Da neko vozilo u Srbiji i zvanično dobije status "vozila od istorijskog značaja" biće moguće od druge polovine januara 2025. godine. Tada, naime, počinje primena pojedinih odredbi upravo usvojenog pravilnika koji se odnosi na - oldtajmere.
"Vozilo od istorijskog značaja (oldtajmer) je motorno vozilo ili priključno vozilo, koje je proizvedeno ili registrovano pre 30 i više godina, koje je u voznom stanju, održavano u originalnom ili približno originalnom stanju, i kao takvo, predstavlja materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa za koje je utvrđen status vozila od istorijskog značaja, u skladu sa uslovima ovog pravilnika", stoji u novom Pravilniku o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja, koji je u Službenom glasniku objavljen u petak, 12. jula.
Ovo je, praktično, prvi propis kojim se uređuje kako se utvrđuje status oldtajmera, kako se taj status oduzima, kako se razvstavaju oldtajmeri, vodi evidencija o njima, zatim kako izgleda i šta sadrži potvrda o oldtajmerima, kao propisuju bliži uslovi koje mora da ispuni pravno lice za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti ovih vozila.
Pravilnik na snagu stupa osmog dana od objave, dakle 20. jula, dok primena pojedinih članova počinje tek po isteku šest meseci od dana stupanja na snagu, što je druga polovina januara 2025. Potvrdu o vozilu od istorijskog značaja izdavaće Agencija za bezbednost saobraćaja.
"Utvrđivanje statusa vozila od istorijskog značaja sprovodi se ispitivanjem tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila na osnovu procedure za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja definisane ovim pravilnikom", navodi se u članu pravilnika čija primena kreće tek u januaru.
Ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja obuhvata: proveru usaglašenosti vozila sa podnetom dokumentacijom; utvrđivanje tehničkih karakteristika vozila; utvrđivanje originalnosti vozila, odnosno očuvanosti vozila u originalnom ili približno originalnom stanju; utvrđivanje funkcionalnosti vozila sa ciljem provere da li je vozilo u voznom stanju.
Oldtajmeri se razvrstavaju u jednu od tri klase: standardno istorijsko vozilo, replika istorijskog vozila i reprodukcija istorijskog vozila.
"Reprodukcija istorijskog vozila može se smatrati vozilom od istorijskog značaja ukoliko ispunjava uslove propisane ovim pravilnikom samo u slučaju da predstavlja kopiju retkog i istorijski značajnog modela vozila, uz saglasnost Agencije", navodi se u pravilniku.
Kako do registracije oldtajmera?
Ovim pravilnikom definisano je i šta je sve potrebno za registraciju vozila:
Zahtev za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja podnosi vlasnik vozila ili lice koje on ovlasti Agenciji preko ovlašćenog pravnog lica za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja. Uz zahtev podnosi se sledeća dokumentacija:
dokumenta koja sadrže tehničke podatke potrebne za registraciju vozila (za prethodno registrovano vozilo – saobraćajnu dozvolu/potvrdu o registraciji /potvrdu o privremenoj registraciji, ukoliko je vozilo registrovano; uverenje iz evidencije u jedinstvenom registru vozila ukoliko je stranka izgubila saobraćajnu dozvolu; za vozilo koje nije bilo registrovano – dokument koji izdaje proizvođač vozila ili njegov ovlašćeni predstavnik ili drugi dokaz iz koga se mogu obezbediti neophodni podaci);
fotokopija Jedinstvene carinske isprave ili dokaz da je započet carinski postupak (uz original na uvid) i inostranu saobraćajnu dozvolu ukoliko se vozilo uvozi kao upotrebljavano;
ispravu kojom se potvrđuje pravo svojine, ako vozilo nije prethodno registrovano na ime lica navedenog u zahtevu;
FIVA identifikaciona karta (ako je izdata i važeća) ili ostala dokumenta na osnovu kojih se mogu utvrditi tehničke karakteristike vozila, usaglašenost vozila sa originalnim stanjem, izvršene izmene ili poboljšanja konstrukcije i činjenice koje se odnose na istorijske događaje ili osobe koje su povezane sa predmetnim vozilom;
fotografije vozila (spoljašnjost, unutrašnjost, motorni prostor) u stanju u kom se nalazi u trenutku podnošenja zahteva;
dokazi o sprovedenim ispitivanjima prepravki na vozilu, ukoliko ih je bilo;
U slučaju reprodukcije istorijskog vozila, dokaz o sprovedenom ispitivanju pojedinačno proizvedenog, odnosno prepravljenog vozila, u zavisnosti od načina na koji je reprodukcija izrađena. Dokazom o sprovedenom ispitivanju u inostranstvu se može smatrati i evidencija o sprovedenom ispitivanju u saobraćajnoj dozvoli.
BONUS VIDEO:
Bolan poraz Crvene zvezde u Milanu: Radonjićeva bomba nedovoljna, prolaz u Ligi šampiona nemoguća misija!
"Ovo je sramota za Ligu šampiona, nas ovde ne žele": Vladan Milojević prekinuo ćutanje u Milanu i žestoko udario
"Navijači nas već vide na fajnal-foru": Marinković zna da su igrači gladni, ali je oprezan
Italijani, pa ipak Zvezda dolazi - zar samo toliko pažnje? U fokusu im Vlahović i Zlatanova svađa...
Mondo ukrštenica za 11. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!