"PRODAVAC NE BI ZAMENIO PATIKE DA NISAM ZAPRETILA INSPEKCIJOM": Evo u čemu grešimo kada kupujemo i KOJA SU NAŠA PRAVA | Mondo Portal

  • Izdanje: Potvrdi
Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

INTERNET KUPOVINA I PRODAVNICE

"PRODAVAC NE BI ZAMENIO PATIKE DA NISAM ZAPRETILA INSPEKCIJOM": Evo u čemu grešimo kada kupujemo i KOJA SU NAŠA PRAVA

Autor Aleksandra Vasić
Autor Aleksandra Vasić

Česta je zabluda da imamo pravo na zamenu i povraćaj novca po zakonu. Potrošači oštećuju robu lošim navikama, kažu iz Nacionalne organizacije za MONDO.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Nakon kupovine u prodavnicama ili buticima mnogi kupci smatraju da imaju zakonsko pravo da robu zamene ukoliko im se ne dopada i nije oštećena, atu mogućnost shvataju "zdravo za gotovo". 

Međutim, prema našem zakonu, zamena neoštećene robe za boju, veličinu ili drugi proizvod zapravo zavisi od dobre volje prodavca, osim ako nije u pitanju kupovina preko interneta i na legalnim mestima van prodavnica, kažu za MONDO iz Nacionalne organizacije potrošača. 

Upravo zbog toga što zakon propisuje jedno, a praksa je često nešto sasvim drugo, nekoliko kupaca je za naš portal ispričalo svoje iskustvo sa zamenom robe.

Možda će vas zanimati

KAKVA SU ISKUSTVA GRAĐANA?

Dragica Radosavljević (32) iz Beograda kaže za MONDO da je više puta vratila kupljenu robu u butik, kada se ispostavilo da joj nije odgovarala. 

"Dešavalo se da se ispostavi da mi garderoba ili obuća ne odgovara, ili sam je dobila na poklon. Jednom sam tražila zamenu, a drugi put povraćaj robe. U prvom slučaju nije bilo problema, jer je račun bio u roku, a garderoba sa etiketom nenošena. U drugom slučaju, kada je trebalo da vrate novac, to nisu hteli da urade dok nisam spomenula inspekciju. Radila sam u butiku i znam da imaju mogućnost da vrate novac, i zato sam insistirala. Na kraju sam uspela i novac mi je vraćen", kaže Dragica za MONDO. 

S druge strane, postoje i drugačija iskustva, kada su prodavci odbili da izvrše povraćaj novca i da zamene robu za drugi proizvod istog prodajnog lanca, samo iz drugog objekta. 

"Kupio sam patike na poklon i boja nije odgovarala. Oni u radnji nisu imali drugu boju, a nisu dozvolili da se roba zameni u njihovoj prodavnici na drugoj lokaciji. Za povraćaj novca nisu hteli ni da čuju. Smatrao sam da sam prevaren kao kupac, jer mi praktično nisu ostavili nikakvu mogućnost", kaže za MONDO Marijan Novaković iz Novog Sada. 

ZAMENA U RADNJI JE DOBRA VOLJA PRODAVCA

Zoran Nikolić, podpredsednik Nacionalne organizacije potrošača, kaže za MONDO da roba kupljena u prodavnici ne može da se vrati zato što nam se ne dopada ili nam ne odgovara, a da pritom nema nikakvo oštećenje.

"Prema zakonskim pravilima, ako kupimo robu u prodavnici, podrazumeva se da smo je dobro videli i procenili, zbog čega po zakonu ne možemo da je vratimo ukoliko nam se ne dopada. Ako roba nema nikakva oštećenja zbog kojih može da se izvrši reklamacija, zamena za drugi proizvod ili povraćaj novca je dobra volja prodavca. On to po zakonu može, ali ne mora da izvrši. Čak i kada je u pitanju poklon, pretpostavka je da ste robu dobro procenili i većina prodavaca izlazi u susret za zamenu za drugi proizvod, ali ne i za povraćaj novca”, kaže Zoran NIkolić za MONDO. 

Ovakav zakon sprečava mogućnost zloupotrebe, jer u suprotnom postoji rizik da se roba neprestano kupuje i vraća za novac, zbog čega bi prodavci bili na gubitku, napominju iz Nacionalne organizacije. 

PREKO INTERNETA VRAĆAMO KADA NAM SE NE SVIĐA

Prema rečima Zorana NIkočića,  zakon o pravima kupaca u registrovanim pordavnicama i buticima je vrlo jasan.

"Kada kupimo robu izvan prodavnica, imamo pravo da odustanemo od kupovine u roku od 14 dana bez obzira na sve. Kada je internet prodaja u pitanju, imamo pravo da vratimo robu bez obrazloženja, što nemamo mogućnost u regularnim prodavnicama. To se odnosi i na vašare i uličnu prodaju, pod uslovom da su prodavci legalni i registrovani. Kada kupimo robu na taj način, znači da postoji mogućnost da je nismo dobro procenili i zbog toga postoji pravo zamene", kaže za MONDO Zoran Nikolić.

U slučaju interent kupovine, ako dođe do greške prodavca, povraćaj se vrši o njegovom trošku. Ako se vraća roba zato što nam se ne dopada, troškove snosi kupac, upozoravaju iz organizacije.

REKLAMACIJA SE DOKAZUJE

U slučaju reklamacije, važe drugačija pravila nego kod zamene i kupac ima pravo da robu vrati i zameni za drugi proizvod, kaže naš sagovornik. 

"Šta će biti sa robom nakon kupovine je odgovornost kupca. Ako dođe do mehaničkog oštečenja zbog lošeg kvaliteta, reklamacija se dokazuje na objektivan način. Prvih šest meseci reklamacija je trošak na teret poslodavca, a nakon tog perioda kupac snosi troškove reklamacije. Ova pravila važe bez obzira na cenu robe", kaže NIkolić. 

KUPCI GREŠE JER IMAJU LOŠE NAVIKE?

Prema iskustvu iz prakse, kupci najčešće greše jer ne čitaju deklaracije i održavaju odeću i obuću na pravi način, kaže Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača. 

"Glavna greška kupaca jeste što ne pročitaju na koji način se roba održava. Imamo nove tehnologije izrade robe, a stare navike. To znači da obuću često preremo u veš mašini ili deteržentom, umesto da pročitamo dekaraciju . Na taj način se roba uništi i prodavac nije dužan da je zameni", kažu iz organizacije. 

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

Pročitajte još

Inicijalizacija u toku...

Komentari 3

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Nina

Pa cime oprati obucu, ako ne deterdzentom?

Bracika

.. znaju da posalju patike sa sitnom falinkom koju niko ne bi uzeo u radnji, a tamo je ionako veca cena. Ali glat sam dolazio u radnju i zamenio 2x. Zna da te voza ali mu kazes da nisi iz tog grada da zuris i sl. Samo presija samo pritisak! vika dreka🦾

doom

Agencija za zaštitu potrošača (ili kako god da se već zove) se brine za profit prodavaca! :D Zamena ili vraćanje para za neoštećenu robu sa etiketom je dobra volja prodavca i to je što se tiče lika koji štiti potrošača sve ok. Ništa on tu ne bi dirao?

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU