Automobilski gigant Dajmler, vlasnik Mercedes Benca, pre deceniju je potencijalnim investitorima u Teksasu, SAD, novostvorenu kompaniju za deljenje automobila (prevoza) Kar-to-go (Car2Go) nudio kao investiciju u "novu formu mobilnosti" prenaseljenih gradova širom sveta.
Prošla je tek decenija te "nove budućnosti" a Dajlmer, kome se u poslu u međuvremenu pridružio čak i rival BMW, se tiho povlači ne samo iz Teksasa nego i iz cele Severne Amerike, piše "Fajnenšel tajms".
Obrazloženje je kapitalistički jednostavno – "potcenili su potrebne investicije a precenili svoje resurse" potrebne da Kar-to-gou bude profitabilan.
Ovaj poslovni poduhvat samo je deo šireg kockarskog biznis pokušaja da se tradicionalna autoindustrija, među kojima Nemci prednjače, uključi u trend "servisa mobilnosti" – usluge deljenje vozila, aplikacija za iznajmljivanje i taksija bez vozača.
Biznis ideja ima koren u katastrofičnom predviđanju da će stanovnici gusto naseljenih gradova sveta rado odreći svojih muka sa troškovima i nelagodama vožnje i parkiranja sopstvenih automobila ako im se da alternativa koliko toliko indvidualnog prevoza, i da će zbog toga tradicionalno tržište automobila izumreti.
"Poruka je tada bila da taj kupac iz budućnosti neće biti zainteresovan za posedovanje kola, već samo da automobil koristi", podseća Ferdinand Dudenhofer, iz CAR-a (Center for Automotive Researć) na Univerzitetu Duisburg-Esen.
Ali sada, deset godina kasnije, mnogi od tih projekata su u obustavljanju, onemogućeni da uspeju i zbog sve jačih rivala kao što su i Uber, Luft ili kineski Didi Čusing, ali i sve većeg pritiska da se masovno investira a električne automobile. A na sve to, želja ljudi da imaju svoje automobile nije splasnula ni malo.
A u problemu nije samo Dajmler, jer i pomenuti BMW je u Londonu ukinuo svoj servis za "deljenje automobila" Drajv nou (DriveNow), a u novembru je i gignat autodelova Boš zatvorio svoj Kup (Coup), samo tri godine star servis za deljenje skutera po Berlinu, Parizu i Madridu i u potpunosti se povukao iz posla "mobilnosti".
Slično su prošli i veliki američki igrači. Posle dve i po godine i desetine miliona protraćenih dolara For je najavio zavaranje "šatl servisa" Čeriot (Ćariot), a GM je morao da smanji svoj Maven.
Automobilski analitičari pozdravljaju ovo "vraćanje razumu" industrije u nekoliko poslednjih meseci.
"Mnogi od proizvođača sa tradicijom su bili navučeni od konsultanata, medija ali i berzanskih analitičara, da uzalud potroše pare na takve stvari. Sada se dozivaju pameti", kaže analitičar Bernštajna, Maks Vorbarton, uz opasku da auto proizvođači ne bi trebalo da se bave saobraćajem kao ni što Erbas ili Boing ne bi trebalo da vode aviokompanije.