• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

AKO KUPUJETE ONLAJN OVE PODATKE NE OSTAVLJAJTE! Karte za utakmice posebno RIZIČNE - NBS otkrila kako prepoznati PREVARU!

Autor Jana Desovski

Raste broj prevara na internetu, a Narodna banka Srbije je dala nekoliko saveta kako ih izbeći tokom onlajn kupovine.

 Kako da se zaštitite od prevara na internetu Izvor: Klever LeveL/ShutterStock.com/Youtube/Narodna banka Srbije/National Bank of Serbia/Screenshot

Polako se bliži kraj godine, a s njim i vreme praznika i praznične kupovine. Svedoci smo da je kupovina preko interneta danas postala veoma popularna svuda u svetu, pa i kod nas. Podaci Narodne banke Srbije pokazuju da onlajn kupovina robe i usluga platnim karticama i elektronskim novcem stalno raste, a posebno raduje to što procentualno najviše rastu transakcije u domaćoj valuti, što znači da je elektronska trgovina u punom zamahu u našoj zemlji, da se menjaju kupovne navike naših građana i privrede, kao i da raste poverenje u domaće internet trgovce. Ovo je nekoliko saveta za zaštitu na Internetu i kako pravilno da kupujete, a da ne budete prevareni.

Vodite računa o ostavljanju podataka

Zadržite dozu sumnje prema primamljivim ponudama, jer ako izgledaju previše dobro da bi bile istinite, verovatno su lažne. "Ono što je posebno važno napomenuti i što korisnici moraju da znaju jeste da se promocije, pogodnosti i sl. kod transakcija platnim karticama ne organizuju na Fejsbuku i drugim društvenim mrežama, već da pogodnosti obezbeđuju banke ili poznati trgovci u saradnji s bankama i da takve informacije korisnicima platnih kartica dostavlja banka putem kanala komunikacije koji su korisnici ugovorili s bankama”, istakao je savetnik u Odseku za tehnologiju i razvoj "Dinakard" sistema NBS Milan Martinović.

Kupovina preko interneta
Izvor: Youtube/Narodna banka Srbije/National Bank of Serbia

Primera radi, pogodnosti kod banaka su da, ako ostvarite određen broj transakcija ili promet u određenom periodu, banka vas može osloboditi određene naknade ili ćete kod trgovaca dobiti popust kupovinom nekog proizvoda, ali ćete plaćati na standardni način i nikada nećete morati da unosite ili dostavljate podatke o platnoj kartici kako biste ostvarili određenu pogodnost, posebno ne preko društvenih mreža.

Kupujte preko zvaničnog sajta prodavnice

Milan Martinović ističe da ne treba ostavljati svoje podatke na internet lokacijama do kojih ste došli preko linka, jer to mogu biti lažne stranice koje veoma podsećaju na prave. "Ako veb-sajt liči na onaj koji ste ranije koristili, ali su domensko ime ili naziv prodavnice drugačiji, najverovatnije je u pitanju lažna stranica", kaže on.

Navijači na meti

Stručnjaci za informatičke tehnologije upozorili su pred početak SP u Kataru, da se na internetu nalazi veliki broj sajber kriminalaca i lažnih, tzv. fišing sajtova, pišu Novosti. Koristeći ovu sportsku manifestaciju, različitim prevarama kradu novac i lične i bankovne podatke građana širom sveta. Najčešće se prevare dešavaju prilikom kupovine karata za utakmice, jer se one mogu nabaviti isključivo putem interneta.

Sledeći način krađe podataka i novca je preko lažnih sajtova za prodaju avio-karata za Dohu, koji se mogu prepoznati po lošem pravopisu, sveže registrovanom domenu i ograničenoj funkcionalnosti.

 Ako niste sigurni u ispravnost sajta, ne ostavljajte čak ni broj telefona kao kontakt za dostavu. I ovaj podatak može biti zloupotrebljen – oni koji se bave zloupotrebama na taj broj će poslati kod za verifikaciju internet plaćanja, koji izgleda kao da ga je poslala banka.

Nikada ne unosite PIN

Milan Martinović je posebno naglasio da se kod kupovine na internetu ne koristi PIN, tako da zahtev za unos PIN-a direktno ukazuje na mogućnost zloupotrebe podataka. "Takođe, ne šaljite foto-kopiju kartice (ili drugog dokumenta) mejlom, u inboks stranice na društvenim mrežama ili slično. Banke vam nikada neće tražiti da mejlom ili porukom promenite svoje podatke, potvrdite lozinku ili slično", istakao je Martinović. Navodi i primer: ako dobijete imejl-poruku koja liči na poruku od banke ili druge finansijske institucije, a kojom se od vas zahteva upisivanje podataka s kartice, sasvim je izvesno da se radi o tzv. fišing (eng. phishing) prevari. Pored toga, kada su same platne kartice u pitanju, neophodno je da karticu čuvate na sigurnom mestu i da trocifreni broj na poleđini kartice (CVV2, CVC2) ne delite s drugima.

Milan Martinović savetuje i da se izbegava kupovina s javno dostupnih bežičnih mreža i deljenih računara, jer postoji mogućnost da su zaraženi nekim virusom koji može da preuzme vaše podatke o platnoj kartici.

Internet prodavnicu uvek proverite ako niste prethodno na njoj kupovali (npr. koristeći preporuke s Gugla ili sajt TrustPilot).

Takođe, Milan Martinović je naglasio da treba posebno proveriti da li se radi o registrovanom prodavcu ili prodavcu koji posluje u sivoj zoni, da se obrati pažnja na sve poruke koje u sebi imaju nepravilnosti. Posebno treba biti oprezan i kada su u pitanju nove internet prodavnice, prodavnice koje nemaju komentare drugih kupaca ili koje prodaju proizvode po neuobičajeno niskim cenama.

Podaci o prodavcu mogu se proveriti i na sajtu Agencije za privredne registre. On ukazuje da korisnici treba da provere i da li adresa internet stranice na kojoj neko želi da obavi plaćanje počinje sa https i da obrate pažnju na simbol katanca. Ukoliko je označen crvenom bojom ili ako pretraživač izbaci upozorenje da sertifikat nije validan, ne bi trebalo unositi podatke.

(MONDO)

Pročitajte i ovo

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image