Javni dug dostićiće nivo od 65,2 odsto, da bi se na željeni nivo od 45 odsto vratio tek 2022. godine. Rast zapsolenosti tek 2014. godine
Kako se precizira u dokumentu objavljenom na sajtu Ministarstva finansija i privrede (www.mfp.gov.rs), u 2013. javni dug biće povećan sa sadašnjih 65,1 na 65,2 odsto, a nakon toga počeće da pada na 58,7 odsto BDP u 2014. i 58,4 odsto u 2015. godini.
Cilj fiskalne politike u srednjem roku je usporavanje rasta duga sektora države i njegovo relativno smanjenje, pre svega kao posledica mera fiskalne konsolidacije, smanjenja budžetskog deficita na jedan odsto BDP u 2015. i prodaje dela državne imovine.
Kako se navodi, država planira da na tenderima ponudi na prodaju neka državna preduzeća koja su izložena konkurenciji, a ne spadaju u državne monopole, kao i deo državne imovine koja nija u funkciji.
Nacrtom strategije predviđeno je da će se budžetski deficit Srbije u 2013. godini prepolovi na 3,5 odsto BDP-a, da bi se u 2014. godini smanjio na 1,9 odsto BDP-a, a u 2015. pao na jedan odsto BDP-a, kako bi se povratila stabilnost javnih finansija i obezbedilo održivo finansiranje duga.
Pored povećanja prihoda budžeta kroz već primenjene mere povećanja poreza i akciza, moguće je reformom državnih i javnih preduzeha obezbediti u srednjom roku uštede na subvencijama od 0,6 odsto BDP-a.
Najznačajnije promene u sistemu subvencije su potpuno ukidanje direknih i indirekntih subvencija državnim preduzećima od 2015. godine i ograničavanje godišnjih subvencija na maksimalno 0,5 odsto BDP-a.
U Nacrtu fiskalne strategije procenjeno je da bi rast zaposlenosti mogao da počne tek u 2014. godini.
Projektovana prosečna stopa rasta bruto društvenog prozvoda (BDP) za naredne tri godine od 3,2 odsto omogućiće povećanje zaposlenosti tek u 2014. godini uz porast produktivnosti koji bi povećao međunarodnu konkurentnost privrede.
Kako se navodi u tabeli, sa 1,72 miliona zaposlenih na kraju 2012. broj zaposenih bi do kraja 2015. trebalo da se poveća na 1,78 miliona.
Precizira se da nakon pada privredne od najmanje jedan odsto u 2012, za period od 2013. do 2015. godine ukazuju na blag rast BDP u 2013. godini od dva odsto, a zatim ubrzavanje rasta od 3,5 odsto i četiri odsto u 2014. i 2015. godini.
Ističe se da je ubrzanje rasta BDP u 2014. i 2015. godini zasnovano na rastu neto izvoza i na postepenom oporavku potrošnje i investicione aktivnosti.
Prema Ministarstvu finansija, ekonomska politika biće usmerena na jačanje industrijske i poljoprivredne proizvodnje i izvoza, prvenstveno kroz stimulisanje velikih investicija u sektore koji obezbeđuju razmenljiva dobra i kroz podsticanje bržeg razvoja malih i srednjih preduzeća.
Nacrtom fiskalne strategije Srbije, predviđeno je da Vlada ubrza reforme preduzeća u državnom vlasništvu radi povećanja efikasnosti poslovanja i profesionalizacije javnog sektora uz istovremeno
smanjenje subvencija.
Pod reformom se podrazumeva završetak procesa restrukturiranja državnih preduzeća najkasnije do 30. juna 2014. godine, ubrzavanje procesa privatizacije i okončanje restrukturiranja preostalih preduzeća iz portfolija Agencije za privatizaciju, ubrzanje restrukturiranja javnih preduzeća i povećanje efikasnosti njihovog poslovanja.
Procenjuje se da u Srbiji nakon deset godina tranzicije i dalje postoji oko 1.300 preduzeća pod državnom kontrolom. Ta preduzeća negativno utiču na ekonomsku efikasnost i podstiču finansijsku
nedisciplinu i korupciju.
(Beta)