Slušaj vest

Sve veći broj marketa u Srbiji ima samouslužne kase pa se mnogi pitaju da li u budućnosti radno mesto kasirke/kasira odlazi u prošlost. Potrošači koji ih koriste neretko komentarišu da bi cene proizvoda trebalo da budu manje s obzirom na to da u prodavnicama, prema njihovom mišljenju, radi manji broj kasira/kasirki.

Ekonomista i urednik publikacije Strateo Saša Đogović objasnio je za portal MONDO da jeste trend da se smanji broj kasira/kasirki ali da njihovo radno mesto neće biti ukinuto odjednom zbog tradicionalnih potrošača koji zaziru od tehnologije. 

"Oni takođe žele da imaju kontakt sa kasirima dok obavljaju kupovinu, odnosno žele da sa njima popričaju kad dođu u prodavnicu. Međutim, odnos u broju samouslužnih kasa i kasira/kasirki će se s vremenom menjati i sa dolaskom novih generacija će pomenuto radno mesto biti ukinuto", započeo je razgovor naš sagovornik. 

Objasnio je da će ljudi koji su radili za kasom morati da budu prekvalifikovani za obavljanje drugih poslova i da će biti preraspoređeni na druga radna mesta. 

"I kad sve kase budu samouslužne, moraće da postoji osoba koja će ih nadgledati. Takođe, iza kupaca će ostajati kolica i korpe koje neko treba da skloni, rafovi sa robom će morati da se popunjavaju. Veštačka intelignecija će svakako smanjiti potrebu za manuelnim radom ali će dovesti i do otvaranja novih radnih mesta i tražiće se novi profili ljudi", istakao je Đogović. 

Naš sagovornik je takođe napomenuo da nema razloga da se smanje cene proizvoda zbog samouslužnih kasa jer one predstavljaju pogodnost za potrošače da ne čekaju u redovima. 

Mišljenje profesora na Ekonomskom fakultetu

Profesor na Ekonomskom fakultetu Ljubodrag Savić naveo je za portal MONDO da ne veruje da kasiri/kasirke odlaze u prošlost objašnjavajući da nije moguće da do toga dođe iz dva razloga. 

"Prvi razlog je što postoji veliki broj ljudi koji ne žele da koriste samouslužne kase. Drugi razlog je što bi veći broj kupaca promenio prodavnicu kad bi u njoj postojale jedino samouslužne kase. Verovatno je da se ide ka tamo da se smanji broj kasira/kasirki ali, po mom mišljenju, to radno mesto će uvek postojati", kazao je Savić. 

I profesor na Ekonomskom fakultetu smatra da će se "višak" kasira/kasirki prekvalifikovati da obavlja druge poslove i da smanjenje njihovog broja neće uticati na to da cene proizvoda budu manje. 

"U odnosu potrošača i trgovaca svako gleda sebe. Potrošač želi da prođe što jeftinije, a trgovac želi proizvod da naplati što skuplje", zaključio je razgovor za MONDO Ljubodrag Savić.

Sindikat Radnika Srbije

Doktor ekonomskih nauka iz Sindikata Radnika Srbije Goran Pećanac objasnio je za naš portal da kasiri ne odlaze u prošlost mada je sve veći trend uvođenja samouslužnih kasa.

"Razlozi su što se na tim kasama plaća elektronski to jest karticama a veliki deo naše populacije, posebno starije, taj vid plaćanja ne koristi. Mnogi potrošači još uvek imaju strah od noviteta koju donose samouslužne kase. Često se dešava da potrošač ne može da očita bar kod proizvoda. Još jedan razlog je mogućnost podizanja novca kod kasira bez odlaska u banku ili na bankomat", započeo je razgovor naš sagovornik. 

Istakao je da u svetu postoje marketi koji imaju jedino samouslužne kase dodajući da to kod nas nije slučaj. Napomenuo je da uvođenje samouslužnih kasa ne smanjuje broj zaposlenih jer njih, prema njegovim rečima, zaista mnogo nedostaje.

"Uvođenje samouslužnih kasa trenutno ne utiče ni na ekonomiju jer se ne smanjuje broj zaposlenih. Inače, kasiri/kasirke će, kad za to dođe vreme, biti prekvalifikovani da obavljaju druge poslove poput magacionera, vozača, mesara, vozača viljuškara i tako dalje", kazao je Pećanac. 

Za portal MONDO doktor ekonomskih nauka je zaključio razgovor navodeći da će u slučaju da samouslužne kase postanu dominantan vid naplate sindikati zahtevati smanjenje cena proizvoda kao i povećanje zarade zaposlenih. 

BONUS VIDEO: 

Tiktok/@agooddaytobeblackvegan Prodavnica