Slušaj vest

Kako povratiti novac za otkazano letovanje od strane putnika ili ukoliko je prekinuto pre vremena pitanje je koje muči turiste svake godine, a ova situacija ponavlja se iz godine u godinu. Statistika pokazuje da tokom turističke sezone od pet do sedam odsto putnika otkaže aranžman. Dok onima koji preko agencije putuju eventualni proces povraćaja novca ide jednostavnije, jer zakon jasno uređuje ovu proceduru, problem nastaje sa onima koji su odmor pogađali usmeno i direktno sa stanodavcima.

"U Grčkoj smo, privatan studijski smeštaj. Rezervisali smo direktno kod njih 10 dana, ali moramo da se vratimo u Beograd nakon 6 dana boravka. Zahtevaju da platimo iznos za 10 dana", glasila je poruka jedne porodice koja je morala da prekine svoj odmor iz opravdanih razloga, uz pitanje kakva su sada njena prava.

S obzirom na činjenicu da nema potpisani dokument koji ovo potvrđuje, za početak ne može da dokaže da je zaista i uplatila, kao ni dokaz kojim bi eventualno mogla da pravno tereti stanodavca, reklo nam je nekoliko turističkih randika koji posluju u ovoj omiljenoj destinaciji za odmor svih Srba.

Dok smo od jednog vlasnika vile iz Grčke čuli da je "znao da vraća novac u sličnim situacijama, npr. zbog smrtnog slučaja ili ukoliko je porodica zbog bolesti deteta ranije napuštala smeštaj, iako to nije morao, ali su se pravili dogovori tako da niko ne bude na gubitku", od njegovog kolege sa crnogorskog primorja dobili smo drugačiji odgovor.

"Ako bih vratio novac, ja ostajem bez zarade za tih 10 dana, recimo, koliko sam izdao toj porodici stan. Da li biste Vi pristali da radite besplatno 10 dana, da na poslu kažete da Vam toliko uzmu od mesečne plate? To je isto to što me sad pitate. I agencije zadržavaju deo novca u slučaju otkazivanja, ne znam otkud bes što to rade i vlasnici privatnih kuća", odgovorio je na našu poruku.

Kako da povratite novac od otkazanog letovanja
MONDO/Mladen Stojović 

Iskustvo od pre pet godina je podelila i jedna korisnica na društvenim mrežama, koja je imala loše iskustvo sa propalim aranžmanom. Ona je, prisetila se 2018. godine, rezervisala odmor još u martu mesecu i to skoro mesec dana i uplatila depozit.

Dve nedelje pre polaska je slomila ruku, imala tešku operaciju, zbog koje nije mogla na put, pa je isti i otkazan. Kako je navela, vlasnik hotela nije želeo da vrati depozit, već je tražio da nađemo porodice koje bi popunile termin i da ga reklamiraju u grupama.

otkazano letovanje.jpg
Printscreen/Facebook/Live from Greece 

Uspeli su da nađu dve porodice i ustupe aranžman, ali se javlja novi problem - vlasnik hotela je i njima tražio novi depozit kao da su to nove rezervacije i podigao je cenu za 5 evra po noći.

Jednostavnije ako uplaćujete preko agencije

Ukoliko letovanje uplaćujete preko agencije, nešto je jednostavnije zaštititi se jer se tom prilikom potpisuje ugovor. Prema standardima putovanja koje propisuje YUTA, Nacionalna asocijacija turističkih agencija, putnik ima pravo da odustane od putovanja, o čemu je dužan da pismeno izvesti organizatora na način kako je i zaključen ugovor.

Agencija ima pravo da zadrži određeni deo cene koji zavisi od momenta vašeg otkaza. Primera radi, agencija zadržava 10 odsto cene u slučaju otkaza od 44 do 30 dana pre početka putovanja odnosno zadržava 100 odsto cene u slučaju otkaza 5 do 0 dana pre početka putovanja ili u toku putovanja.

more.jpg
TikTok printscreen / clarisamurgia 

 Ako otkazujete putovanje zbog npr. iznenadne bolesti bračnog druga, deteta, ili smrti roditelja i sličnih razloga koji se tiču isključivo vas, onda Agencija ima pravo samo na naknadu stvarnih troškova koje mora i da dokaže. To znači da će Agencija moći da zadrži recimo deo iznosa koji je morala platiti avio-kompaniji ili hotelu, ali i da vam vrati novac kada joj avio-prevoznik/hotel bude vratio. 

U slučaju da je putnik potpuno ili delimično odustao od ugovora o organizovanju putovanja pre početka, kao i za vreme trajanja turističkog putovanja, zbog okolnosti koje nije mogao izbeći ili otkloniti i koje bi da su postojale u vreme zaključenja ugovora predstavljale opravdan razlog da ne zaključi ugovor, organizator ima pravo na naknadu stvarnih troškova.

Bugarska more.jpg
Youtube/Screenshot/Gabriel Traveler 

Kao opravdane razloge putnika za odustanak od ugovora navode iznenadna bolest putnika, kao i teška bolest njegovog krvnog srodnika u pravoj liniji, a u pobočnoj liniji zaključno sa drugim stepenom, bračnog druga ili tazbinskog srodnika zaključno sa drugim stepenom, usvojenika i usvojioca; smrt putnikovog krvnog srodnika u pravoj liniji, a u pobočnoj liniji zaključno sa drugim stepenom, bračnog druga ili tazbinskog srodnika zaključno sa drugim stepenom, usvojenika ili usvojioca; elementarne nepogode u državi polazišta ili odredišta; zvanično proglašeno vanredno stanje u državi polazišta ili odredišta; vanredna situacija u državi polazišta ili odredišta.

U ovom slučaju, organizator je dužan da na zahtev putnika pruži obrazloženje iznosa naknade.

U slučaju odustanka Putnika od putovanja primenjuje sledeća skala kao osnov za obračun nadoknade koja pripada Organizatoru putovanja izražena procentualno u odnosu na ukupnu cenu putovanja, ako Programom putovanja nije drugačije određeno, i to:

• ukoliko Putnik blagovremeno otkaže putovanje, u roku od 14 dana nakon rezervacije, a do 45 dana pre početka putovanja (oba uslova moraju biti ispunjena kumulativno da bi se otkaz tretirao kao blagovremeni otkaz), Organizator ima pravo naknade za učinjene administrativne troškove u visini od 1.800,00 dinara, što predstavlja deo cene putovanja izražene u dinarima;

• 5 posto ako se putovanje otkaže do 45 dana pre početka putovanja, ali je putnik otkazao putovanje više od 14 dana nakon izvršene rezervacije;

• 10 posto ako se putovanje otkaže od 44 do 30 dana pre početka putovanja;

• 20 posto ako se otkaže 29 do 20 dana pre početka putovanja;

• 40 posto ako se otkaže 19 do 15 dana pre početka putovanja;

• 80 posto ako se otkaže 14 do 10 dana pre početka putovanja;

• 90 posto ako se otkaže 9 do 6 dana pre početka putovanja,

• 100 posto ako se otkaže 5 do 0 dana pre početka putovanja ili u toku putovanja.

Osiguranje aranžmana štiti u potpunosti

Putnici ipak mogu ostvariti finansijsku dobit ukoliko naprave osiguranje od otkazivanja putovanja, a na koji način to mogu da urade u ranijoj izjavi za Mondo objasnio je Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (Juta).

Aleksandar Seničić Juta
Youtube/24 Vesti/screeenshot Aleksandar Seničić Juta

"Ukoliko u ugovoru postoje navedene stavke, a koje putnik navodi kao razlog za otkazivanje aranžmana, u dogovoru sa osiguravajućim društvom može da odredi dalji tok povraćaja novca. Povraćaj novca je moguće povratiti i ako ako davalac usluge ne može da pruži plaćenu uslugu. To su vanredna i ratna stanja, kad su okolnosti takve da usluga zbog viših okolnosti ne može biti pružena. Ljudi treba da budu odgovorni prema sebi i dogovoru koji su sklopili", rekao je Seničić za naš portal.

(Mondo.rs)