Narodna banka Srbije je utvrdila određene nepravilnosti koje se odnose na postupanje banaka prema fizičkim licima korisnicima tzv. "neaktivnih" tekućih računa. Radi se o računima koje korisnici dugi niz godina nisu upotrebljavali za izvršavanje platnih transakcija, a na kojima postoji njihovo određeno dugovanje, koje je usled dugogodišnje naplate naknade za održavanje računa i kamate na nedozvoljeno prekoračenje, odnosno zatezne kamate, značajno uvećano. Kod nekih računa je negativan saldo postojao već u trenutku izvršenja poslednje transakcije od strane korisnika, dok je u određenim slučajevima obračunavanjem naknade za održavanje računa korisnik uveden u nedozvoljeno prekoračenje, nakon čega je započet obračun kamate. 

Ukupno 16 banaka trajno otpisalo svoja potraživanja po osnovu neaktivnih računa u iznosu od 2,2 milijarde dinara, a otpisom (potpunim ili delimičnim) je obuhvaćeno oko 157.000 korisnika.

Za Mondo je govorio vlasnik i generalni direktor portala Kamatica, Dušan Uzelac, rekavši da ovakvu odluku Narodne Banke Srbije smatra izuzetno dobrom po klijente.

"Neaktivni računi rezultat su jedne loše bankarske poslovne prakse, jer su najpre omogućile otvaranje računa u svega nekoliko koraka, a onda nas iste te banke odgovaraju na različite načine od zatvaranja računa, odnosno komplikuju proces zatvaranja", kaže Uzelac za naš portal i dodaje:

"Narodna banka Srbije uradila je nešto što ide u korist klijentima banaka. To u stvari znači da banke više nemaju pravo da pokreću postupak prinudne naplate, a podaci o potraživanju se brišu i iz evidencije Kreditnog biroa, i to najkasnije nakon isteka tri godine od kada su u skladu sa mišljenjem Narodne banke Srbije bili ispunjeni uslovi za otpis tih potraživanja."

Kako navodi naš sagovornik, radi se pre svega o "društvenoj meri, jer su korisnici banaka oštećeni, iz razloga što im nije na isti način omogućeno otvaranje i zatvaranje računa".

S obzirom na to da su određene banke po automatizmu zatvorile neaktivne račune, dok druge to nisu uradile, Uzelac objašnjava da je Narodna banka Srbije regulatorno telo koje štiti ne samo interese banaka, već i njenih klijenata. Tako, NBS ima uvid u poslovanje banaka i ne dozvoljava dalje poslovanje sa neaktivnim korisnicima bankarskih usluga. "Naravno, naveći gubitak zbog ovakve mere osetiće najveće banke, one koje broje najveći broj korisnika", zaključuje Uzelac. 

Iz Narodne banke Srbije potvrđeno nam je da su najpre tri banke izvršile otpis u kontrolnim postupcima, a zatim još 16 banaka. "Broj banaka koji posluje u Srbiji se tokom ovog perioda menjao zbog pripajanja i spajanja, ali u svakom slučaju, samo tri banke nisu izvršile otpis, jer nisu bili ispunjeni uslovi", kažu iz NBS za naš portal.

BONUS VIDEO:

Kurir televizija EVO ŠTA SE DEŠAVA SA VAŠIM KREDITOM UKOLIKO BANKA ODE U STEČAJ! Uzelac razotkrio sve nedoumice: Banke imaju "CRNE LISTE"?

 (MONDO/N.D.)