCA
Zoran Nikolić, podpredsednik Nacionalne organizacije potrošača, kaže za MONDO da roba kupljena u prodavnici ne može da se vrati zato što nam se ne dopada ili nam ne odgovara, a da pritom nema nikakvo oštećenje.
"Prema zakonskim pravilima, ako kupimo robu u prodavnici, podrazumeva se da smo je dobro videli i procenili, zbog čega po zakonu ne možemo da je vratimo ukoliko nam se ne dopada. Ako roba nema nikakva oštećenja zbog kojih može da se izvrši reklamacija, zamena za drugi proizvod ili povraćaj novca je dobra volja prodavca. On to po zakonu može, ali ne mora da izvrši. Čak i kada je u pitanju poklon, pretpostavka je da ste robu dobro procenili i većina prodavaca izlazi u susret za zamenu za drugi proizvod, ali ne i za povraćaj novca”, kaže Zoran NIkolić za MONDO.
Ovakav zakon sprečava mogućnost zloupotrebe, jer u suprotnom postoji rizik da se roba neprestano kupuje i vraća za novac, zbog čega bi prodavci bili na gubitku, napominju iz Nacionalne organizacije.
PREKO INTERNETA VRAĆAMO KADA NAM SE NE SVIĐA
Prema rečima Zorana NIkočića, zakon o pravima kupaca u registrovanim pordavnicama i buticima je vrlo jasan.
"Kada kupimo robu izvan prodavnica, imamo pravo da odustanemo od kupovine u roku od 14 dana bez obzira na sve. Kada je internet prodaja u pitanju, imamo pravo da vratimo robu bez obrazloženja, što nemamo mogućnost u regularnim prodavnicama. To se odnosi i na vašare i uličnu prodaju, pod uslovom da su prodavci legalni i registrovani. Kada kupimo robu na taj način, znači da postoji mogućnost da je nismo dobro procenili i zbog toga postoji pravo zamene", kaže za MONDO Zoran Nikolić.
U slučaju interent kupovine, ako dođe do greške prodavca, povraćaj se vrši o njegovom trošku. Ako se vraća roba zato što nam se ne dopada, troškove snosi kupac, upozoravaju iz organizacije.
REKLAMACIJA SE DOKAZUJE
U slučaju reklamacije, važe drugačija pravila nego kod zamene i kupac ima pravo da robu vrati i zameni za drugi proizvod, kaže naš sagovornik.
"Šta će biti sa robom nakon kupovine je odgovornost kupca. Ako dođe do mehaničkog oštečenja zbog lošeg kvaliteta, reklamacija se dokazuje na objektivan način. Prvih šest meseci reklamacija je trošak na teret poslodavca, a nakon tog perioda kupac snosi troškove reklamacije. Ova pravila važe bez obzira na cenu robe", kaže NIkolić.
KUPCI GREŠE JER IMAJU LOŠE NAVIKE?
Prema iskustvu iz prakse, kupci najčešće greše jer ne čitaju deklaracije i održavaju odeću i obuću na pravi način, kaže Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača.
"Glavna greška kupaca jeste što ne pročitaju na koji način se roba održava. Imamo nove tehnologije izrade robe, a stare navike. To znači da obuću često preremo u veš mašini ili deteržentom, umesto da pročitamo dekaraciju . Na taj način se roba uništi i prodavac nije dužan da je zameni", kažu iz organizacije.
Zvezdina proslava jesenje titule sa stilom: Nova goleada na Marakani!
Ameri hoće Stojakovića da bi nas pobedili: Srbija i Grčka u strahu, SAD hoće da otme Andreja!
Tri noćenja na Zlatiboru 460.000 dinara! Turisti šokirani cenama za Novu godinu, od cifre će vam se zavrteti
Mondo ukrštenica za 22. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
"Nemoj da snimaš, a ti ne smeš u Beograd jer vređaš sve Srbe": Isplivao novi snimak haosa Lalatovića i Dudića!